
Ch
in

a Ph
o

to
s/Getty Im

ages

CHINA  
INSIDER

WEEK 26, 2021

A Century of 
Brutality

See Page  2

Tens of Millions Killed at the Hands of the 
CCP Since Its Founding 100 Years Ago

Children play in 
front of a wall painted 
with a portrait of the 
late CCP leader Mao 
Zedong in Shanghai 
on May 19, 2006.



Week 26, 2021 Week 26, 20212  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  3WEDNESDAY, JUNE 30, 2021 | A11

Persecution of  
Falun Gong
A decade later, the regime decided to carry out 
another bloody suppression.

On July 20, 1999, the authorities began a wide 
campaign targeting the estimated 70 million to 
100 million practitioners of Falun Gong, a spiri-
tual practice that includes meditative exercises 

and moral teachings centered around the values 
of truthfulness, compassion, and tolerance.

According to the Falun Dafa Information Cen-
ter, a website for Falun Gong-related information, 
millions of practitioners have been fired from 
their jobs, expelled from school, jailed, tortured, 
or killed simply because they refused to give up 
their belief.

In 2019, an independent people’s tribunal in 
London confirmed that the regime had carried out 
forced organ harvesting “on a significant scale” 
and that imprisoned Falun Gong practitioners 
were “probably the principal source.”

He Lifang, a 45-year-old Falun Gong practitio-
ner from Qingdao, a city in Shandong Province, 
died after being detained for two months. His 
relatives said there were incisions on his chest 
and back. His face looked as if he was in pain, 
and there were wounds all over his body, accord-
ing to Minghui.org, a website that serves as a 
clearinghouse for accounts of the persecution 
of Falun Gong.

Cultural 
Revolution
After the catastrophic failure of the Great 
Leap Forward, Mao, feeling that he was 
losing his grip on power, launched the Cul-
tural Revolution in 1966 in an attempt to 
use the Chinese populace to reassert con-
trol over the CCP and country. Creating a 
cult of personality, Mao aimed to “crush 
those persons in authority who are taking 
the capitalist road” and strengthen his own 
ideologies, according to an early directive.

Over 10 years of mandated chaos, mil-
lions were killed or driven to suicide in state-
sanctioned violence, while zealous young 
ideologues, the infamous Red Guards, 
traveled about the country destroying and 
denigrating China’s traditions and heritage.

It was a whole-of-society endeavor, with 
the Party encouraging people from all walks 
of life to snitch on co-workers, neighbors, 
friends, and even family members who were 
“counter-revolutionaries”—anyone with 
politically incorrect thoughts or behaviors.

The victims, who included intellectuals, 
artists, CCP officials, and others deemed 
as “class enemies,” were subjected to ritual 
humiliation through “struggle sessions”—
public meetings where the victims would be 
forced to admit their supposed crimes and 
endure physical and verbal abuse from the 
crowd, before they were detained, tortured, 
and sent to the countryside for forced labor.

Traditional Chinese culture and traditions 
were a direct target of Mao’s campaign to 
exterminate the “Four Olds”—old customs, 
old culture, old habits, and old ideas. As a 
result, countless cultural relics, temples, 
historical buildings, statues, and books 

were destroyed.
Zhang Zhixin, an elite CCP member who 

worked in the Liaoning provincial govern-
ment, was among the victims of the cam-
paign. According to an account reported by 
Chinese media after the Cultural Revolu-
tion, a colleague reported Zhang in 1968 af-
ter she commented to that co-worker that 
she couldn’t understand some of the CCP’s 
actions. The 38-year-old was then detained 
at a local Party cadre training center, where 
more than 30,000 staff members of the 
provincial government were being held.

While in detention, she refused to admit 
to doing anything wrong and stood by her 
political opinions. She was firmly loyal to 
the Party but disagreed with some of Mao’s 
policies. She was sent to prison.

There, Zhang suffered horrendously as 
officials tried to force her to give up her 
viewpoints. Prison guards would use iron 
wire to keep her mouth open and then 
push a dirty mop into it. They handcuffed 
her hands behind her back and hung a 
40-pound block of iron from the chains. 
Provincial CCP officials even ripped out all 
of her hair, and guards would often arrange 
for male prisoners to gang-rape her.

Zhang attempted to commit suicide 
but failed, which caused prison officials 
to step up their control. Her husband was 
also forced to divorce her. By early 1975, 
Zhang had descended into madness. In 
April of that year, she was executed by firing 
squad. Before being shot, the prison guards 
cut her trachea to silence her. She died at 
the age of 45.

During Zhang’s detention, her husband 
and two young children were forced to re-
nounce their relationship with her. Upon 
learning of her death, they didn’t even dare 
cry—for fear that they would be heard by 
neighbors who might report them for bear-
ing resentment toward the Party.

The disastrous movement ended in Oc-
tober 1976, less than a month after Mao’s 
death.

The legacy of the Cultural Revolution goes 
far beyond the lives destroyed, according 
to Dikötter.

“It is not so much death which character-
ized the Cultural Revolution, it was trauma,” 
he told NPR in 2016.

“It was the way in which people were 
pitted against each other, were obliged to 
denounce family members, colleagues, 
friends. It was about loss, loss of trust, loss 
of friendship, loss of faith in other human 
beings, loss of predictability in social rela-
tionships. And that really is the mark that 
the Cultural Revolution left behind.”

Tiananmen Square 
Massacre
What started as a student gathering to mourn the 
death of reform-minded former Chinese leader Hu 
Yaobang in April 1989 morphed into the largest pro-
tests the regime had ever seen. University students 
who congregated at Beijing’s Tiananmen Square 
asked the CCP to control severe inflation, curb of-
ficials’ corruption, take responsibility for past faults, 
and support a free press and democratic ideas.

By May, students from across China and Bei-
jing residents from all walks of life had joined the 
protest. Similar demonstrations cropped up all 
over the country.

CCP leaders didn’t agree to the students’  
requests.

Instead, the regime ordered the army to quash 
the protest. On the evening of June 3, tanks rolled 
into the city and surrounded the square. Scores of 
unarmed protesters were killed or maimed after 
being crushed by tanks or shot by soldiers firing 

indiscriminately into the crowd. Thousands are 
estimated to have died.

Lily Zhang, who was head nurse at a Beijing hos-
pital a 15-minute walk from the square, recounted 
to The Epoch Times the bloodshed from that night. 
She woke up to the sound of gunfire and rushed to 
the hospital on the morning of June 4 after hearing 
of the massacre.

She was horrified when she arrived at her hospi-
tal to find a “warzone-like” scene. Another nurse, 
sobbing, told her the pool of blood from injured 
protesters was “forming a river at the hospital.”

At Zhang’s hospital, at least 18 had died by the 
time they were carried into the facility.

The soldiers used “dum-dum” bullets, which 
would expand inside the victim’s body and inflict 
further damage, Zhang said. Many sustained grave 
wounds and were bleeding so profusely that it was 
“impossible to revive them.”

At the hospital gate, a critically injured reporter 
with the state-owned China Sports Daily told the 
two health workers who carried him that he “didn’t 
imagine that the Chinese Communist Party would 
really open fire.”

“Shooting down unarmed students and com-
moners—what kind of ruling party is this?” were 
his final words, Zhang recalled.

Then-Chinese leader Deng Xiaoping, who or-
dered the bloody clampdown, was quoted in a Brit-
ish government cable as saying that “two hundred 
dead could bring 20 years of peace to China,” a 
month before the massacre in May 1989.

To this day, the regime has refused to disclose the 
number killed in the massacre or their names, and 
heavily suppresses information about the incident.

One-Child Policy
In 1979, the regime launched the “one-
child policy,” which allowed married 
couples to have only one child, in a 
campaign ostensibly aimed at boost-
ing the standard of living by curbing 
population growth. The policy caused 
widespread forced abortions, forced 
sterilizations, and infanticide. Accord-
ing to Chinese Ministry of Health data 
cited by Chinese state media, 336 mil-
lion fetuses were aborted from 1971 
to 2013.

Xia Runying, a villager from Jiangxi 

Province who experienced forced ster-
ilization, wrote in a public letter in 2013 
that her family requested to postpone 
the surgery because of her poor health. 
The local official, however, said that they 
would do the surgery even if she had to 
be tied up with ropes.

She began to urinate blood and have 
headaches and stomachaches after the 
surgery. Later, she was forced to stop 
working.

The regime discontinued the one-child 
policy in 2013, allowing two children. On 
May 31, it announced that families could 
have three children.

A Century 
of Killing 
and Deceit
Tens of millions have been 
murdered at the hands of the 
brutal Marxist-Leninist regime

CCP at 100 Years

What ensued was the worst man-made disaster 
in history: the Great Famine, during which tens 
of millions died of starvation, from 1959 to 1961.

A young 
woman 
wounded 
when the army 
attacked stu-
dents near 
Tiananmen 
Square is car-
ried away on a 
cart on June 
4, 1989. 

Mao attends a confer-
ence related to arts and 
literature in Yan’an in 
1942. 

A starving family,  
date unknown 

MANUEL CENETA/AFP/Getty ImagesPublic domain

Public domain

Public Domain

Public Domain

Nicole Hao

Founded in July 1921, the Chinese 
Communist Party (CCP) has 
wreaked death and destruction on 
the Chinese populace for a century.

Armed with the Marxist ideology of 
“struggle” as its guiding principle, the CCP 
has launched scores of movements targeting 
a long list of enemy groups: spies, landlords, 
intellectuals, disloyal officials, pro-democ-
racy students, religious believers, and ethnic 
minorities.

With each campaign, the Party’s pur-
ported goal has been to create a “communist 
heaven on earth.” But time and again, the 
results have been the same: mass suffering 
and death. Meanwhile, a few elite CCP of-
ficials and their families have accumulated 
incredible power and wealth.

More than 70 years of Party rule have 

resulted in the killing of tens of millions of 
Chinese people and the dismantling of a 
5,000-year-old civilization.

While China has advanced economi-
cally in recent decades, the CCP retains its 
nature as a Marxist-Leninist regime bent 
on solidifying its grip on China and the 
world. Millions of religious believers, ethnic 
minorities, and dissidents are still violently 
repressed today.

Below is a summary of some of the major 
atrocities committed by the CCP in its 100-
year history.

Eva Fu, Jack Phillips, Leo Timm, and  
Cathy He contributed to this report.

Anti-Bolshevik 
League Incident
Less than a decade after the Party’s founding, 
Mao Zedong, then the head of a communist-
controlled territory in southeast China’s Jiangxi 
Province, launched a political purge of his rivals 
known as the Anti-Bolshevik League Incident. 
Mao accused his rivals of working for the Anti-
Bolshevik League, the intelligence agency of the 
Kuomintang, which was China’s ruling party at 
the time.

The result was that thousands of Red Army 
personnel and Party members were killed in  
the purge.

The one-year-long campaign that started in the 
summer of 1930 marked the first in a series of 
movements helmed by the paranoid leader that 
only grew bloodier and broader with time. The 

mass carnage lasted until Mao’s death in 1976.
While there’s no record showing exactly how 

many CCP members were killed during the cam-
paign, Chinese historian Guo Hua wrote in a 1999 
article that within a month, 4,400 of the 40,000 
Red Army members had been killed, including 
dozens of military leaders. Within a few months, 
the CCP committee in southwestern Jiangxi had 
killed more than 1,000 of its non-military mem-
bers.

At the end of the movement, the Jiangxi CCP 
committee reported that 80 to 90 percent of the 
CCP officials in the region had been accused of 
being spies and executed.

Family members of senior officials were also 
persecuted and killed, the report said. The torture 
methods inflicted on CCP members, according 
to Guo, included burning their skin, cutting off 
females’ breasts, and pushing bamboo sticks 
underneath their fingernails.

Suppression of 
Religious and 
Ethnic Minorities
To maintain its rule, the CCP regime transferred a 
large number of Han ethnic people to Tibet, Xinji-
ang, and Inner Mongolia, where ethnic groups live 
with their own cultures and languages. The regime 
forced local schools to use mandarin Chinese as 
the official language.

In 2008, Tibetans protested to express their anger 
at the regime’s control. The regime, in response, de-
ployed the police. Hundreds of Tibetans were killed.

Since 2009, more than 150 Tibetans have self-

immolated, hoping their deaths might stop the 
regime’s tight control in Tibet.

In Xinjiang, the regime authorities have been 
accused of committing genocide against Uyghurs 
and other ethnic minorities, including detaining a 
million people in secretive “political reeducation” 
camps.

Last year, the regime in Beijing set a new policy 
that mandated Mandarin Chinese-only teaching in 
some Inner Mongolia schools. When parents and 
students protested, they were threatened with 
arrest, detention, and job loss.

The regime also uses a surveillance system to 
monitor ethnic groups. Surveillance cameras were 
set up in Tibetan monasteries, and biometric data 
are collected in Xinjiang.

Great Leap 
Forward
Mao launched the Great Leap Forward in 
1958, a four-year campaign that sought to 
push the country to exponentially increase 
its steel production while collectivizing 
agriculture farming. The goal, as Mao’s 
slogan goes, was to “surpass Britain and 
catch up with America.”

Peasants were ordered to build back-
yard furnaces to make steel, leaving farm-
land in severe neglect. Moreover, overzeal-
ous local officials who were afraid of being 
branded as “laggards” set unrealistically 
high harvest quotas. As a result, peasants 
had nothing left to eat after turning over 
the bulk of their crops as taxes.

What ensued was the worst man-made 
disaster in history: the Great Famine, dur-
ing which tens of millions died of starva-
tion, from 1959 to 1961.

Starving peasants turned to wild ani-
mals, grass, bark, and even kaolinite, a 
clay mineral, for food. Extreme hunger 
also drove many to cannibalism.

There are recorded cases of people eat-
ing the corpses of strangers, friends, and 
family members, and parents killing their 
children for food—and vice-versa.

Jasper Becker, who wrote the Great 

Leap Forward account “Hungry Ghosts,” 
said that Chinese people were forced to 
engage—out of pure desperation—in sell-
ing human flesh on the market, and the 
swapping of children so they wouldn’t eat 
their own.

Across 13 provinces, there were a to-
tal of 3,000 to 5,000 recorded cases of 
cannibalism.

Becker notes the cannibalism in China 
in the late 1950s and early ‘60s likely oc-
curred “on a scale unprecedented in the 
history of the 20th century.”

Chinese historian Yu Xiguang in the 
1980s found an archival photo from his 
hometown in Hunan Province. It purport-
edly showed a man named Liu Jiayuan 
standing beside his 1-year-old son’s head 
and bones. Liu eventually was executed 
for murder.

Yu later interviewed Liu’s surviving fam-
ily members in the 2000s to verify the 
story. He wrote in a report: “Liu Jiayuan 
was extremely starved. He killed his son 
and cooked [the flesh into] a big meal. Be-
fore finishing his food, his family members 
found his crime and reported him to the po-
lice. He then was arrested and executed.”

As many as 45 million people died dur-
ing the Great Leap Forward, according to 
historian Dikötter, author of “Mao’s Great 
Famine.”

Yan’an Rectification 
Movement
After becoming Party leader, Mao kickstarted 
the Yan’an Rectification Movement—the first 
ideological mass movement of the CCP—in 
1942. From the CCP’s base in the secluded 
mountainous region of Yan’an in the northwest-
ern Shaanxi Province, Mao and his loyalists em-
ployed the familiar tactic of accusing his rivals 
of being spies in order to purge senior officials 
and other Party members.

All told, about 10,000 CCP members were 
killed.

During the movement, people were tortured 
and forced to confess to being spies, wrote Wei 

Junyi in a 1998 book.
“Everyone became a spy in Yan’an, from 

middle-school students to primary school stu-
dents,” Wei, who was then editor of state-run 
news agency Xinhua, wrote. “Twelve-year-olds, 
11-year-olds, 10-year-olds, even a 6-year-old spy 
was discovered!”

The tragic fate of the family of Shi Bofu, a local 
painter, was recounted in Wei’s book. In 1942, 
CCP officials suddenly accused Shi of being a 
spy and detained him. That night, Shi’s wife, 
unable to cope with her husband’s likely death 
sentence, took her own life and that of her two 
young children. Hours later, officials found her 
and the children’s bodies and publicly proclaimed 
that Shi’s wife had a “deep hatred” toward the 
Party and the people, and thus deserved to die.

Peng Dehuai, China’s defense minister 
from 1954 to 1959, is subject to 
public denunciation during the Cultural 
Revolution.

A Chinese landowner is executed by a communist soldier in Fukang, China. 

Land Reform
In October 1949, the CCP took control of Chi-
na, and Mao became the regime’s first leader. 
Months later, in the regime’s first movement, 
named Land Reform, Mao mobilized the 
nation’s poorest peasants to violently seize 
the land and other assets of those deemed 
landlords—many of whom were just more-
well-off peasants. Millions died.

Mao, in 1949, was accused of being a 
dictator and admitted to it.

“My dear sirs, you are right, that is 
just what we are,” he wrote, according 
to China File, a magazine published by 
the Center on U.S.–China Relations at 
Asia Society. According to Mao, com-
munists in power should be dictatorial 
against “running dogs of imperialism,” 
“the landlord class and bureaucrat-bour-
geoisie,” and “reactionaries and their ac-
complices,” who were associated with 
the opposition Kuomintang.

Of course, the communists decided 
who would qualify as a “running dog,” a 
“reactionary,” or even a “landlord.”

“Many of the victims were beaten to 
death and some shot, but in many cases, 
they were first tortured in order to make 
them reveal their assets—real or imag-
ined,” according to historian Frank Diköt-
ter, who has painstakingly chronicled 

Mao’s brutality.
The 2019 book “The Bloody Red Land” 

chronicles the story of Li Man, a surviv-
ing landlord from southwest China’s 
Chongqing. After the CCP came into 
power, officials claimed that Li’s family 
had stashed 1.5 metric tons of gold. But 
this wasn’t true, as the family had been 
bankrupted years earlier due to Li’s fa-
ther’s drug addiction.

Having no gold to give to the CCP, Li was 
tortured to the brink of death.

“They took off my clothes, tied my hand 
and feet to a pole. They then tied a rope 
around my genitals and tied a stone to my 
feet,” Li recounted. He said that they then 
hung the rope on a tree. Immediately, “blood 
gushed out from my belly button,” Li said.

Li was ultimately saved by a CCP official 
who sent him to the home of a doctor of 
Chinese medicine. Even after suffering 
severe injuries to his internal organs and 
genitals, Li still counted himself as lucky. 
Another 10 people who were tortured at 
the same time as Li all died. Over the next 
few months, Li’s close relatives and ex-
tended family would be tortured to death, 
one after another.

As a result of the torture, Li—who 
was 22 years old at the time—lost his 
manhood. During the CCP’s subsequent 
movements, Li would be tortured several 
more times, costing him his eyesight.

Two 
plainclothes 
police officers 
arrest a 
Falun Gong 
practitioner 
in Tiananmen 
Square in 
Beijing on Dec. 
31, 2000. 

Minghui.org

Editor’s Note: 
Some of the accounts in this article contain 
graphic and disturbing details of torture and 
other forms of degrading treatment.



Week 26, 2021 Week 26, 20214  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  5

The disappointing 
part is, we are shut 
down not because 
readers don’t like 
us or that we lack 
good management. 
We have a lot of 
supporters and could 
have continued.   
Mary (pseudonym), senior 
employee, Apple Daily

This is the biggest 
threat to the Chinese 
Communist Party.  
Jared Madsen, emcee,  
Shen Yun 

PRESS FREEDOM

Pro-Democracy Paper in Hong 
Kong Forced to Close Under CCP’s 
Widening Repression Campaign

Eva Fu

Apple Daily, an independent pro-democra-
cy tabloid in Hong Kong known for its criti-
cal stance on China’s Communist Party, 
has weathered police raids and the jailing 
of its founder. But its 26th birthday might 
be its last.

Hong Kong’s government, backed by Bei-
jing, has taken aim at the newspaper. Last 
week, 500 police officers barged into the 
newsroom, seizing computers and files and 
arresting five of the publication’s execu-
tives. Two directors now face charges of 
colluding with foreign forces, an ambigu-
ous offense under the draconian national 
security law imposed by Beijing last year.

Adding insult to injury, authorities froze 
the paper’s assets as part of the investiga-
tion. With HK$18 million ($2.32 million) 
worth of assets on hold in local banks, it’s 
now unable to pay its more than 800 staff 
members, and could be just days away from 
shutting its doors, the paper says.

The outlet’s looming closure “marks the 
end of an era,” Mary, a senior employee at 
Apple Daily using a pseudonym, told The 
Epoch Times. “The disappointing part is, 
we are shut down not because readers don’t 
like us or that we lack good management. 
We have a lot of supporters and could have 
continued.

“It’s saddening. It makes you wonder why 
Hong Kong has become like this.”

The company marked the 26th year of 
its founding on June 20. The next day, a 
news anchor bid farewell as 36,000 people 
watched the last episode of its evening live 
broadcast. The company has ceased updat-
ing its online English site and the finance 
section of its Chinese-language site.

June 25 will be the paper’s last working 
day if the government denies an appeal to 
unfreeze Apple Daily’s funds. It might stop 
printing as early as June 26.

Readers have showered the outlet with 
support by sending food, drinks, and thank 
you cards, or buying their print copies, 
Mary said. Their encouragement is the 
driving force for her to keep going.

“I just feel that I need to be responsible 
for these readers. If there are people who 
still read your newspaper, you need to keep 
writing,” she said.

Apple Daily was founded in Hong Kong 
in 1995 by Chinese dissident and textile ty-
coon Jimmy Lai, a leading opposition voice 
to the Chinese Communist Party (CCP) 
who is currently jailed for taking part in a 
pro-democracy assembly in 2019.

Catherine Yang

T
here’s little that scares the 
Chinese Communist Party 
(CCP) more than the grow-
ing popularity of traditional 
culture—embodied in the 

brilliant sights and sounds of Shen Yun 
Performing Arts.

It makes sense. New York-based Shen 
Yun’s mission is to revive 5,000 years of 
Chinese civilization, an ancient culture 
centered around harmony between 
heaven, earth, and humankind—a 
culture said to be passed down from the 
divine. This is everything the CCP has 
been working to destroy since the Party’s 
inception.

“Absolutely, this is blacklisted. This is 
the biggest threat to the Chinese Com-
munist Party,” said Jared Madsen, one 
of Shen Yun’s emcees. “If people believe 
there’s something beyond the Chinese 
Communist Party, they believe there’s 
something higher ... that’s a major threat 
to the Chinese Communist Party.”

As such, the CCP has done everything 
from slashing Shen Yun’s tour bus tires to 
hiring hordes of internet trolls to skew per-
ception of the company on social media, 
to having Chinese consulates write letters 
to local officials saying that their letting 
Shen Yun perform in their areas would 
damage relations with China, to calling 
up theaters themselves (or through hired 
proxies) to demand Shen Yun be canceled. 
The interference goes back over a decade 
and has been well documented, and actu-
ally often backfires.

These measures may sound extreme, 
because Shen Yun is not even a politi-
cal show. It’s a performance of classi-
cal Chinese dance, of ethnic and folk 
dances from China’s 50-some minority 
groups, of bel canto solos, and of an 
orchestra blending Eastern and Western 
traditions. And audiences step out of 
the theater aglow, uplifted by the per-
formance, and happy to have learned 
the truth about the authentic culture of 
China, something little known in the 
West precisely because the Party has 
tried to erase it.

“Fundamentally, the Chinese Commu-
nist Party is an atheist regime. Shen Yun 
reflects 5,000 years of Chinese culture, 
and Chinese culture is rooted in divine 
thought—all different types of divine 
thought: Taoism, Buddhism, and Con-
fucianism—that goes directly against 
the atheist principles of communism,” 
Madsen said.

The CCP is afraid because Shen Yun 
shows China before communism.

What Is Traditional Culture?
One of the methods the CCP has used in 
trying to discredit Shen Yun is to create 
its own performing arts troupes, sending 
them all around the world.

“They created all these companies ... 
that they sent to the US. Now, have you 
heard of any of these?” Madsen said. “No, 
because they weren’t very good. Why? 
Because no one wants to 
see communist propa-
ganda.” In more recent 
years, the Party’s method 
has evolved, and they talk 
often of promoting “tradi-
tional culture” and having 
major arts organizations 
emphasize “classical” 
dance in ways that turn out 
to be just lip service.

“When they do talk 
about traditional Chinese 
culture, they use it to try 
to promote communism. 
I mean here, we see right 
through it, like ‘this is 
propaganda, and nobody 
wants to watch this,’” Mad-
sen said.

It’s worth understanding 
that all major organiza-
tions in China are state-
run. Huang Peng, a violin-
ist and vocalist with Shen 
Yun, explained how being 
an artist in China and in 
America has been like 
night and day.

Huang once had a prestigious career 
as a violinist. He studied the instrument 
under his father from childhood and suc-
cessfully auditioned into a well-known 
philharmonic orchestra.

But then in 1999, the CCP began a 
persecutory campaign against Falun 
Gong, with official orders to ruin the 
livelihoods and reputations of those who 
would not give it up. Peng was one of an 
estimated 100 million people in China 
who followed this spiritual practice that 
teaches truthfulness, compassion, and 
tolerance. He was also one of several mil-
lion who would not give up his faith, and 
he tried to tell his colleagues and those 
around him about the truth of Falun 
Gong: that it is good, teaches people to be 
kind, and that the CCP was circulating 
blatantly false and slanderous informa-
tion about the practice.

Huang was telling his fellow musicians 
about Falun Gong one day when a su-
pervisor reported him to the police, who 
then ransacked his home and detained 
him for 24 hours where they kept him 
awake. Meanwhile, they also illegally 
arrested his mother for no reason other 
than to coerce him into writing and 
signing a testimony not only stating he 
would give up his faith, but denigrating it 
as well.

Huang refused, and he was fired.
His first thought was to seek work in 

another city, with a fresh start, but at 
the airport he learned that he had been 
blacklisted and was once again detained. 
Except this time, Huang was put in a 
“transformation class,” shorthand for 
brainwashing, and he didn’t see the out-
side world for the next two months.

Much has been documented about the 
CCP’s brutal torture and organ 
harvesting of groups of its own 
citizens, like spiritual believers of 
Falun Gong. But Huang’s torture 
was mental; he was put under 24-
hour surveillance, made to watch 
brainwashing films, and threat-
ened in myriad ways. Under the 
intense pressure, he signed the 
testimony. “After returning home, 
it felt like there was a knife in my 
heart,” Huang said. He did what 
he most wanted not to do, and the 
mental persecution had stolen his 
integrity.

He spent the next few years 
constantly on the run. Not letting 
his regret weigh him down, he 
taught himself how to make and 
produce fliers that had informa-
tion about the truth of Falun 
Gong, and taught others how 
to do the same, putting himself 
at risk for another illegal arrest. 
Huang had to give up his art, and 
it devastated him and his father 
both, but his faith was more 
important.

Then in 2008 he heard about Shen 
Yun, and in 2014 he was able to leave the 
country and successfully auditioned to 
be a part of the performing arts company 
he had looked up to.

“In mainland China, the state won’t 

allow people who practice Falun Gong to 
perform on stage. But here, we have free-
dom of belief. I think this is so important, 
as an artist,” he said.

But why Shen Yun?
“Shen Yun’s mission is to revive 

China’s 5,000 years of traditional cul-
ture,” he said. “It is a divinely inspired 
culture and a divine message. And it is 
a message of kindness, which can move 
people’s hearts.”

The Truth Wins Out
Shen Yun was formed by a group of art-
ists—some who left China, some who 
came by way of other parts of the world—
who came together in New York in order 
to do what they couldn’t in their home 
country.

And despite the CCP’s long arm of 
influence, despite its making use of the 
entire state apparatus to discredit the 
company, Shen Yun has become a world-
wide phenomenon.

“I remember there was one night, I 
believe in 2009, when we had three com-
panies, and I got a phone call,” Madsen 
said. “All three shows were sold out. That 
was the point. From that moment for-
ward, we usually sold out every show.”

Today, Shen Yun has seven companies 
that simultaneously tour the world, giv-
ing hundreds of performances in over 100 
cities globally. It’s the only performing 
arts group of its kind, dedicated not just 
to preserving but also to reviving tradi-
tional Chinese culture. Audience mem-
bers often express intrigue, piqued by the 
many rave reviews, and want to see what 
the “world’s premier classical Chinese 
dance company” looks like in action.

Audiences leave having all expectations 
filled and more, because Shen Yun is 
unique among performing arts compa-
nies as well, choreographing over a dozen 
new dances every season with a full-scale 
production that rivals top opera houses’ 
most lavish pieces.

“The production value is incredibly 
high,” Madsen said. “That alone, this is a 
show you can really get immersed in.”

But while the one-of-a-kind costumes, 
and orchestra, and digital backdrops 
dazzle, he thinks there is something 
deeper that the audiences leave with.

“There’s this constant human pursuit 
of something greater, something big-
ger, something better—not just that, 
something deeper, something higher. 
All of that. It all comes together,” he said. 
“And our show really brings that out and 
brings that to life.”

“It really goes beyond a cultural show. 
It’s these deep values and deep prin-
ciples,” he said.

NTD contributed to this report.

The Epoch Times is a proud sponsor of Shen 
Yun Performing Arts. For more information 
please visit ShenYunPerformingArts.org

The Show the Chinese Communist 
Party Doesn’t Want You to See

RELIGIOUS FREEDOM

A performance by Shen Yun Performing Arts classical Chinese dancers. 

(Top) Huang Peng, violinist 
for Shen Yun Performing 
Arts. 

(Above) Jared Madsen, 
emcee for Shen Yun 
Performing Arts.

ALL PHOTOS BY Shen Yun Performing Arts

What happened to Apple Daily is proof of 
the harm the national security law can do 
to the Hong Kong press, Mary said. Since it 
took effect last July, the law has been used 
to arrest and charge an array of figures 
critical of the CCP in the city, crippling 
Hong Kong’s pro-democracy movement.

“It’s likely to send a chill to the news in-
dustry,” she said. “Because the police and 
the government haven’t clarified what 
reporting or opinion articles they have 
deemed as a violation of the national secu-
rity law, everyone will now be very careful 
with what they write and report.”

In support of the collusion charges, po-
lice said they have identified more than 30 
Apple Daily articles, in both Chinese and 
English, since 2019 that called for foreign 
countries to impose sanctions on China 
or Hong Kong, but wouldn’t reveal details 
because of ongoing legal proceedings—the 
first time that news articles have been cited 
as potentially violating the law.

It paints a bleak future for Hong Kong’s 
media, Mary said.

“It will leave many journalists in fear be-
cause you don’t know what is illegal.”

Hong Kong’s press freedom has plum-
meted in recent years, particularly after 
the national security law went into effect in 
July 2020. According to the press freedom 
index compiled by the Hong Kong Journal-

ists Association, the index for journalists hit 
a record low of 32.1 last year—down from 
40.9 in 2018.

On June 22, the pro-Beijing Hong Kong 
leader Carrie Lam defended the police raid, 
calling Western criticisms an attempt to 
“beautify” actions that endanger national 
security. She ignored an Apple Daily re-
porter who shouted as she left: “You said 
the national security law only affected a 
small number of people. But more than 800 
people from our company are now forced 
out of their jobs. Can you respond to this?”

The reporter was referencing statements 
by Hong Kong and Beijing authorities who, 
prior to the law’s introduction, claimed 
that it would only target a “small number 
of criminals.”

“The Chinese Communist Party is 100 per-
cent forcing Apple Daily to close down, this 
has been clear long ago,” said Chen Yonglin, 
a former Chinese diplomat who defected to 
Australia more than a decade ago.

Chen pointed to the slew of arrests of 
prominent protest organizers within the 
past year as evidence that the CCP has ex-
erted its influence over Hong Kong.

“Hong Kong has long fallen,” he told The 
Epoch Times. “Eventually, Hong Kong will 
become a Chinese city, and the word ‘special 
administrative region’ will [be] no more—it 
will be just Hong Kong city [of China].”

Cheung Kim Hung 
(C), CEO and 
executive director 
of Next Digital 
Ltd., is escorted 
by police from 
the offices of the 
newspaper Apple 
Daily in Hong Kong 
on June 17, 2021. 
Hong Kong police 
arrested the chief 
editor and four 
executives of the 
pro-democracy 
newspaper, 
raiding its 
newsroom for a 
second time, in 
the latest blow 
to the outspoken 
tabloid.   

An employee 
collates sections 
of freshly printed 
copies of Apple 
Daily at its 
printing facility 
in Hong Kong on 
June 18, 2021.    

ANTHONY WALLACE/AFP via Getty Images

ANTHONY WALLACE/AFP via Getty Images



Week 26, 2021 Week 26, 20216  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  7

Virus named RaTG13 was discovered in an abandoned mine in Mojiang, Yunnan, nearly 10 years ago

Jeff Carlson & Hans Mahncke

Shi Zhengli, the director of the Center 
for Emerging Infectious Diseases of the 
Wuhan Institute of Virology (WIV), is the 
common thread through which many key 
research projects and gain-of-function ex-
periments on coronaviruses are connected.

Her work shows a curious pattern of de-
ception, tracing through her publications 
from 2013 to 2020, in which a key source 
for the coronavirus most closely related 
to COVID-19 was concealed.

In 2002, an outbreak of the novel coro-
navirus known as SARS resulted in the 
deaths of 774 people worldwide. Investi-
gations quickly established that the virus 
spread from bats to civets and then on to 
people.

The SARS outbreak would prove to 
shape Shi’s career, moving her from field 
research to work in level-2 biosafety labs 
before culminating in gain-of-function 
experiments in China’s first and only 
level-4 lab, located in Wuhan.

Her search for the originating source 
of the SARS outbreak began in 2004, 
when she joined an international team of 
researchers to collect samples from bats 
in Southern China.

Shi’s early research was captured in a 
2005 article, in which she reported that 
“species of bats are a natural host of coro-
naviruses closely related to those respon-
sible for the SARS outbreak.”

Shi and her team would continue 
their search for the source of the 2002 
outbreak for years, and the samples her 
team collected were sent to Wuhan for 
analysis and further experimentation.

On Dec. 12, 2007, Shi and her team 
published a paper in the Journal of Virol-
ogy that showed how viruses could be 
manipulated to infect and attack human 
cells using an HIV-based pseudovirus. 
This experiment, funded by the Chi-
nese Academy of Sciences, was the first 
indication that Shi’s Wuhan laboratory 
was acquiring the technologies and skills 
required to manipulate viruses collected 
in the wild.

In June 2010, Shi co-authored a paper 
showing that her team had built on the 
2007 experiments by manipulating ad-
ditional bat virus specimens and testing 
their interactions with human SARS-CoV 
spike proteins. They found that the “al-

It is undeniable that Shi 
quietly kept the closest known 
relative to COVID-19 in her 
Wuhan lab for at least seven 
years and failed to address her 
discovery’s true origins.

Shi’s 2020 article also 
alleged that the pandemic 
had ‘started from a local 
seafood market.’ That 
false claim, which has 
been disproven, wasn’t 
addressed in Shi’s 
addendum.

Shi called this virus 
RaTG13, a name that 
hadn’t previously 
appeared in any of her 
articles. 

Her work shows a curious 
pattern of deception, 
tracing through her 
publications from 2013 
to 2020, in which a key 
source for the coronavirus 
most closely related to 
COVID-19 was concealed.

ANALYSIS

Scientists Obfuscated Source of COVID-19-Like Virus Stored at Wuhan Lab

the Mojiang location turned up vast 
amounts of coronaviruses, only one of 
them resembled SARS and was report-
edly found in a single fecal sample. Shi’s 
team named the virus RaBtCoV/4991.

Peter Daszak, the president of Eco-
Health Alliance, confirmed the fortu-
itous finding to The Sunday Times.

“It was just one of the 16,000 bats we 
sampled. It was a faecal sample, we put 
it in a tube, put it in liquid nitrogen, took 
it back to the lab. We sequenced a short 
fragment,” he said.

It isn’t known whether Daszak, who 
used funding from the National Insti-
tutes of Health to provide the WIV with 
grants to research bat coronaviruses, 
was present at the Mojiang mine site, but 
he’s a co-author of a paper describing the 
group’s findings.

Shi’s Conflicting Scientific Articles
The more complete tale unfolds in an 
examination of five articles in Western 
science journals that Shi and her re-
search collaborators published between 
2013 and 2020.

An Oct. 30, 2013, paper written by Shi 
and Daszak highlighted the first-ever 
“isolation and characterization of a bat 
SARS-like coronavirus that uses the 
ACE2 receptor.”

Their paper noted that their “results 
provide the strongest evidence to date 
that Chinese horseshoe bats are natural 
reservoirs of SARS-CoV, and that inter-
mediate hosts may not be necessary 
for direct human infection by some bat 
SL-CoVs.”

In other words, their 2013 paper spe-
cifically noted the possibility of direct 
transmission from bats to humans.

The paper also referred to the “first 
recorded isolation” of a live SARS-like 
coronavirus known as WIV1—appar-
ently shorthand for Wuhan Institute of 
Virology 1. The virus was isolated from 
fecal samples taken from the horse-
shoe bats.

By this time, Shi had spent almost two 
years collecting bat samples from the 
Mojiang mine. Notably, her scientific 
papers make no mention of the mine, 
of the 2012 outbreak, or of the miners or 
their deaths.

As their 2013 paper notes, the group 
claimed that all of their results came 
from a “single location in Kunming, Yun-
nan Province, China”—the location of 
Shitou Cave.

teration of several key residues either de-
creased or enhanced bat ACE2 receptor 
efficiency.” The study was again funded 
by the Chinese Academy of Sciences.

In 2011 and 2012, Shi and her team 
conducted a “12-month longitudinal sur-
vey” of a colony of horseshoe bats “at a 
single location in Kunming city, Yunnan 
province, China.” This single location 
was Shitou Cave.

While Shi and her team were conduct-
ing their survey at Shitou Cave, an unre-
lated group of six workers began clearing 
bat excrement from a copper mine shaft 
in Mojiang, Yunnan—approximately 200 
miles away from Shi’s group—according 
to The Sunday Times.

In April 2012, according to The Wall 
Street Journal, those six workers be-
came seriously ill from a pneumonia-
like disease that resulted in the deaths 
of three of the men. Notably, all of the 

public reports state that the mine shaft 
was abandoned, but none of those same 
reports explain why the six miners were 
there to clean the shaft out.

There was no media mention of this 
strange, isolated outbreak, and as the 
Sunday Times notes, there “appears to 
have been a media blackout” surround-
ing the entire incident.

Shi and her team, fortuitously already 
in the region during this new outbreak, 
abruptly shifted both their focus and 
location and spent the next two years 
collecting samples from bats located in 
the mine at the Mojiang location.

A virus allegedly found in one of these 
samples was later revealed to be the clos-
est known match to the virus that causes 
COVID-19.

The finding of this particular viral 
sample appears to have been akin to 
finding a needle in a haystack. Although 

More specifically, Shi’s 2013 paper, 
along with a follow-up paper in Novem-
ber 2015, appeared to intentionally con-
ceal her years-long work at the Mojiang 
mine, as well as the crucial fact that the 
mine—not the bat cave in Kunming—
was the true source for what would 
become known as the closest relative to 
the virus that causes COVID-19.

The 2015 article written by Shi, along 
with Ralph Baric of the University of 
North Carolina and others, revisited 
the presence of the virus in horseshoe 
bats. Notably, the article doesn’t directly 
specify the location from which the 
virus was sourced, but instead uses a 
footnote to reference the 2013 article, 
which claimed that the source came 
from a “single location in Kunming”—
the location of Shitou Cave.

The paper notes that “a SARS-like 
cluster of circulating bat coronaviruses 
shows potential for human emergence.” 
The researchers observed that some of 
the viruses that they found “replicate ef-
ficiently in primary human airway cells.”

The researchers stated that their work 
“suggests a potential risk of SARS-CoV 
re-emergence from viruses currently 
circulating in bat populations.”

But again, just like her 2013 article, no 
reference to the Mojiang mine as the 
actual source was made.

However, within less than three 
months, in a follow-up to the November 
2015 paper, Shi and her team acknowl-
edged in a February 2016 article that 
they had “conducted a surveillance of 
coronaviruses in bats in an abandoned 
mineshaft in Mojiang County, Yunnan 
Province, China, from 2012–2013.”

In this same article, Shi admitted that 
she obtained a virus called RaBtCoV/4991 
from 276 bat fecal probes that “were 
sampled in a mineshaft in Mojiang.” As 
we now know, the RaBtCoV/4991 virus 
has been shown to be the closest known 
match to the virus that causes COVID-19.

Shi renamed this same virus as RaTG13 
in early February 2020—just as the CO-
VID-19 pandemic had begun to emerge.

A database of bat viruses published by 
the Chinese Academy of Sciences—the 
parent body of the WIV—confirms that 
the RaBtCoV/4991 virus was “discovered 
on July 24, 2013, as part of a collection of 
coronaviruses that were described in the 
2016 paper on the abandoned mine,” The 
Times reported.

The Chinese database specifically ref-
erences Shi’s Feb. 18, 2016, paper, which 
makes note of the mineshaft in Mojiang, 
along with the discovery of multiple 
coronaviruses—including the new 
SARS-like strain—but makes no mention 
of the 2012 respiratory outbreak, nor of 
the resulting deaths of the miners.

In 2017, Shi and her team would once 
again shift focus away from the Mojiang 
mine and back to Shitou Cave, claiming: 
“We have carried out a five-year longitu-
dinal surveillance (April 2011 to Octo-
ber 2015) on SARSr-CoVs in bats from a 
single habitat in proximity to Kunming 
city, Yunnan Province, China”—the re-
gion where Shitou Cave is located.

For reasons yet unknown, any men-
tion of the Mojiang mine, where Shi and 
her team spent two years collecting bat 
samples culminating in the discovery of 
the closest known relative to COVID-19, 
was once again conspicuously omitted.

One of Shi’s co-authors on the 2013 
and 2017 articles, Linfa Wang, has since 
come to prominence as a vocal propo-

nent of the natural origins theory per-
taining to the virus. Wang, a member of 
the World Health Organization’s Emer-
gency Response Team for the COVID-19 
outbreak, discussed the issue of funding 
with National Geographic in June 2020, 
noting that when it comes to infectious 
diseases, “people never realize there’s a 
huge return.”

“When we have prevented small out-
breaks, people don’t care. It doesn’t get 
media attention,” he said.

Wang, who has been collaborating with 
Shi since at least 2005, finished by asking 
a question that called to mind the 2012 
outbreak at the Mojiang mine:

“In Wuhan, if three people died and it 
was controlled, would we know it? No. 
This is happening all the time. It’s just in 
remote villages where people die. You 
bury them and end of the story, right?”

Of the many articles written regard-
ing their multiyear work, only the 2016 
piece acknowledges the existence of the 
Mojiang mine. And, again, nowhere does 
Shi or her team make any mention of the 
actual outbreak and the deaths of three 
of the six infected miners.

Shi’s years-long possession of the virus 
found in the Mojiang mine was sud-
denly highlighted on Feb. 3, 2020, when 
Shi and her collaborators published a 
new article stating that scientists at the 
Wuhan lab had a close match to the virus 
that causes COVID-19.

Shi called this virus RaTG13, a name 
that hadn’t previously appeared in any of 
her articles. The 2020 article was notably 
vague about the origins of this new virus, 
simply stating that it “was previously 
detected in Rhinolophus affinis from Yun-
nan province.” As independent research-
ers later found out by comparing genome 
sequences from archived Chinese data-
bases, the virus that Shi referenced in 2020 
was actually RaBtCoV/4991, the virus that 
was taken from the Mojiang mine back in 
2012 and written about in 2016.

In November 2020, as more facts were 
uncovered in relation to the virus’s ori-
gins, Shi suddenly added an addendum 
to her February 2020 article, finally ad-
mitting that COVID-19’s closest known 
relative had come from the Mojiang 
mine. However, Shi referred to the Mo-
jiang mine as a “mine-cave” and “cave,” 
once again blurring the lines between 
the Mojiang mine and the Shitou Cave, 
located 200 miles apart.

In this addendum, Shi acknowledged 
that she had renamed the virus from 
RaBtCoV/4991 to RaTG13, supposedly 
in order to “reflect the bat species.” 
However, both the previous designation 
and the new designation carry the let-
ters “RA”, which stand for Rhinolophus 
affinis, the Latin term for intermediate 
horseshoe bats.

Notably, Shi’s 2020 article also alleged 
that the pandemic had “started from a 
local seafood market.” That false claim, 
which has been disproven, wasn’t ad-
dressed in Shi’s addendum.

Although it isn’t yet known precisely 
why Shi obscured the true origins of 
RaBtCov/4911 and obfuscated her 2013 
discovery, it’s undeniable that Shi quietly 
kept the closest known relative to COV-
ID-19 in her Wuhan lab for at least seven 
years and failed to address her discov-
ery’s true origins.

Jeff Carlson and Hans Mahncke are co-
hosts of the program “Truth Over News” 
on EPOCH TV.

cred

Chinese virologist Shi Zhengli 
inside the P4 laboratory in 
Wuhan, capital of China’s Hubei 
Province, on Feb. 23, 2017. 

The P4 laboratory on the 
campus of the Wuhan Institute 
of Virology in Wuhan, in China’s 
central Hubei Province, on May 
27, 2020. 

Peter Daszak speaks to media 
upon arriving at the Wuhan 

Institute of Virology in Wuhan in 
China’s central Hubei Province 

on Feb. 3, 2021.

Johannes Eisele/AFP via Getty Images Hector Retamal/AFP via Getty Images

Hector Retamal/AFP via Getty Images



Week 26, 20218  |  CHINA INSIDER

FREE newsletter signup

EpochNewsletter.com

Download infographics

ReadEpoch.com/infographics

Subscribe to the paper (print/epaper)

ReadEpoch.com

More information

TheEpochTimes.com/about-us

COVERING  
IMPORTANT NEWS  

OTHER MEDIA 
IGNORE

• Impact on the United States
• Business and economy
• Communist infiltration of our government, businesses, 

schools, universities, popular culture, and more
• Disinformation surrounding U.S.–China trade relations
• Security and espionage
• Influence on media and Hollywood
• Overseas interference and United Front activity

• Illegal Spying on President Trump
• Hillary Clinton and the Uranium One Deal
• China's Military Expansion Into Space
• The Secret Propaganda War on Our Minds

• Spygate: The True Story of Collusion
• Clinton Foundation ‘Pay to Play’ Model  

Under Investigation

The Epoch Times not only reports reliably on U.S. politics and the Trump administration,  
but also publishes authoritative China news, covering topics including:

The Epoch Times has also championed a new method of investigative journalism, steeped 
in the discipline’s traditions of truth and responsibility. Combining this method with quality 
design, our journalists expose corruption and subversion in U.S. politics, and other important 
issues. Our investigative infographics have included:

F O R  T H E  P A S T  1 8  Y E A R S

L E A D I N G  R E P O R T I N G  O N  

T H E  C H I N E S E  C O M M U N I S T  T H R E A T 

TRUTH and TRADITION 


