
CHINA  
INSIDER

WEEK 23, 2021

Remembering 
June 4

See Page  4



Week 23, 2021 Week 23, 20212  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  3

Hannah Cai & Jennifer Zeng

C
onnections between China 
and News Break, a top news 
aggregation app in the United 
States, have been exposed.

On May 23, the Boston-based 
The Wire China website published an 
in-depth investigation revealing News 
Break’s deep ties with China.

News Break began in 2015, when Jeff 
Zheng founded Particle Media Inc. in 
Delaware.

Jeff Zheng is also the founder of Chi-
nese news app Yidian Zixun.

Before the investigation was published, 
the Yidian’s website listed the establish-
ment of Particle Media as a milestone in 
the company’s growth, with the follow-
ing description:

“In April 2015, Yidian Zixun estab-
lished Particle Media, an affiliate com-
pany in Silicon Valley, to launch its global 
strategic deployment, and the English 
version of Yidian Zixun, News Break, 
was recommended by the U.S. App store 
twice in a row and has become a popu-
lar news aggregation application in the 
United States.”

However, the description was removed 
from Yidian’s website after The Wire 
China published its investigation.

According to The Wire China, News 
Break said the statement on Yidian’s 
website was inaccurate and that its legal 
department would send a letter asking 
that it be removed.

A search in Chinese for the description 
only led to “404” error messages, which 
means the articles have been removed.

However, articles on relatively smaller 
sites that mention Yidian Zixun estab-
lishing Particle Media in Silicon Valley 
can still be found. The Epoch Times 
investigated further into News Break’s 
connection with the Chinese regime.

News Break, Yidian Zixun,  
and Jeff Zheng
According to publicly available informa-
tion, News Break is owned by Particle 
Media. It was established by Zheng in 
April 2015, and is the English version of 
Yidian Zixun, which was also founded by 
Jeff Zheng.

According to his LinkedIn page, Zheng 
obtained a doctorate degree in computer 
science at the University at Buffalo after 
he gained a masters’s in science degree 
at the Chinese Academy of Sciences. He 
gained his bachelor’s of science degree 
from Tsinghua University in China.

He joined Yahoo in 2006 and became 
the founding head of Yahoo! Labs China 
in 2011.

News Break is now ‘The 
Nation’s #1 Intelligent Local 
News App,’ getting to the top 
spots on both Google Play and 
Apple Store, according to its 
website.

Liu Changle once said, 
‘CCTV is the big brother, 
we are the little brother.’

TECHNOLOGY

News Break App Founded, Controlled, and Backed by Chinese Entities

Six months later, he joined the People’s 
Liberation Army (PLA) of the CCP, 
and served as an officer in the political 
propaganda department of PLA’s 40th 
Group Army in Liaoning Province.

In 1980, he graduated from the Bei-
jing Broadcasting Institute, which later 
became the Communication University 
of China.

Liu joined the Central People’s Broad-
casting Station—later translated as 
China National Radio—in 1983 and 
worked as a reporter, editor, and news 
commentator before being promoted to 
the rank of senior management, and was 
sent overseas by the CCP in 1988.

In June 2006, China Mobile Commu-
nications took a 19.9 percent stake in 
Phoenix TV, and Liu’s Today’s Asia be-
came Phoenix’s largest shareholder with 
a 37.54 percent stake.

Known as the “King of China Telecom,” 
Jiang Mianheng, the eldest son of former 
CCP leader Jiang Zemin, has been the de 
facto controller of China Mobile.

After China Mobile’s investment in 
Phoenix TV, Liu obtained absolute con-
trol over Phoenix TV.

Phoenix New Media called this acquisi-
tion a major breakthrough, which finally 
ended the dual leadership of Phoenix TV.

In 2009, Hong Kong pro-democracy 
activist Szeto Wah publicly pointed out 
that “not only is Phoenix TV a CCP-fund-
ed and controlled media, but the main 
people in charge also have a national se-
curity background. Since no one believes 
what Beijing’s CCTV says, they are using 
Phoenix to suppress dissidents.”

Jeff Zheng and Yidian Zixun Help the 
CCP Control Internet Information
During his tenure as CEO of Yidian 
Zixun, Zheng brought in Phoenix New 
Media as a shareholder and quickly 
turned it into an official voice of the CCP.

According to Sina, on Sept. 7, 2016, the 
CCP’s Internet Information Office, which 
is in charge of controlling information 
on China’s internet, brought the inter-
net information offices of 31 provinces, 
municipalities, and autonomous regions 
onto Yidian Zixun’s platform.

The article says this would turn Yidain 
Zixun into “an all-around publishing 
platform of the Internet Information Of-
fice focused on spreading the spirit of Xi 
Jinping’s speeches and strategic ideas.”

Yidian Zixun established in-depth 
partnerships with many local govern-
ments, including 116 new official media 
outlets in Xinjiang.

In addition, many government and 

In 2013, he founded Yidian Zixun, 
which can be translated as “one byte  
of information,” and served as  
company CEO.

News Break and Phoenix TV
From October 2014 to December 2016, 
Phoenix New Media acquired a 44.2 
percent stake in Particle Media, a por-
tion with a fair value of $135.3 million, 
reported one of China’s major web por-
tals, sina.com.

It later sold out part of its share, but 
still held 3.63 percent of Particle Media 
as of 2019.

Particle Media is also the parent com-
pany of Yidian Zixun, whose second-
largest shareholder is Xiaomi, China’s 
second-largest cell phone maker with 
military ties.

Phoenix New Media’s parent company 
is Phoenix TV. Its CEO, Liu Shuang, was 
formerly the COO of Phoenix TV and a 
special assistant to Phoenix TV founder 
and former Chairman Liu Changle.

There is little information about Par-
ticle Media, especially on Chinese 
websites. However, The Epoch Times was 
able to locate a pdf file of Phoenix New 
Media’s update on the sale of its shares in 

Yidian Zixun.
According to this file, Particle Media 

was registered in the Cayman Islands 
on July 22, 2013, as an exempted com-
pany, and on July 30, 2013, one week after 
its registration, Particle (HK) Ltd. was 
registered in Hong Kong to complete the 
shareholding transaction between Par-
ticle Media and Phoenix New Media.

According to The Wire China, Zheng 
founded Particle Media Inc. in Delaware, 
with its company headquarters in Moun-
tain View.

Zheng is also currently a shareholder of 
Yidian Zixun in Beijing.

News Break now denies having ties to 
Phoenix or Yidian Zixun, but acknowl-
edges that its early backers were com-
panies partially owned by the Chinese 
Communist Party (CCP) from at least 
2015 to 2019.

Phoenix Satellite Television Holdings 
Limited was established on March 31, 
1996, with headquarters in Hong Kong. 
It was initially a joint venture among 
Murdoch’s News Group, Today’s Asia Ltd. 
held by Liu Changle, and China Central 
TV (CCTV)’s subsidiary “China Wise 
International Limited.”

At that time, News Group and Today’s 
Asia both held 45 percent of Phoenix TV, 
while China Wise International held 10 
percent. Liu Changle was appointed as 
the Chairman of the Board and Chief 
Executive Officer.

Phoenix TV was the first overseas TV 
station to be legally allowed to broadcast 
in China. It was granted landing rights 
by the National Radio and Television 
Administration of China in 2003.

Phoenix TV, Liu Changle, and the CCP
Phoenix TV has long since been known 
as a mouthpiece of the CCP. Its news re-
porting has always been consistent with 
the stance of the Party.

Liu once said, “CCTV is the big brother, 
we are the little brother.”

A commentator told the Chinese 
edition of The Epoch Times in 2005, 
on condition of anonymity, that when 
entertaining his guests at a banquet in 
Shenzhen in 1998, Liu Changle said that 
the CCP’s Ministry of State Security had 
given him $2 million to set up a televi-
sion station.

Born in Shanghai on Nov. 5, 1951, Liu 
moved to Beijing in 1953 with his father 
Liu Xiangyi, who was a senior CCP of-
ficial. In 1964, he moved to Lanzhou and 
worked at the Lanzhou Pharmaceuti-
cal Factory after graduating from high 
school in 1970.

military departments; the Belt and Road 
Initiative; and more than 8,000 self-
publishing media personnel, industry 
elites, celebrities, opinion leaders, and 
entertainment stars all set up accounts 
on Yidian Zixun’s platform, creating 
huge attention and rapid growth for Yid-
ian Zixun.

In 2017, Yidian Zixun became one of 
the top three apps in the personalized 
news industry classification.

News Break Is the  
English Version of Yidian Zixun
The Phoenix website published an ar-
ticle titled “Yidian Zixun Enters the US, 
Founder Goes to Supervise the Battle” on 
April 30, 2015.

The article stated, “Recently, Yidian 
Zixun announced the latest progress 
of its internationalization strategy: the 
founder will go to the United States to 
supervise the English market, and has 
recruited more than a dozen senior engi-
neers and scientists in Silicon Valley, and 
will launch the English version [of Yidian 
Zixun] at the end of the second quarter.

“According to an official statement by 
Yidian Zixun, the establishment of its 
U.S. company is a key step in the global-
ization of Yidian Zixun, which will use 
the world’s first ‘interest-based engine’ to 
enter the U.S. market and take advantage 
of the founding team’s resources and 
contacts in the United States to replicate 
Yidian Zixun’s successful model and 
become a truly innovative Chinese Inter-
net company with global technological 
influence. ”

At the end of 2015, the CCP proposed to 
construct a “one plus six plus N” model of 
international propaganda work.

On Feb. 17, 2016, Xi Jinping first pro-
posed building a “flagship international 
communication media with Chinese 
characteristics.” With the establish-
ment of China Global Television Net-
work (CGTN) in December 2016, it then 
became clear that the role of “one” 
should be filled by CGTN, “six” referred 
to the CCP’s six major mouthpieces of 
People’s Daily, Xinhua News, CCTV, 
China Radio International, China 
Daily, and China News Service, and “N” 
is for other English-language websites, 
platforms, and institutions that have 
the potential to “perform international 
communication functions” for the CCP, 
according to an article published in 
the Global Media Journal of Tsinghua 
University.

If measured using this model, News 
Break should fall into the “N” category.

News Break Uses ‘Interest-Based 
Engine’ to Push News to 45 Million 
Americans
In a 2017 interview with Chinese media, 
Zheng said that News Break uses “rec-
ommendation plus search plus sub-
scription plus intelligent interaction” to 
achieve its goal.

Content is recommended according to 
the user’s browsing preferences, so that 
everybody is given different content. News 
Break gathers information from users’ 
searches, subscriptions, and online inter-
actions to recommend relevant channels 
and content for users to subscribe to.

Zheng called this an “interest-based 
engine.”

In Zheng’s eyes, content demand can 
be divided into time-sensitive and non-
time-sensitive categories. Non-time-
sensitive content can be further sub-
divided into three categories based on 
three kinds of user reactions: click and 
share, click without sharing, or book-
marking, and click without sharing but 
bookmarking.

“The last category of content that users 
like to read and are willing to bookmark, 
but are unwilling to share, or are not ap-
propriate for sharing, is closely related to 
personal long tail needs and has greater 
personal value,” he said. “For News 
Break, the last category of content is its 
main focus.”

Optimizing the “long tail” news has 
also been a strength of Yidian Zixun.

A 2016 report of the CCP’s State Council’s 
science webpage described how Yid-
ian Zixun used “long tail” personalized 
technology to help the CCP’s propaganda 
and information control efforts in Xinjiang 
by “enabling the localized and accurate 
delivery of government information and 
full coverage of information in Xinjiang,” 
and “telling the Xinjiang story well.”

“In the year and a half since its launch, 
News Break has achieved very high 
retention rates of 55 percent ... making 
it the number one product of its kind in 
the U.S. market, ” Zheng said during the 
interview.

Five years after its launch, News Break 
is now “The Nation’s #1 Intelligent Local 
News App,” getting to the top spots on 
both Google Play and Apple Store, ac-
cording to its website.

It claims to have 45 million monthly ac-
tive users and 24 million installs through 
the App Store and Google Play in 2020.

News Break didn’t respond to ques-
tions from The Epoch Times regarding 
its relationship with Yidian Zixun and 
Phoenix TV.

The Epoch Times

PHOTO Illustration by The Epoch Times

A screenshot of a Chinese article 
describing the relationship 
among Yidian Zixun, Particle 
Media, and News Break. 

45 million
active users in

2020



Week 23, 2021 Week 23, 20214  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  5

Many Chinese people are 
worried that the CCP will 
launch policies to force 
couples to have more 
children.

DEMOGRAPHIC CRISISDEMOCRACY

3-Child Policy, Raising Retirement Age Won’t 
Solve China’s Pension Deficit
Nicole Hao

The Chinese Communist Party (CCP) has 
changed its notorious one-child policy to 
allow for three children and said it would 
raise the retirement age to resolve the 
huge pension deficit and dramatic de-
cline in births. However, economists and 
experts say these methods can’t resolve 
the deficit nor the issue of the country’s 
aging population.

China has been an aging society since 
2000, with the rise in average age ac-
celerating significantly over the past 10 
years. China’s working population is 
projected to decrease to 795 million in 
2050—20 percent less than in 2010—as 
long as China’s fertility rate doesn’t de-
cline, according to Dong Keyong, human 
resource professor at Renmin University 
of China.

In the 2010s, the CCP launched various 
versions of a two-child policy to rejuve-
nate the aging population, but the effect 
was limited. Now, authorities are hop-
ing a three-child policy can resolve the 
issues.

Economists doubt whether the policy 
will work, saying that Chinese par-
ents feel unable to have more children 
because of economic pressures and the 
high cost of raising a child in China. A 
survey conducted by CCP mouthpiece 
Xinhua on May 31 showed that over 90 
percent of respondents were unwilling to 
have a third child.

In addition, raising the retirement age 
makes it harder for younger people to 
find a job. Meanwhile, the older gen-
eration won’t have time to take care of 
grandchildren if they’re not able to retire 
on time.

Many Chinese people are worried that 
the CCP will launch policies to force 
couples to have more children.

Thorny Issues
The CCP’s politburo on May 31 discussed 
related policies to support families in 
having up to three children. Members 
said that doing so could “modify [Chi-
na’s] population structure,” provide a 
“response to the aging population issue,” 
and “maintain the advantage, endow-
ment of [China’s] human resources,” 
according to Xinhua.

To solve these three issues, Beijing 
officials announced a plan to raise the 
retirement age. Xinhua reported on 
April 13 that the regime would raise 
the age gradually over the next five 
years because “China’s working-age 
population has been declining for eight 
consecutive years, with an average over 
three million per year. The decreasing 
rate is increasing.”

Among China’s many thorny issues 
caused by the population imbalance is 
the pension deficit, the key cause being 
the rapidly shrinking working popula-
tion and the increasing older population.

In July 2018, northeastern Heilongjiang 
Province couldn’t pay all its pensions 
due to the deficit. In January 2019, state-
run National Business Daily reported 
that Liaoning, Jilin, Hebei, Shaanxi, and 
Qinghai provinces also suffered from 
pension deficits.

The Chinese regime hasn’t released 
the size of the pension deficit, but the 
Chinese Academy of Social Sciences 
published its China Pension Actuarial 
Report 2019–2050 in April 2019, in 
which it said the whole of China faced a 
pension deficit, that the pension re-
quired state financial aid in 2019, and 
that the deficit would expand exponen-
tially each year.

In recent years, the Chinese regime has 
withheld pensions from specific groups, 
including political dissidents, religious 
believers, and rights advocates.

Beijing officials, citing the country’s 
seventh census, announced on May 11 
that 264 million people, nearly 19 per-
cent of the population, were over the age 
of 60 by the end of 2020, an increase of 
86.4 million, or nearly 49 percent, from 
the sixth census released in 2011.

Meanwhile, the working population 
shrank 45.2 million, or around 5 percent, 
in 2021, according to the census.

“Our country has come out of the de-
mographic dividend period,” Miao Wei, 
member of the CCP Central Commit-
tee and vice chairman of the Economic 
Committee of the National Committee of 
the CPPCC, said at a financial summit in 
Beijing on Nov. 14, 2020.

Will the 3-Child Policy Succeed?
Economists and experts questioned the 
claim that the three-child policy and 
raising the retirement age would help 
China regain the demographic dividend.

“Education, health insurance, housing, 
utilities ... all living necessities are ex-
pensive in China,” Chinese independent 
economist Gong Shengli told the Chinese-
language Epoch Times on June 2. “Chinese 
people are struggling with even basic living 
needs, even without having a child—how 
can they dare to have more children?”

The Shanghai Academy of Social Sci-
ences released a report in December 
2019 that said the average cost of rais-
ing a child from birth to middle school 
graduation—typically 15 years old—in 
the Jing’an district of Shanghai is 840,000 
yuan ($131,400). A family normally 
spends over half of its total income on 
its children, with lower-income families 
spending more.

At the same time, the majority of Chi-
nese people aren’t wealthy.

On May 12, Chinese Premier Li Keq-
iang said at a state council meeting in 
May that 200 million Chinese, or 22.4 
percent of the working population, are 
“in flexible employment,” which means 
they’re “street vendors” or have tempo-
rary jobs. In May 2020, Li said that 600 
million Chinese earned $140 per month, 
which isn’t enough to pay for monthly 
rent for a one-bedroom apartment in a 
mid-sized Chinese city.

Despite the disparity between the high 
cost of living and low income, Chinese 
people still prefer to have children, 
because in traditional Chinese culture, 
having children is considered essential.

On average, each Chinese family had 
2.62 members by the end of 2020, and the 
majority of Chinese families have three 
members—two parents and a child—Xi-
nhua reported on May 20.

“It shows that Chinese people haven’t 
followed the two-child policy. ... So how 
will the three-child policy work?” Frank 
Tian Xie, professor of business at the 
University of South Carolina–Aiken, told 
The Epoch Times in a phone interview 
on June 1.

The willingness to have children is 
also reflected in the birth rate. China’s 

fertility rate was 1.3 children per woman 
in 2020, far short of the 2.1 replacement 
rate, and lower than Americans’ 1.637, 
according to Ning Jizhe, director of the 
Chinese National Bureau of Statistics.

“Raising the retirement age can only 
make things worse,” Lai Jianping, a 
North America-based former Chinese 
lawyer and democracy activist, told The 
Epoch Times on June 1.

In China, it’s usually the grandparents 
who take care of the children. A large 
number of young couples have their first 
child when at least one of the grandpar-
ents retires.

“If the grandparents don’t retire, young 
couples don’t dare to have children,” Lai 
said. “On the other hand, young people 
will have trouble finding a job if the old 
ones don’t retire.”

As Li pointed out, jobs are hard to come 
by, which is reflected in the high number 
of people with “flexible employment.” 
The real Chinese unemployment rate is a 
state secret, and the regime only releases 
data on those who have an urban huk-
ou—a city household registration—and 
have registered their employment with 
the local government.

In July, over 9 million Chinese students 
will graduate from universities and start 
looking for a job. “Graduation means 
unemployment” has become a common 
saying in China in recent years, with 
Chinese state-run media, including Xin-
hua, resorting to publishing articles that 
teach students how to find a job.

“If young people can’t find a job, they 
won’t have the income to raise children,” 
Lai said.

The CCP launched its infamous one-
child policy in 1979. The majority of 
Chinese women of childbearing age are 
now themselves an only child. In China, 
older people rely on their children in 
their later years because social security 
isn’t enough to take care of them.

“As an only-child couple, the two of us 
need to take care of our four parents and 
work 996,” a Chinese netizen wrote on 
social media platform Weibo on May 31. 
“996” is Chinese IT-business standard 
working hours, 9 a.m. to 9 p.m., six days 
per week. “If we have three children, how 
can we survive?”

Remembering June 4, 1989: Poland’s 
Partly-Free Election Led to Peaceful 
Disintegration of Communism
June 4, 1989 in China: Chinese Communist Party’s Brutal Crackdown on Peaceful Protest Led to 
Tiananmen Square Massacre

Ella Kietlinska

June 4 marks two 32nd anniversaries: 
the first one commemorates the defeat 
of the ruling Polish communist party in 
the partly-free election, the second one 
commemorates the bloody crackdown by 
the Chinese Communist Party (CCP) on 
a peaceful student protest at Tiananmen 
Square in Beijing.

On June 4, 1989, the ruling Polish com-
munist party, called The Polish United 
Workers’ Party (PUWP) was defeated in 
the hybrid election in communist Poland.

The election format was agreed upon dur-
ing the negotiations held earlier in 1989 be-
tween the Polish communist government 
camp and so-called “Solidarity” camp, said 
Prof. Jacek Reginia-Zacharski, Ph.D., politi-
cal scientist and historian at the University 
of Lodz in Poland.

The negotiations, known as Polish Round 
Table Talks did not include all anti-com-
munist opposition groups and movements; 
not all of them were represented in the talks 
or participated in it on an equal footing, 
Prof. Reginia-Zacharski told The Epoch 
Times in an interview.

The Polish “Solidarity” movement emerged 
in 1980 out of Polish workers protesting 
against deteriorating living conditions in 
communist Poland. Solidarity became the 
first free trade union in the Eastern (commu-
nist) Bloc that was independent of the regime 
and quickly grew as an anti-communist op-
position group demanding economic and 
political reforms in the country.

By early 1981 Solidarity’s membership 
reached 10 million and included 80 percent 
of the Polish workforce. In response, the 
communist government declared martial 
law to crack down on the movement.

After martial law was lifted in 1983, the 
Solidarity movement started emerging 
again even though the regime’s repression 
against its members continued. In 1988, 
when a big wave of strikes spread through-
out the country, the Polish communist 
government expressed its willingness to 
negotiate with Solidarity.

About 6 months later, the round table 
talks started between the Solidarity-led op-
position and the coalition led by the ruling 
communist party, officially called PUWP.

“The communists did not want to relin-
quish power unconditionally,” Reginia-
Zacharski said. The negotiating parties 
agreed to create the upper chamber of the 
parliament–Senate–which had not existed 
before and to make the election to the Sen-
ate free, he explained.

However, the communists wanted to as-
sure that they would hold a majority in the 
lower chamber of the parliament, which 
was the main one, and reserved for them-

selves 65 percent of the seats, the scientist 
explained, adding that only candidates 
approved by the coalition could run for 
these seats.

The remaining 35 percent of the seats 
were available to opposition and indepen-
dent candidates in freely contested races.

Therefore the election in 1989 could not 
be considered partially free, it was rather 
a hybrid election, Reginia-Zacharski said, 
adding that it was not considered free by 
the Council of Europe.

On June 4, 1989, Solidarity candidates 
won 160 seats out of 161 available to them 
while the communist candidates won only 
5 seats out of 299 reserved for them, with 62 
percent voter turnout. In addition, 92 out 
of 100 Senate seats went to Solidarity and 
the communists won none.

“It was indeed a shock to the communists. 
It was a disaster from their point of view,” 
Reginia-Zacharski said. He believed that 
the results of the first round of the election 
were a surprise to all.

A sense of trepidation was felt on both 
sides of the political fence, Reginia-Zach-
arski continued, because a considerable 
number of Solidarity activists and probably 
a big portion of the Polish society feared 
that the communists, facing such a disas-
ter, could resort to the use of force as they 
did in 1981 when they imposed martial law 
on the country.

The economic situation in Poland at that 
time was very grim, Reginia-Zacharski 
said. “The hyperinflation raged, wages in 
Poland peaked at millions but the purchas-
ing power of the Polish currency dropped 
to almost nothing.”

In Reginia-Zacharski’s opinion, dramatic 
and traumatic news about the massacre on 
Tiananmen Square in Beijing that broke 
on the election day fueled such fears. “The 
martial law inflicted very deep trauma on 
the Polish society,” he added.

The second round of the election was 
needed to fill out vacant seats, but the elec-
toral law did not allow candidates who had 
not received the required 50 percent of the 
votes to run in the second round, Reginia-
Zacharski said. Therefore the communist 
government changed the electoral law to 
allow candidates who lost the first round to 
run in the second one, he explained.

As a result of the second round, which 
took place on June 18, Solidarity won one 
lower chamber seat allotted to free elec-
tion candidates but vacant after the first 
round and gained 7 out 8 remaining seats 
in the Senate. One remaining Senate seat 
was filled by an independent candidate. 
Communists had no representation in the 
Senate.

In the second round, the communists 
won all seats in the lower chamber reserved 

for them but they did not get any represen-
tation in the Senate. The risk of losing their 
reserved seats was very low despite little 
voter turnout—only 25 percent— because 
those who had not voted for the communist 
candidates did not show up in the second 
round, Reginia-Zacharski said.

Out of 299 lower chamber seats desig-
nated for the government by the coalition, 
the PUWP gained only 173 seats and the 
remaining seats were taken by its satellite 
parties.

Election Aftermath
The impact of the election turned out to be 
much bigger than it seemed, Reginia-Zach-
arski said. Despite the fact that Solidarity 
only had 161 seats out of 460 in the lower 
chamber, the so-called deconstruction of 
the communist camp started shortly after 
the election.

After the election the two biggest satellite 
parties, United Peasants’ Party and Demo-
cratic Party began to collaborate with Soli-
darity and formed a coalition government 
with Solidarity led by Tadeusz Mazowiecki, 
a non-communist prime minister, Reginia-
Zacharski said.

However, the government was not fully 
controlled by Solidarity because the com-
munist party retained for itself key offices 
such as Minister of Internal Affairs and 
Minister of Defense, Reginia-Zacharski ex-
plained. The new parliament also elected 
by a margin of one vote a communist presi-
dent, Wojciech Jaruzelski, the architect of 
the martial law declared in Poland to sup-
press Solidarity. Jaruzelski held the office 
for more than a year until the first presiden-
tial election in Poland since World War II.

The political arrangement designed dur-
ing the round table negotiations was sup-
posed to function after the election but it 
was never realized, Reginia-Zacharski said.

Activists of satellite parties that formed a 
coalition with the communists were clear 
that “the communists do not have abso-
lutely any support ... [and] The Polish Unit-
ed Workers’ Party [PUWP] after the June 
election ceased being a hegemonic political 
group in Poland,” Reginia-Zacharski said.

The Polish communist party’s member-
ship had shrunk from about 3 million in 
1980 to about 1 million in the fall of 1989. 
In January 1990, the PUWP dissolved itself.

In 1991, the first truly free parliamentary 
elections were held in post-war Poland, 
which was a prerequisite for the country to 
accede to the Council of Europe, Reginia-
Zacharski said.

June 4, 1989, at Tiananmen Square
On the same day that Poland started its 
peaceful transition from communism, 
soldiers and tanks of the People’s Liber-
ation Army in China entered the coun-
try’s capital and killed hundreds, maybe 
thousands, of unarmed protesters in Ti-
ananmen Square—the “gate of heavenly 
peace.”

The protesters—college students and uni-
versity staff from around the country joined 
by the nationwide demonstrations—called 
for human rights, an end to corruption, and 
democratic reform.

It is possible that Chinese communist 
leaders were watching processes and 
changes taking place in the Soviet Union 
and in the Eastern Bloc including Poland, 
and were clear that “these processes once 
started had tremendous potential to esca-
late, [and] it was something that could not 
be stopped,” Reginia-Zacharski said. It is 
not known however if these observations 
influenced their decision to brutally quell 
the protest, he added.

The New York Times reported in 1989 that 
Jiang Zemin, who had become the Gen-
eral Secretary of the CCP in the wake of 
the bloody resolution of events on June 4, 
corrected an Italian reporter who used the 
term “Tiananmen tragedy” in his question 
to Jiang.

According to the New York Times, Jiang 
said, “I’d like to correct you in your use 
of the word tragedy. We do not believe 
that there was any tragedy in Tiananmen 
Square. What actually happened was a 
counterrevolutionary rebellion aimed at 
opposing the leadership of the Commu-
nist Party and overthrowing the socialist 
system.”

An elderly woman carries a boy on a street in Beijing on May 11, 2020. 

NOEL CELIS/AFP via Getty Images

Weibo/Screenshot via The Epoch Times

The online survey that 
Xinhua launched for 
third-child policy on 

May 31, 2021. 

Student leader Wang Dan calling for a city-wide march, in Tiananmen Square in Beijing on May 27, 1989.

Mark Avery/AP

Omar Marques/Getty Images

-/AFP via Getty Images

Members of the 
Solidarity trade union 
walk by the historical 
gate of Gdansk 
Shipyard during the 
30th anniversary of 
partial free elections 
in Gdansk, Poland, on 
June 4, 2019.

The round table talks 
between the Polish 
government and the 
opposition in Warsaw, 
Poland, on Feb. 6, 
1989.

20 percent less than in 2010.

in 2050

China’s working population is 
projected to decrease to

795 million



Week 23, 2021 Week 23, 20216  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  7

Gu Feng

Under the Chinese Communist Party’s 
(CCP) totalitarian system, justice is often 
dispensed in the opposite way from what 
most people would expect. In many cases, 
hard-working citizens who stand up for 
their rights are sent to prison rather than 
the true perpetrators.

There are a number of examples of this 
injustice happening in China such as: those 
who owe wages do not go to jail, but those 
who ask for payment for owed wages do; 
those who demolish other people’s houses 
do not go to jail while those who defend 
their homes against forced demolition do; 
those who commit corruption do not go 
to jail, but those who criticize or blow the 
whistle on corrupt officials do; those who 
persecute innocent people do not go to jail, 
but those who defend their rights do; those 
who create tainted food do not go to jail, 
but those who expose the truth do—the 
list goes on and on. Obviously, injustice 
prevails under the CCP’s one-party rule.

Here are a few specific cases that illus-
trate this phenomenon:

Case 1:  Migrant Worker Detained for 
Protesting Over Unpaid Wages
Many people in China’s rural areas who 
go to big cities to make a living as migrant 
workers (mostly) for Chinese regime proj-
ects, often find themselves frustrated 
because they don’t receive their wages. 
Protesting is often futile because local au-
thorities usually impose crackdowns on 
them.

On Feb. 5, a migrant worker from China’s 
Gansu Province was arrested and detained 
for 10 days after he climbed up a 50-meter-
high tower crane arm at the construction 
site in an attempted suicide to protest his 
unpaid wages, according to a report by 
Chinese news portal Sina.

The local authorities accused him of dis-
turbing the public order and maliciously 
demanding unpaid wages. Authorities 
have a “zero tolerance” rule and will crack 
down on any illegal acts of migrant work-
ers, such as jumping from buildings or 
tower cranes, or other extreme actions to 
viciously demand unpaid wages, states the 
report.

Case 2:  Resident Detained for 
Protesting Against Forced Demolition
Whether it is to make way for development 
or some other reason, Chinese authorities 
often forcibly demolish residential houses, 
but residents who protest against it face 
harsh treatment or arrest.

In early December 2020, Beijing au-
thorities started forcibly demolishing 
a 3,800-house residential community, 
Xiangtang Village, in the Changping dis-
trict of Beijing, setting off a surge of protests 
among the community residents.

Resident Guo Lingmei, a 70-year-old re-
tired film director and the daughter of re-
nowned Chinese poet Guo Xiaochuan, was 
arrested and detained by local police for 
allegedly inciting protests after she pledged 
to continually defend her rights to save her 
home and the community.

Case 3:  Citizen Sentenced to 4 Years 
for Exercising Free Speech
Under the CCP’s one-party rule, moral 
depravity and corruption are ubiquitous, 
but citizens who dare to publicly criticize 
the regime or its corrupt officials face grim 
consequences. Cases of citizens getting 
punished for exercising free speech are 
quite common.

In April 2020, Liu Yanli, a female bank 
employee in Hubei Province, was sen-
tenced to four years in prison by the Dong-
bao District Court in Jingmen city of Hubei 
Province for posting on WeChat (a popular 
Chinese social media platform) messages 
that allegedly attacked CCP leaders and 
requested transparency of CCP officials’ 
personal assets, according to a report by 
Voice of America.

Liu was charged with causing serious 
public disorder by “picking quarrels and 
provoking trouble,” a vague charge often 
used against people the CCP sees as threat-
ening. Prior to her arrest, Liu became a “key 
target of concern” for CCP authorities after 
she posted, on her WeChat account, sev-
eral articles that called on CCP officials to 
disclose their assets and showed support 
for military veterans, who had staged na-
tionwide protests to demand better health 
care and pensions. Since September 2016, 
she has been detained and placed under 
residential surveillance. Unable to bear 
the persecution, she attempted suicide but 
was rescued and taken to the Jingmen City 
Detention Center, said the report.

Case 4:  ‘709 Crackdown’ Against 
Human Rights Lawyers
Disregarding China’s constitutional provi-
sions and its international commitments 
and obligations, the Chinese regime has 
continued its unrelenting persecution of 
human rights lawyers and activists, ac-
cording to reports by Amnesty Interna-
tional.

On July 9, 2015, more than 200 people 
were arrested and interrogated by the CCP 

in a nationwide coordinated strike, known 
as the “709 crackdown,” against Chinese 
human rights lawyers and activists. These 
human rights proponents are accused of 
inciting subversion of state power—charges 
condemned by international rights groups 
and Western governments.

Later, many of those released were still 
subject to surveillance, harassment, and 
economic restrictions. In addition, law-
yers who had provided legal representa-
tion during the crackdown also became 
targets of political persecution themselves. 
As human rights lawyers continue to face 
criminal prosecution, the regime further 
tightens its control over the legal profession 
by restricting speech and requiring loyalty 
to the CCP.

Case 5:  Doctor Arrested for Faulting a 
Popular Tonic
On Dec. 19, 2017, a doctor named Tan 
Qindong of Guangzhou, in southeastern 
Guangdong Province, posted on his We-
Chat an article about a popular Chinese 
tonic that had been heavily promoted 
on state and local government-run TV 
channels.

Tan warned in his article that the tonic, 
which contained toxic herbs, would cause 
harm to the elderly who have hypertension 
or cardiovascular diseases, according to a 
BBC report.

On Jan. 10, 2018, police arrested Tan at 
his residence on the grounds of “damag-
ing the reputation of a commodity.” Police 
traveled all the way across the country from 
Liangcheng, in northwestern China’s Inner 
Mongolia region, where the company of 
the tonic is based. However, the company 
had a record of exaggerated advertising 
claims and violated rules against mislead-
ing advertising more than 2,600 times. It 
had been suspended from sales dozens of 
times, according to the report.

Tan’s arrest sparked a huge uproar on 
Chinese social media, and he was released 
after being jailed for more than three 

months. But many questions still remain 
unanswered, for example, how could an 
online post lead to the local police (who 
likely colluded with the company) traveling 
thousands of miles for a “cross-province 
arrest?”

Case 6:  Judge Arrested for Exposing 
Judicial Misconduct
In December 2018, Wang Linqing, a Chi-
nese supreme court judge, went missing 
after he exposed judicial misconduct at 
the regime’s highest court involving two 
multi-billion-dollar mining cases. Later, 
the whistle-blower was arrested and placed 
under criminal investigation for leaking 
state secrets.

On Feb. 22, 2019, state-run television 
CCTV aired a video “confession” from 
Wang, in his first public appearance since 
he disappeared in early January. The “con-
fession” video followed the release of two 
other videos in which he disclosed alleged 
misconduct in the two high-profile cases.

Having Wang openly take the fall re-
vealed that the CCP would never allow 
anyone to expose its internal scandals to 
the public.

China’s Social Justice Is Dead
The law is the cornerstone of social jus-
tice. On Dec. 16, 1966, the United Nations 
General Assembly adopted the Interna-
tional Covenant on Civil and Political 
Rights, which obliges each state party to 
respect and ensure the rights of its citi-
zens, including: the right to life, freedom 
of religion, freedom of assembly, the right 
to vote, due process of law, and the right 
to a fair trial.

Since the Chinese regime formally 
signed the Covenant on Oct. 5, 1998 at 
the United Nations Headquarters in New 
York, the CCP has never kept its promise 
to honor it.

In the past decade, China’s human rights 
situation has worsened, and despite per-
sistent international criticism, the CCP 
has continued to act in total defiance of 
international conventions and continues 
to violate human rights in the country. 
These include forced family planning, con-
struction of a national internet firewall, 
forced demolition of residential houses and 
churches, suppression of religious freedom, 
deprivation of freedom of assembly, depri-
vation of freedom of speech, construction 
of concentration camps in Xinjiang, arrests 
of Hong Kong citizens in the fight for their 
freedoms, arrests of human rights lawyers 
and activists, to name just a few. All of these 
are sufficient to show that social justice in 
China is dead.

Gu Feng is a former media veteran from 
mainland China who spent many years 
reporting on the country’s political, eco-
nomic, and social issues. He is now living 
in the United States.

Views expressed in this article are the 
opinions of the author and do not neces-
sarily reflect the views of The Epoch Times.

Over the past 
22 years, the 
persecution of Falun 
Gong has proven to 
be among history’s 
most severe cases 
of crimes against 
humanity. 

Disregarding China’s constitutional 
provisions and its international 
commitments and obligations, the 
Chinese regime has continued its 
unrelenting persecution of human 
rights lawyers and activists.

OPINION

OPINION

After Nearly 22 Years, Brutal 
Persecution of Falun Gong 
Continues in China

Under CCP’s Totalitarian System, 
Injustice Prevails in China

Shi Ming

s I browsed through the past few 
days of reports on Minghui.
org, a U.S.-based website that 

documents the persecution 
of Falun Gong, I saw that 

the Chinese Communist Party (CCP) is 
still relentlessly persecuting Falun Gong 
practitioners for their faith, continuing to 
perpetuate untold human suffering.

Falun Gong, also known as Falun Dafa, 
is an ancient Chinese spiritual practice 
consisting of slow-moving meditation 
exercises and moral teachings that in-
corporate the principles of truthfulness, 
compassion, and tolerance in everyday 
life. It grew in popularity during the 
1990s, with 70 million to 100 million 
adherents in China by the end of the 
decade, according to official estimates at 
the time.

Feeling threatened by its popularity, 
the CCP launched a systematic elimina-
tion campaign in July 1999. Since then, 
millions have been detained inside 
prisons, labor camps, and other facilities, 
with hundreds of thousands tortured 
while incarcerated, according to the 
Falun Dafa Info Center.

I’ll mention a few of the Falun Gong 
practitioners who were persecuted, as 
documented in Minghui’s latest reports.

Li Shunjiang, an engineer in Qiqihar in 
northeastern China’s Heilongjiang Prov-
ince, died in his early 50s on May 20. He 
had been imprisoned twice since 2001 
and spent a total of 12 years in Fengtun 
Prison and Tai Lai Prison, where he was 
tortured by prison guards. As a result, 
he suffered severe pleural effusion with 
excessive fluid buildup in his lungs and 
chest cavity. He died after his release in 
poor condition, while caring for his wife 
and mother-in-law, who were in dire 
states after also being persecuted—his 
wife had become mentally ill after three 
years in prison, and his mother-in-law 
was paralyzed and bedridden after four 
years in prison.

Yang Wanxin, a 65-year-old resident of 

Beijing, was abducted from her home in 
August 2020 and has since been illegally 
detained in the Shijingshan District De-
tention Center in Beijing. The police raid 
terrified her bedridden husband, and he 
fell into despair over her detention. His 
condition quickly deteriorated, and he 
died in December 2020.

Mo Liqiong, an accountant in Xiangtan 
city of Hunan Province, has been ar-
rested and detained multiple times since 
1999. On Aug. 25, 2003, she was arrested 
and later sentenced to nine years in the 
Hunan Province Women’s Prison, where 
she was tortured by prison guards. Dur-
ing her imprisonment, she was fired by 
her employer and abandoned by her hus-
band. She was abducted again by police 
on Feb. 5 and has been illegally detained 
in the Xiangtan Detention Center.

Lu Mengjun, 59, also a resident of 
Xiangtan city, has been illegally sen-
tenced three times for her faith, for a total 
of 15 1/2 years. Her latest prison sentence 
of 7 1/2 years began on April 28 after she 
was once again arrested and her home 
ransacked on June 2, 2020.

While she survived torture by prison 
guards during her previous two prison 
terms, two fellow Falun Gong practi-
tioners who were arrested along with 
her, Lu Songming and Liu Liyan, were 
persecuted to death, in 2021 and 2014, 
respectively.

Gu Xiaohua, a 72-year-old Beijing resi-
dent, was tried by the Chaoyang District 
Court in Beijing for her faith on April 
19, following her arrest by police, who 
ransacked her home and confiscated her 
Falun Gong books and personal belong-
ings, on April 17, 2019. While detained in 
the Chaoyang District Detention Center, 
she was denied her right to have her law-
yer visit her and defend her in court.

Gu has been repeatedly targeted for 
her faith since the persecution began in 
1999. She was subjected to 1 1/2 years of 
forced labor in January 2002, four years 
in November 2005, and 2 1/2 years in 
February 2009.

When the CCP launched a systematic 

persecution campaign in July 1999, it 
declared that it would eliminate Falun 
Gong within three months by defaming 
practitioners’ reputations, seizing their 
wealth, and attacking them physically. 
Practitioners murdered as a result of 
persecution would be declared victims of 
suicide and cremated immediately.

An increasing number of reports and 
investigations show that the CCP has 
been engaged in state-sponsored mas-
sive forced organ harvesting of Falun 
Gong practitioners and other victims, in 
what researchers David Matas and David 
Kilgour called “an unprecedented evil on 
this planet.”

Over the past 22 years, the persecution 
of Falun Gong has proven to be among 
history’s most severe crimes against 
humanity. The actual number of deaths 
caused by the persecution is difficult to 
estimate, due to the strict censorship 
in mainland China. Minghui has con-
firmed and verified the deaths of 4,641 
Falun Gong adherents at the hands of the 
CCP authorities for refusing to abandon 
their faith.

However, this incomplete statistic is 
just a fraction of a much higher death 
toll, as many deaths have gone unre-
ported—including those who have been 
murdered for their organs.

Today, large numbers of innocent Falun 
Gong practitioners are still suffering in 
prisons and detention centers in China, 
where they face the threat of torture and 
forced organ harvesting.

The persecution must end, and every 
day it continues is a day that the CCP’s 
tyranny continues to triumph over the 
human conscience.

Shi Ming is a freelance writer who has 
been covering China’s affairs and human 
rights issues for many years. He has been 
contributing to the Chinese-language 
Epoch Times since 2011.

Views expressed in this article are the 
opinions of the author and do not neces-
sarily reflect the views of The Epoch Times.

A

Practitioners of the spiritual discipline Falun Gong hold a parade in New York to celebrate World Falun Dafa Day and to protest the ongoing persecution of the group by the Chinese Communist Party in 
China, on May 13, 2021.

Larry Dai/The Epoch Times

Screenshots of forced demolition and protests in Xiangtang Village, Beijing, in December 2020. 

Nicolas Asfouri/AFP via Getty Images

Screenshots provided by The Epoch Times

Chinese soldiers stand 
guard near Tiananmen 
Square in Beijing on 
March 5, 2021.

Courtesy of Li Wenzu

Wang Quanzhang with his wife, Li Wenzu, 
and their son. Wang, a human rights lawyer, 
has been detained in China without trial since 
August 2015.

million Falun Gong 
adherents in China by

1999
according to  

government estimates.

70 to 100



Week 23, 20218  |  CHINA INSIDER WEDNESDAY, JUNE 2, 2021B12 

HELP IS JUST A CLICK AWAY!
FROM THIS PAGE YOU CAN:

*Cancellations are processed on the hotline only.

FIND ANSWERS FROM A COMPREHENSIVE FAQ SECTION

• Troubleshoot common problems
• Learn our terms and conditions 

 
SUBMIT REQUESTS ONLINE*

• Report delivery and other subscription issues 
• Provide editorial and other feedback

 
USE OUR CUSTOMER SERVICE LIVE CHAT

• Tell us your subscription inquiries or concerns
 

ACCESS THE CUSTOMER PORTAL

• Manage your subscription account

UPDATED

TRUTH and TRADITION

TheEpochTimes.com/help
It’s quick and easy! 
You will never have 
to wait again.

REGISTER

PRELIMINARY
TAIWAN
NEW YORK

JUN,  2021
SEP,  2021

SEMI-FINAL  &  FINAL
NEW YORK SEP,  2021

NEW YORK +1-888-477-9228 , dance@globalcompetitions.org   

TAIWAN +886-2-5571-3838#1133 , dance@ntdica.org.tw

Your old vehicle can support The Epoch Times’ truthful journalism 
and help us get factual news in front of more readers. 

WHY DONATE TO US?
l Vehicles accepted as-is

l Free vehicle pick-up

l Maximum tax deduction

l Support our journalists

DONATE YOUR CAR
To a media that stands for TRUTH and TRADITION

Donate Now: www.epochcar.org         1-800-822-3828           cars@epochtimes.com

Our independence from any corporation or holding company is what ensures that we’re free to report according 
to our values of Truth and Tradition. We’re primarily funded through subscriptions from our readers—the stake-
holders that we answer to, who keep us on the right track. 


