
SYSTEMATIC 
RAPE

ALL PH
O

TO
S BY SH

U
TTERSTO

CK

CHINA  
INSIDER

WEEK 10, 2021

See Page  2

A Campaign to 
Eliminate Faith

China Using Mekong 
to Control ASEAN Countries 6



Week 10, 2021 Week 10, 20212  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  3

Jocelyn Neo

s the world is celebrating Inter-
national Women’s Day, let’s not 
forget the horrifying abuses that 
mothers and sisters, and even 
grandmothers, are subjected 

to in the land of communist China.
Since the Chinese Communist Party 

(CCP) came to power in 1949, it has been 
employing unethical ways to persecute 
citizens and suppress spiritual groups. Re-
cently, several reports have confirmed how 
the CCP is using sexual abuse as a tool for 
re-educating and transforming prisoners 
of faith, regardless of their age.

Rooted in atheism and materialism, the 
communist regime has been brutally sup-
pressing Uyghur Muslims, Christians, Bud-
dhists, and Falun Gong practitioners for 
years. Those who refuse to comply with 
the CCP’s orders are detained and taken 
to secretive “re-education camps” where 
they are subjected to unimaginable abuses, 
including gang rape and electrocution.

Sexual Abuse of Uyghurs
To condemn the CCP’s grave human rights 
violations, the Trump-era administration 
said on Jan. 19, 2021, that the communist 
regime has committed “genocide” and 
“crimes against humanity” in its repres-
sion of the Uyghurs Muslims.

The then-U.S. Secretary of State Mike 
Pompeo said in a statement that the CCP 
has incarcerated over a million Uyghurs, 
subjecting them to forced labor, forced 
sterilizations, and torture.

“After careful examination of the avail-
able facts, I have determined that the 
PRC [People’s Republic of China], under 
the direction and control of the CCP, has 
committed genocide against the predomi-
nantly Muslim Uyghurs and other ethnic 
and religious minority groups in Xinjiang,” 
Pompeo said. He added, “I believe this 
genocide is ongoing, and that we are wit-
nessing the systematic attempt to destroy 
Uyghurs by the Chinese party-state.”

Two weeks later, the BBC published a 
detailed report on the systematic sexual 
torture happening in Xinjiang’s tightly-
guarded re-education network. The report 
that is based on first-hand interviews of 
several Uyghurs who were previously de-
tained in the internment camps revealed 
the torture and gang-rape horrors they 
witnessed or lived through.

Tursunay Ziawudun, 42, who fled to the 
United States after escaping from Xinjiang 
following her release, recounted to the BBC 
the sexual abuses she underwent and wit-
nessed while detained for nine months in 
China’s secretive camps in Xinjiang.

Ziawudun, who is married to a Kazakh 

and had returned to Xinjiang for work in 
2016 after staying in Kazakhstan for five 
years, detailed how she was shocked with 
an electric baton and “gang-raped on three 
occasions,” the BBC reported.

“The woman took me to the room next to 
where the other girl had been taken in,” Zi-
awudun told the BBC. “They had an electric 
stick, I didn’t know what it was, and it was 
pushed inside my genital tract, torturing 
me with an electric shock.”

“They don’t only rape but also bite all over 
your body, you don’t know if they are hu-
man or animal,” she said. “They didn’t spare 
any part of the body, they bit everywhere 
leaving horrible marks. It was disgusting to 
look at ... And it is not just one person who 
torments you, not just one predator. Each 
time they were two or three men.”

Talking to Fox News, Ziawudun said: 
“Any woman under 40 was raped. Every 
one in the camp experienced this … I was 
also beaten—I was kicked and stamped 
on—once so much on my private parts that 
I was bleeding, and I since had to have my 
ovaries removed.”

The BBC report said that even the elderly 
women detainees were not spared. Ziawu-
dun recalled seeing an elderly Uyghur 
woman being humiliated.

“They stripped everything off the el-
derly lady, leaving her with just her un-
derwear. She was so embarrassed that 
she tried to cover herself with her arms,” 
Ziawudun told BBC. “I cried so much 
watching the way they treated her. Her 
tears fell like rain.”

Ziawuden’s claims were backed by Qel-
binur Sedik, an Uzbek woman from Xin-
jiang who was coerced to teach the Chi-
nese language to the internment-camp 
detainees. Sedik told the BBC that a camp 
policewoman confirmed, after Sedik once 
secretly asked her, that sexual abuse is in-
deed happening in the camps.

“Yes, the rape has become a culture. It 
is gang rape and the Chinese police not 
only rape them but also electrocute them. 
They are subject to horrific torture,” Sedik 
recalled the policewoman’s words.

Gulzira Auelkhan, another Kazakh 
woman from Xinjiang who was forced to 
help the camp guards by stripping women, 
also confirmed to the BBC that gang rape 
is common in the camps.

“They forced me to take off those women’s 
clothes and to restrain their hands and 
leave the room,” Auelkhan said. “You can’t 
tell anyone what happened ... It is designed 

to destroy everyone’s spirit.”
In the recent past, several previously de-

tained Uyghurs had also described similar 
harrowing tales of torture and rape from 
the Xinjiang camps.

Gulbakhar Jalilova, a Uyghur and Ka-
zakhstan national who was detained in 
2017 for 15 months in an all-female camp, 
told The Epoch Times that rape happened 
on a daily basis in the camps. “Young girls 
are taken out and raped all night long. If 
you keep resisting, they will inject you with 
something and kill you,” Jalilova said.

In 2019, Sayragul Sauytbay of Kazakh de-
scent, who was forced to teach the Chinese 
language in the camp, told Haaretz, an Is-
raeli newspaper, that she once witnessed a 
female detainee being raped by policemen, 
“one after the other,” in front of 200 inmates. 
The incident left Sauytbay traumatized.

“While they were raping her they checked 
to see how we were reacting,” Sauytbay told 
Haaretz. “People who turned their head or 
closed their eyes, and those who looked 
angry or shocked, were taken away and we 
never saw them again. It was awful.

“I will never forget the feeling of helpless-
ness, of not being able to help her. After that 
happened, it was hard for me to sleep at night.”

Sexual Abuse  
of Other Spiritual Believers
Apart from targeting Uyghur Muslims, the 
CCP also employs such horrendous torture 
methods on Falun Gong practitioners, Bud-
dhists, and Christians.

Female adherents of Falun Gong are 
routinely subjected to sexual abuse and 
rape for not renouncing their faith. Falun 
Gong (or Falun Dafa) is a spiritual medita-
tion discipline based on the principles of 
truthfulness, compassion, tolerance; it is 
freely practiced by over 100 million people 
worldwide but is being violently persecuted 
in China, and has been since July 1999.

Detailing the torture and routine sexual 
abuse faced by Falun Gong practitioners, 
a two-part report has been compiled by 
Minghui.org, a U.S.-based website dedi-

cated to documenting the persecution of 
Falun Gong.

At the notorious Masanjia Forced Labor 
Camp in Shenyang, Liaoning Province, 18 
female practitioners were thrown into the 
men’s cells and the guards encouraged the 
inmates to rape the spiritual adherents, 
Minghui.org reported. The elderly or young, 
no one was exempted from these abuses.

In 2001, Zou Jin, 70, of Changsha City, 
Hunan Province, was gang-raped at the 
Changsha City First Detention Center and 
sentenced to nine years before she passed 
away. A 9-year-old girl, who was the or-
phan child of a Falun Gong practitioner, 
was gang-raped at the Changping Mental 
Hospital in Beijing in 2002. “Her screams 
and cries were heart-wrenching,” the Min-
ghui.org report said.

The report said the authorities also forced 
pregnant practitioners to abort their un-
born babies, beating and shocking them 
with electric batons which eventually lead 
to miscarriage.

The CCP hasn’t shown any leniency in 
abusing Buddhist nuns or Christians either.

The Tibetan Center for Human Rights 
and Democracy has reported on the per-
sonal account of an anonymous Tibetan 
monk who was detained for four months in 
a re-education center, in Sog County, Tibet 
Autonomous Region, in 2017. The monk re-
counted seeing nuns being sexually abused 
after participating in military drills.

“Many nuns would lose consciousness 
during the [military] drills,” the monk 
wrote. “Sometimes officers would take un-
conscious nuns inside where I saw them ... 
grope all over their body.”

“Who knows what else they did to the 
nuns?” the monk wrote.

Citing the sexual abuse account of a Chi-
nese Christian, the editor-in-chief of the 
Bitter Winter magazine, Massimo Intro-
vigne, wrote that Jiang Guizhi, a member 
of The Church of Almighty God in China, 
was raped by policemen and later died after 
the severe torture.

In 2019, the Association for the Defense 
of Human Rights and Religious Freedom 
(ADHRRF) reported a more detailed ac-
count of the torture experienced by Jiang. 
After being repeatedly asked by a cellmate, 
Jiang revealed that “the police had taken her 
to a private room in a hotel where she was 
interrogated, raped, and had objects stuffed 
inside her vagina,” the ADHRRF reported.

Arshdeep Sarao contributed to this report.

I will never forget the feeling of 
helplessness, of not being able to 
help her. After that happened, it was 
hard for me to sleep at night.  
 Sayragul Sauytbay, witness   

Female adherents of Falun 
Gong are routinely subjected to 
sexual abuse and rape for not 
renouncing their faith.

HUMAN RIGHTS

Mass Rape, Sexual Abuse: 
Communist China’s Genocidal Tool 

to Eliminate Faith
Regardless of their ages, the CCP is persecuting spiritual 

believers of all faiths under the disguise of ‘re-educating’ them.

A

Gulzira Auelkhan, who spent close to two 
years trapped in China, speaks during an AFP 
interview at the office of the Ata Jurt rights 
group in Almaty, Kazakhstan, on Jan. 21, 
2019. She is pictured with her 5-year-old 
daughter.

Ruslan Pryanikov/AFP via Getty Images

Reenactment of one of the brutal torture methods employed by the CCP officials to coerce female Falun Gong adherents to renounce their faith. 

Minghui.org

Austin Bay

Let’s start with relevant 
facts. Mumbai is India’s 
largest city (20 million 
residents), its major 
financial center (India’s 

central bank is located 
there) and the capital of the 

state of Maharashtra, a financial power-
house unto itself.

Those facts alone make Mumbai a 
target for any group seeking to weaken 
India, much less wage war on India. For 
example, damaging a financial hub ex-
acts immediate and long-term economic 
costs.

That’s why Pakistani-backed Islamic 
terrorists have launched several attacks on 
the city. In 2006, terrorists blew up packed 
commuter trains. In November 2008, an 
Islamic terrorist assault team attacked 
Mumbai and murdered 166 people.

Here are some newer facts only Big 
Lie propagandists would dispute, but 
there are a lot of those snakes around: 
At 10 a.m. on Oct. 12, Mumbai suffered 
a massive electrical power outage. Local 
trains stopped, stranding passengers. 
Cellphone service crashed. India’s bond 
market was disrupted during peak trad-
ing hours. Some neighborhoods lost 
power for over 12 hours. Indian media 
called the outage Mumbai’s “worst in 
decades.” And it was.

In November, India Today reported 
that Maharashtra’s cyber department 
believed a malware attack could have 
caused the crippling outage. “Could 
have” is speculation, not fact. However, 
technical experts found indications of 
attempted cyber intrusions on digital 
devices controlling Mumbai’s grid.

On Feb. 28, The New York Times 
reported Recorded Future, a Massa-
chusetts-based company that—get this 
anodyne description—“studies the use of 
the internet by state actors,” had discov-
ered Chinese malware “flowing into the 
control systems that manage electric 
supply across India” and elsewhere in 
the electrical production and transmis-
sion system.

Caveat: Because Recorded Future 
could not get inside India’s complex pow-
er grid, its experts could not examine the 
malware’s details.

A further qualification: On March 2, 
IndiaTimes.com reported that India’s 
Union power minister, R.K. Singh, said 
there is no evidence a cyberattack caused 
Mumbai’s blackout. The power ministry 
believed human error caused the outage, 
not cyberattacks by China or Pakistan.

New caveat: The ministry agreed there 
were attempted cyberattacks on India’s 
northern and southern region electric 

control centers, but the malware did not 
reach the operating systems.

Additional caveat of confusion: On 
March 1, Maharashtra’s home minister, 
Anil Deshmukh, claimed that the Mum-
bai power outage in October 2020 was a 
cyber-sabotage attempt.

Observation: In democratic nations, 
national and state governments/politi-
cians frequently contradict one another 
because they really don’t know. I offer Dr. 
Anthony Fauci as an example of a politi-
cian who contradicts himself.

Bottom-line fact: The Sino-Indian War 
of 1962 is still unresolved. In 2020, Indian 
and Chinese military forces repeatedly 
squared off in the Himalayas. During 
one 2020 military confrontation in the 
Galwan Valley, Maharashtra state au-
thorities noticed an increase in Chinese 
attempts to penetrate its power grid.

Bottom-line fact: Chinese-sourced 
malware entered the Indian digital 
network associated with the electrical 
power grid.

Bottom-line intelligence assessment: 
Confirming presence doesn’t confirm an 
attack that succeeded in gaining control 
of the power grid, but it does confirm 
direct threat to attack, direct capability 
to attack, and, in my opinion, the intent 
to attack.

I’ve framed this column not as an 
opinion essay but as an intelligence as-
sessment moving toward an operational 
assessment. Why did I do this? American 
citizens need to understand the threats 
they and American allies face on a daily 
basis—from a vicious, advantage-seek-
ing enemy.

The ability to cause blackouts in an 
enemy country—and, make no mistake, 
communist China regards the United 
States as THE enemy country—is a gray-
area warfare capability. “Gray area” means 
the attacker conducts attacks that are 
designed to be uncertain and deniable.

The October Mumbai blackout perfect-
ly fits the uncertain and deniable criteria.

A digital attack doesn’t leave shell 
craters or humans dead—at least not in 
the same overt sense as a bomb raid. But 
the contingent lethality of a cyberattack 
is real; a sustained digital attack erodes 
morale and economic and defensive 
capabilities.

Austin Bay is a colonel (ret.) in the U.S. 
Army Reserve, author, syndicated colum-
nist, and teacher of strategy and strategic 
theory at the University of Texas–Austin. 
His latest book is “Cocktails from Hell: 
Five Wars Shaping the 21st Century.”

Views expressed in this article are the 
opinions of the author and do not neces-
sarily reflect the views of The Epoch Times.

The ability to cause 
blackouts in an enemy 
country—and, make no 
mistake, communist China 
regards the United States 
as THE enemy country—is a 
gray-area warfare capability. 

OPINION

Mumbai’s Electrical Blackout:  
Chinese Gray-Area Warfare?

READ WHAT OTHERS WON’T REPORT
TRUTH and TRADITION 

ReadEpoch.comSUBSCRIBE TODAY

A CURE FOR  
FAKE NEWS SYNDROME

TRUTH and TRADITION 

ReadEpoch.comSUBSCRIBE TODAY

Mumbai during the first day of a nationwide lockdown to prevent the spread of COVID-19 in India on March 25, 2020. 

Punit Paranjpe/AFP via Getty Images



Week 10, 2021 Week 10, 20214  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  5

Rita Li

A pro-Beijing organization in Australia is a 
driving force behind a decade-long infiltra-
tion into Australia, including promoting 
China’s controversial Belt and Road Initia-
tive, internal documents reveal.

The Belt and Road Initiative (BRI), a 
transcontinental investment project aimed 
at expanding China’s global influence 
through political, economic, or cultural 
cooperation, was first proposed by Chinese 
leader Xi Jinping in 2013. In recent years, 
the Australia International Trade Associa-
tion (AITA) has organized more than 70 
visiting tours for Chinese Communist Party 
(CCP) and Australian officials.

As an Australian civil organization 
with close ties with the CCP’s United 
Front Work and Ministry of Foreign Af-
fairs, AITA has launched extensive local 
events focusing on promoting the Belt 
and Road Initiative.

Forums to Promote BRI
Since the BRI officially began in 2015, 
AITA has held forums anually across 
Australia to promote the BRI, according 
to the CCP’s foreign affairs documents 
obtained by The Epoch Times.

On Sept. 23, 2015, the “Australasia 
China Cities Summit & Business Forum” 
took place at Melbourne Town Hall. A 
member of the CCP’s United Front orga-
nization, Wang Yanguo, gave a keynote 
speech on BRI policy.

Wang is the Executive Vice President 
of China International Chamber of the 
All-China Federation of Industry and 
Commerce (ACFIC).

ACFIC is run by the United Front Work 
Department and encourages business-
men to invest in China and further 
integrate into the United Front, accord-
ing to a report by the Australian Strategic 
Policy Institute.

In the same year, AITA hosted another 
three sub-forums in New South Wales, Tas-
mania, and North Island, New Zealand.

From 2017 to 2019, AITA depicted the 
nature of the forum more straightfor-
wardly.

In 2017, part of the original forum title 
was replaced by “Belt and Road Urban 
Development and Sister Cities Forum,” 
according to the official introduction. In 
2018 and 2019, forums were defined as 
“Belt and Road in Australia.”

The BRI has come under scrutiny in 
Australia over the years and the 2020 
forum was downgraded to a “Belt and 
Road” event hosted in Parliament of Vic-
toria, Melbourne.

Australian Home Affairs Minister Peter 
Dutton said the BRI was a “propaganda 
exercise from China” during an inter-
view with 2GB radio on May 21, 2020.

AITA didn’t respond immediately to 
a request by The Epoch Times for com-
ment on its promotion of the BRI and its 
relationship with the United Front Work 
Department.

Intermediary Behind  
China–Australia Partnership
The Epoch Times published exclusive 
reports last year revealing the head of 
AITA, Michael Guo, had been working on 
mutual communications between China 
and Australia.

Guo immigrated to Australia from 
Beijing in the 1980s, and was tailored 
specifically to work for the different 
programs under BRI, given titles such as 

“the secretary of the Belt and Road Edu-
cation Alliance” and “the secretary of the 
Belt and Road China-Australia Logistics 
Supply Chain e-commerce Alliance.”

According to the AITA brochure, Guo 
has “actively contributed to nearly 60 
pairs of friendship cities, among over 100 
in total, between China and Australia.”

For the past six years, Guo has arranged 
for or accompanied Chinese and Austra-
lian officials to travel overseas, ranging 
from a few to more than a dozen times 
per year.

Australian PM to Call Off BRI,  
Cast Doubt on its Benefits
BRI’s lack of transparency and history of 
leaving borrowing emerging countries 
such as Sri Lanka in a “debt trap,” have 
constantly been questioned. The multi-
billion-dollar deal is facing another 
setback in Australia.

Australian Prime Minister Scott Mor-
rison recently said he may rip up the 
agreement signed by the state govern-
ment of Victoria, the Herald Sun reported 
on Feb. 15.

Victoria is one of the six states in Aus-
tralia, with Melbourne as its capital. The 
Prime Minister said he saw no benefit to 
Victoria’s deal with Beijing.

“If there are benefits, what are they and 
what was paid for them? I don’t have the 
answers to those questions at this point, 
but the assessment of those arrange-
ments will continue,” Morrison said.

The statement is not the only push-
back of Beijing’s retaliatory barley probe 
against Australia.

In May 2020, the CCP imposed high 
tariffs on Australian barley, the second-
largest crop in Victoria, followed by 
suspending imports of Victorian logs in 
November 2020.

Early on June 11, 2020, Morrison urged 
the Victorian Premier, Daniel Andrews, 
to abandon the deal which was “in-
consistent with the Australian govern-
ment’s policy,” speaking with 3AW’s Neil 
Mitchell.

On the other hand, the BRI did not pre-
vent Beijing’s economic retaliation from 
spilling over to Victoria, since Morrison’s 
calling for an investigation into the ori-
gins and handling of the CCP (Chinese 
Communist Party) virus, commonly 
known as the novel coronavirus.

Under the new Foreign Relations Bill—
passed on Dec. 3, 2020—state govern-
ments have until March 10 to inform 
the Federal government of all deals with 
foreign powers.

As an Australian civil organization 
with close ties with the CCP’s 
United Front Work and Ministry of 
Foreign Affairs, AITA has launched 
extensive local events focusing 
on promoting the Belt and Road 
Initiative. 

CHINESE INFLUENCE CHINESE INFLUENCE

Trade Group Driving China’s Belt and Road 
Initiative in Australia: Internal Documents

WHO Probe Under Scrutiny Over 
Investigators’ Ties to Chinese Regime
Frank Fang

I
nternational critics are question-
ing the impartiality of a World 
Health Organization (WHO) 
team that recently conducted a 
fact-finding mission in Wuhan to 

probe the origins of the CCP virus.
The team consisted of 17 Chinese 

experts and 17 foreign experts from 10 
countries. They began their work in the 
central Chinese city of Wuhan—the 
epicenter of the CCP (Chinese Commu-
nist Party) virus outbreak—in late Janu-
ary before presenting their preliminary 
findings at a virtual press conference 
on Feb. 9.

However, the composition of the 
WHO team has come under scrutiny. In 
particular, some experts have relation-
ships with the Chinese regime, raising 
conflict of interest issues.

Leung Man-to, a political science pro-
fessor at Taiwan’s National Cheng Kung 
University, told The Epoch Times that 
the independence of the findings was 
compromised by the fact that foreign 
experts chosen by the WHO needed to 
first be approved by Beijing.

In October last year, Mike Ryan, 
executive director of the WHO’s Health 
Emergencies Program, said during a 
meeting that “a list of candidates has 
been submitted to the Chinese authori-
ties for their consideration and for next 
steps in order to deploy that team.”

Given the experts were vetted by 
Beijing, Leung said that it was unlikely 
their findings would stray from the 
CCP’s narrative of the virus origins.

“Simply put, we can reasonably infer 
that the conclusions of the findings 
were long written up, and [Beijing] 
simply needed people [foreign experts] 
to lend their support,” Leung said.

He added that the independence of 
the findings was further compromised 
by the fact that Chinese experts were 
part of the team.

The experts, who were in China for 
four weeks, two of which were spent in 
quarantine, were reliant on Chinese 
authorities to do the actual investiga-
tion, according to WHO adviser Jamie 
Metzl. The Chinese regime also refused 
to provide raw data on early COVID-19 
cases to the health body, according to 
one WHO team member.

The WHO has not yet released its 
final report on its findings in Wuhan. 
However, Peter Ben Embarek, who led 
the team, said on Feb. 9 that the pos-
sibility of the virus being leaked from 
the Wuhan Institute of Virology was 
“extremely unlikely.” Days later, WHO 
Chief Tedros Adhanom Ghebreyesus 
appeared to walk back on this state-
ment, saying that “all hypotheses re-
main open and require further study.”

Ties to the CCP
At least two of the foreign experts on 
the team—Peter Daszak and Marion 
Koopmans—have ties to the Chinese 
regime. Koopmans is a Dutch virolo-
gist, while Daszak is a U.S.-UK dual na-
tional who heads EcoHealth Alliance, a 
New York-based nonprofit that works in 
pandemic prevention.

In September 2018, Daszak said that 
EcoHealth was a recipient of CCP mon-
ey, while taking part in a conference 
sponsored by Chinese state broadcaster 
CGTN, the international arm of China’s 
state broadcaster CCTV.

“Our organization has been working 
in China in collaboration with Chinese 
scientists in the government of China 
for over 15 years, supported by federal 
funding from the U.S. and federal fund-
ing from China,” Daszak said.

EcoHealth also “channeled money 
from the [U.S.] National Institute of 
Health” to the Wuhan Institute of 
Virology, according to a January article 
by New York Magazine. The institute, 
one of China’s top virus research labs, 
has been at the center of speculation 
that it could have been the source of 
the pandemic through an accidental 
lab leak. Researchers at the lab have 
conducted extensive research on bat 
coronaviruses.

A fact sheet released by the U.S. State 
Department in late January stated 
that it “had reason to believe” several 
researchers at the institute fell ill with 
symptoms consistent with both CO-
VID-19 and common seasonal illnesses 

in the autumn of 2019. A senior re-
searcher at the institute previously said 
in July 2020 there was “zero infection” 
among lab staff and students.

The sheet also said the lab was engag-
ing in secret animal experiments for 
the Chinese military since 2017. It was 
also conducting “gain-of-function” 
research on viruses—which involves 
creating artificial viruses with new or 
enhanced capabilities, according to the 
fact sheet.

Beijing has repeatedly refuted sug-
gestions that the virus was leaked from 
the institute. On Jan. 18, China’s foreign 
ministry spokeswoman Hua Chung-
ying during a daily briefing accused the 
fact sheet as being “filled with conspir-
acy theory and lies.”

Daszak took China’s position on 
the lab leak theory early last year, at a 
time when the Wuhan lab was under 
intense scrutiny as being the source 
of the virus. In February 2020, Daszak 
was among a group of 27 public health 
scientists who issued a joint statement 
“strongly” condemning “conspiracy 
theories suggesting that COVID-19 
does not have a natural origin.”  The 
group said the coronavirus “origi-
nated in wildlife” after analyzing its 
genomes.

The Lancet statement was organized 
by Daszak, and his spokesperson told 
the Wall Street Journal in January that it 
was prepared as “a showing of support” 
for Chinese scientists, who at the time 
were allegedly receiving death threats.

Last September, Daszak appeared 
in a CCTV documentary on China’s 
fight against the pandemic. He praised 
China’s early responses to the outbreak, 
saying it was “unprecedented and is 
incredibly efficient.”

Prior to the pandemic, Daszak also 
praised China’s flagship foreign policy 
project, the Belt and Road Initiative 
(BRI). According to a 2018 article on 
the website of China’s Center for Dis-
ease Control and Prevention, Daszak 
praised the regime’s efforts to work 
with other countries under the BRI to 
fight emerging infectious diseases, say-
ing it would “benefit the world.”

Beijing rolled out BRI in 2013 in an 
effort to expand its global influence and 
build Beijing-centered trade networks 
by financing infrastructure projects 
throughout Southeast Asia, Africa, 
Europe, and Latin America.

Koopmans also has ties to the CCP 
as evidenced by her biography page 
on the provincial Center for Disease 
Control and Prevention in southern 
China’s Guangdong Province. The bio 
page stated that she was hired in 2008 
to work as the center’s science adviser.

She also lauded Chinese regime’s 
responses to the outbreak. According to 
a February 2020 article from the CCP’s 
official mouthpiece People’s Daily, the 
Dutch virologist praised Beijing for how 
quickly it was able to build a field hospi-
tal in Wuhan to treat patients.

Daszak and Koopmans did not re-
spond to requests for comment.

Concerns
Some in the U.S. health community have 
voiced concerns about the apparent con-
flicts of interest in the WHO team.

“Dr. Daszak has a clear-cut conflict of 
interest that should’ve disqualified him 
from participation on the WHO team,” 
stated Michael Weinstein, president of 
the Los Angeles-based nonprofit AIDS 
Healthcare Foundation, according to a 
Feb. 10 statement.

He added: “Now, any conclusions of 
the investigation will be tainted by one 
more fragment of uncertainty.

“Regrettably, the only plausible way 
out of this situation is to start over–to 
disband the WHO team, and charge 
a neutral, non-political body with 
reconstituting it. To ensure the highest 
degree of independence, all members 
of the new team should have the full 
protection of diplomatic immunity.”

Leung told The Epoch Times that had 
former U.S. President Donald Trump 
won his re-election bid, his adminis-
tration would either reject the WHO 
findings outright, or be a more force-
ful critic of the body than the Biden 
administration.

On Feb. 9, State Department spokes-
person Ned Price said the “jury’s still 
out” on whether Beijing gave full trans-
parency to the WHO team. Days later, 
White House National Security Adviser 
Jake Sullivan issued a statement ques-
tioning the process by which the team 
reached their findings. He also called 
on the regime to release its data from 
the earliest days of the outbreak.

Daszak criticized the White House’s 
skepticism of China’s transparency 
during the WHO probe, saying in a 
Feb. 9 tweet that President Joe Biden 
“has to look tough on China.” He 
added, “Please don’t rely too much on 
US intel: increasingly disengaged un-
der Trump & frankly wrong on many 
aspects.”

Several former Trump officials have 
rebuked the WHO team and its findings.

Former Secretary of State Mike Pom-
peo on Feb. 9 told Fox that there was 
“significant evidence” that the virus 
originated from the Wuhan lab, despite 
the WHO’s statements. A day later, 
former director of National Intelligence 
John Ratcliffe criticized the WHO find-
ings as “disingenuous.”

On Feb. 21, Matt Pottinger, the former 
deputy national security adviser, told 
CBS that the WHO team was “deeply 
conflicted.”

“It’s made up of people who have ben-
efited from public funding to work in 
the very lab where this thing may have 
actually originated from the Wuhan 
Institute of Virology,” Pottinger said.

He concluded: “[I]t’s not a credible 
exercise that we’ve seen undertaken 
to get to the roots of where this thing 
originated.”

Simply put, we can 
reasonably infer that 
the conclusions of 
the findings were 
long written up, and 
[Beijing] simply 
needed people 
[foreign experts] to 
lend their support.    
Leung Man-to, political 
science professor, Taiwan’s 
National Cheng Kung 
University

READ WHAT OTHERS WON’T REPORT
TRUTH and TRADITION 

ReadEpoch.comSUBSCRIBE TODAY

READ WHAT OTHERS  
WON’T REPORT

TRUTH and TRADITION 

ReadEpoch.comSUBSCRIBE TODAY

Protesters against China’s Belt and Road Initiative gather in front of Victoria’s Parliament House in Melbourne, Australia, on June 7, 2020

Grace Yu/The Epoch Times

WHO team members 
Peter Daszak (R) and 
Marion Koopmans (L) are 
accompanied by Peter Ben 
Embarek (C) as they leave 
their hotel in Wuhan, a city 
in central China’s Hubei 
Province on Feb. 10, 2021.

Hector Retamal/AFP via Getty Images



Week 10, 2021 Week 10, 20216  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  7

According to Wang, 
using the Mekong 
River as a political 
bargaining chip is 
harmful to both other 
countries and the 
CCP itself.

The hegemonic 
behavior of the CCP 
in the Mekong River 
Basin has drawn 
the attention of the 
United States and 
Japan, making the 
Mekong River a new 
geopolitical hotspot.

ENVIRONMENT

Chinese Regime Controls ASEAN 
Countries Via Mekong River’s ‘Water 
Faucet,’ Expert Says
Kate Jiang & Jennifer Zeng

T
he Chinese regime is using the 
Mekong River, the most impor-
tant water system in Southeast 
Asia, to control half of the 10 
member countries of the As-

sociation of Southeast Asian Nations 
(ASEAN), an expert said.

The Mekong River originates on China’s 
Tibetan Plateau and flows through six 
countries. In early 2021, it once again 
experienced a serious drop in water 
levels, causing widespread international 
concerns. The Mekong River Commis-
sion, an international organization, 
issued a statement on Feb. 12, saying that 
the Mekong River water levels have fallen 
to “worrying levels.”

In fact, for more than a decade since 
2010, water crises have of10 erupted on 
the Mekong River.

A Chinese hydrologist tells The Epoch 
Times that one of the reasons behind this 
is that the Chinese Communist Party 
(CCP) has taken control of the “water 
tap” of the Mekong, and that the Mekong 
River has become a political bargaining 
chip for the CCP to use in controlling half 
of the 10 countries of ASEAN.

During a recent exclusive interview 
with The Epoch Times, German-based 
hydrology expert Wang Weiluo said that 
ever since 2010, the Mekong River has 
been experiencing frequent water crises. 
But for the CCP, the Mekong River is no 
longer simply an issue of water resource 
utilization, but more of political and 
diplomatic leverage.

With the control of the Mekong’s “water 
faucet,” the CCP has gained the politi-
cal leverage to control half of the ASEAN 
countries. The hegemonic behavior of 
the CCP in the Mekong River Basin has 
also drawn the at10tion of the United 
States and Japan, making the Mekong 
River a new geopolitical hotspot.

According to Wang, using the Mekong 
River as a political bargaining chip is 
harmful to both other countries and the 
CCP itself. The large and small dams 
built on the Lancang River, the upper 
reach of the Mekong River inside China, 
not only pose a direct threat to the 70 
million people whose livelihoods depend 
on the Mekong River, but also to the Chi-
nese people in the Lancang River basin. 
The CCP’s predatory water development 
has also resulted in a waste of resources.

From Water Abundance  
to Water Crises
The upper reach of the Mekong River 
is the Lancang River inside China. It 
originates in the Tanggula Mountains 
on China’s Qinghai-Tibet Plateau. As 
the world’s 10th, and Asia’s sixth-longest 
river, the Mekong flows through six 
countries including China, Myanmar, 
Laos, Thailand, Cambodia, and Vietnam, 
before eventually flowing into the South 
China Sea.

The lower reaches of the river and the 
upper reaches of the river are collectively 
known as the Lancang-Mekong River, 
which has a main section of more than 
4,000 kilometers (2,485 miles). It is the 
longest river in Southeast Asia, and is 
known as the “Danube of Asia.”

According to Voice of America, about 70 
million people are directly dependent on 
the Mekong River for their livelihoods.

“Both the Lancang and Mekong rivers 
are originally very rich in hydropower re-
sources,” Wang said, “They come directly 
from the Tibetan Plateau to the south, 
and the slope of the upper reaches is very 
steep. In the southern part of the lower 
reaches, due to the influence of the mon-
soon, the relatively abundant rainfall 
during the rainy season also makes the 
rivers more water-rich. The Mekong River 
has a distinct dry and rainy season, with 
the dry season generally lasting from 
November to April and the rainy season 
from May to October.”

However, this river, which was origi-
nally rich in water resources, has been 
experiencing frequent water resource 
crises since 2010.

According to an Eyes on Earth report: 
Monitoring the Quantity of Water Flow-
ing Through the Upper Mekong Basin 
Under Natural (Unimpeded) Conditions, 
in 2010, when the first water crisis broke 

while the natural flow of the Lancang 
River was around 400 cubic meters per 
second at that time.

This means that the scale of China’s 
water release exceeded the flow of the 
Lancang River during the dry season, 
and was five times the natural flow of the 
lower reaches.

This also means that China has taken 
control of the “water tap” of the Mekong 
River.

Wang said it is worth noting that the Chi-
nese water transfer to the lower Mekong 
River was made by the Chinese Flood 
Control and Drought Relief Command, 
which means that the CCP used the “di-
saster relief” fund to do it. It was Chinese 
taxpayers’ money, and it was the Chinese 
people who paid the bills for the CCP.

Wang said the reason why the CCP 
chose to lend a helping hand in 2016 was 
out of political considerations.

In 2014, Chinese Premier Li Keqiang 
proposed the establishment of the 
Lancang–Mekong Summit at the China 
–ASEAN Leaders’ Meeting.

Two years later, in March 2016, the first 
Lancang–Mekong Summit was held in 
Sanya city, Hainan Province, in China. 
Leaders from 5 countries of the Lancang-
Mekong River region attended the sum-
mit. Xinhua reported the summit in a 
very high-profile manner and the CCP 
took the opportunity to show friendship 
by releasing water downstream.

In his speech at the meeting, Li Keq-
iang mentioned that it was necessary to 
build a “Community of Shared Future” 
among Lancang-Mekong countries, and 
that “China has signed or is negotiat-
ing with several Mekong countries the 
initiatives to build ‘One Belt, One Road’ 
projects. ”

Wang said that showing some good 
gestures was a political need for the CCP 
at that time. The “disaster relief” effort 
could also pave the way for the CCP to 
invest in Southeast Asian countries.

According to Chinese media China 
Times, accompanying the first-ever Lan-
cang-Mekong summit in 2016 were a list 
of 78 projects, a special fund for Lancang-
Mekong cooperation, a 10 billion RMB  
($1.55 billion) loan, and a $10 billion 
credit line, all provided by the CCP.

What Can the CCP  
Gain From Mekong Countries?
The Mekong Basin countries are rela-
tively backward economically, but rich 
in natural resources. By investing in the 
Mekong River Basin, the CCP can not 
only expand international trade and 
export excess domestic capacity through 
the Belt and Road projects, but can also 
gain access to the rich natural resources 
of the Mekong River Basin countries.

Take Laos as an example. According to 
the Guide to Foreign Investment Coop-
eration by Country issued by the Minis-
try of Commerce of China, Laos is rich in 

deposits of gold, copper, tin, lead, potas-
sium, iron, gypsum, coal, and salt.

In the meantime, it is also rich in hy-
dropower and forestry resources. Laos 
has about 17 million hectares of forests, 
with a national forest cover rate of about 
50 percent.

It produces valuable timber such as 
teak, sourwood, and rosewood. China 
imports copper, timber, and agricultural 
products from Laos.

According to Chinese media China 
Times, accompanying the first-ever 
Lancang-Mekong summit in 2016 were a 
list of 78 projects, a special fund for Lan-
cang–Mekong cooperation, a 10 billion 
RMB  ($1.55 billion) loan, and a $10 bil-
lion credit line, all provided by the CCP.

According to China’s Ministry of Com-
merce, Cambodia, another country in 
the Mekong River Basin, is also rich in 
forestry, minerals, and fishery resources, 
including high-quality woods such as 
teak, ironwood, rosewood, and ebony, as 
well as many kinds of bamboo.

Cambodia’s mineral deposits include 
oil, natural gas, phosphate, gemstones, 
gold, iron, bauxite, etc.

Tonle Sap Lake in Cambodia is the larg-
est natural freshwater lake in Southeast 
Asia and is known as a “Fish Lake.”

According to Investgo.cn, in 2019, 
the trade volume between China and 
Cambodia reached $9.43 billion, up 27.7 
percent year-on-year.

And in the same year, Chinese enter-
prises signed $5.58 billion in new con-
struction contracts in Cambodia, up 93.6 
percent year-on-year.

According to Wu Fu-cheng, deputy 
director of the National Economic De-
velopment Strategy Center at the Taiwan 
Institute for Economic Research, the CCP 
has a strong geopolitical strategic pur-
pose in the Mekong region. Its investment 
aims at building a strategic partnership 
with ASEAN and deepening the relation-
ships between China and ASEAN.

Wang told The Epoch Times that by 
investing in the Mekong River Basin, 
the CCP can also expand its shipping 
routes. It could gain the opportunity to 
create an alternative shipping route to 
the Strait of Malacca, which is to open up 
an alternative route to the South China 
Sea through the Mekong River. This route 
could help the CCP to import energy 
such as oil, and to reduce the control that 
the US and Japan have over the shipping 
routes.

What Kind of Harm Has the CCP 
Brought to the Lancang-Mekong River?
Wang said by turning the dams into a 
political bargaining chip, the CCP has 
done a lot of harm to the people of the 
Lancang-Mekong River Basin. Not only 
do they suffer from frequent droughts, 
but their fishing industries have also suf-
fered a significant impact.

Wang said after the reservoirs were 

built, the sediment, which contains nu-
trients for fish, could not settle down.

Moreover, the temperature of the water 
inside the reservoir is several degrees 
lower than that of the normal river 
water. The lower temperature disrupts 
fish breeding. Fishermen have been 
complaining that their harvest has been 
decreasing, and they worry that they 
will lose their basis of survival in the 
near future.

While people outside China are suffer-
ing, people inside China are not benefit-
ing from the dams either.

According to Wang, the height of the 
dams on the Lancang River is very high, 
most of them are over 100 meters, and 
the highest one reaches 294.5 meters. So 
after the construction of the reservoirs, 
local farmers had to move up to the 
mountains, where the land is very poor 
and not suitable for farming.

Secondly, the local farmers’ irriga-
tion water was restricted because the 
water in the Nuozadu and Xiaowan 
reservoirs was restrained by the hy-
dropower stations.

Third, the subsidies provided by the 
CCP to the reservoir migrants actually 
came from the Chinese taxpayers, not 
from the money earned from the hydro-
power stations.

Wang also pointed out a problem that 
is of10 overlooked: the flooding of the 
Lancang River is relatively large, with a 
maximum measured flow peak of 12,800 
cubic meters per second.

In the meantime, the Xiaowan Res-
ervoir has a flood discharge capacity of 
20,000 cubic meters per second.

If any problem occurs, for example, if 
the Xiaowan Dam breaks, or if the CCP 
chooses to release the water in the reser-
voir to reduce the pressure on the dam, 
people downstream, including those at 
the Mekong River basin, will be greatly 
threatened.

While the hydropower stations have 
brought a lot of damage and threat, some 
of the electricity generated goes to waste 
and is not used.

According to the Bureau of Statistics in 
Yunnan Province, due to overcapacity, 
31.4 billion kilowatt-hours of hydropower 
were wasted in Yunnan Province in 2016, 
and hydropower stations on the Lancang 
River were facing the same problem.

To reduce the waste, the CCP had to 
invest in transmission lines to send elec-
tricity from Yunnan to places with higher 
demand, such as Guangdong Province. 
The investment in these hydropower 
stations and transmission lines seemed 
to be of no benefit other than to help the 
CCP to generate more GDP.

Mekong River:  
A New Geopolitical Hotspot
In recent years, the international com-
munity has become increasingly aware 
of the threat posed by the CCP to South-

east Asian countries, and the United 
States and Japan have taken correspond-
ing actions. The Mekong River has be-
come a new geopolitical hotspot.

On Feb. 26, 2021, the government of 
Japan granted $2.9 million to the Me-
kong River Commission to implement its 
new strategic plan, seeking to promote 
responsible development in the region.

Prior to that, in September 2020, the 
U.S. announced the launch of the Me-
kong–U.S. Partnership to promote stabil-
ity, peace, and sustainable development 
in the Mekong Basin.

The U.S. statement says, “Our relation-
ship with Mekong partner countries 
is an integral part of our Indo-Pacific 
vision and our strategic partnership with 
ASEAN. “

According to the BBC, Stimson Center 
co-director Yun Sun said the catalyst for 
the United States to launch the program 
was China’s previous refusal to share 
hydrological information, as the data 
would reveal how the CCP operates the 
dams on the Lancang River.

Former U.S. Secretary of State Mike 
Pompeo wrote on Twitter on Aug. 14, 
2020, that “The U.S. supports the Mekong 
River Commission’s call for transparency 
in dam operations on the Mekong River. 
The People’s Republic of China’s massive 
dams are manipulating flows in a non-
transparent manner that harms Mekong 
countries.”

On Dec. 15, 2020, the U.S. Department 
of State launched the Mekong Dam Mon-
itor in collaboration with the Stimson 
Center and Eyes on Earth, and has been 
releasing near-real-time data of dam 
levels on the Mekong River obtained via 
satellite monitoring.

One of the key reasons why the Mekong 
River has become a political bargaining 
chip for the CCP is the lack of informa-
tion transparency. Although the CCP 
claimed in 2020 that it would share 
hydrological information on the Lancang 
River, it has not done so.

According to the Mekong River 
Commission, the Mekong’s water level 
dropped significantly on Dec. 31, 2020, 
but the CCP did not notify down-
stream countries until five days later, 
on Jan. 5, 2021.

Wang said, “The normal international 
practice for transnational rivers is that 
the river basin countries basically follow 
three principles: first, to make fair and 
reasonable use of the water resources of 
the transnational rivers; second, not to 
cause significant damage to other coun-
tries; and third, to notify other countries 
in advance of any construction work on 
the rivers, and only after obtaining their 
consent can the work begin. “

Unfortunately, he said, the CCP doesn’t 
follow international norms, and it has 
become accustomed to not only keeping 
everything in the dark, but also doing 
everything in the dark.

out on the Mekong River, the Xiaowan 
Hydropower Station on the Lancang 
River was completed and the power gen-
eration unit was already in operation.

By simulating the flow of the Mekong 
River from 1992 to 2019, and comparing 
the data before and after the dams were 
built, Eyes on Earth points out that the 
construction of upstream dams by the 
CCP has affected the volume of water in 
the Mekong River.

According to the report, “Considerable 
differences in measured and predicted 
flow occurred in 2010, when the major 
Xiaowan dam was completed and the 
generators came online.”

The report says, “As noted earlier, this 
reservoir [Xiaowan] can hold about seven 
times the amount of water as the previ-
ous three reservoirs combined, therefore 
its ability to regulate and restrict flow 
rises to another order of magnitude. The 
capacity to restrict flow is clearly dem-
onstrated in the relationship between 
predicted natural flow and measured 
flow, since a large quantity of water is 
‘missing’ at the gauge during the warm 
season, when river flow normally would 
greatly increase, due to melting snow 
and recent precipitation on the Tibetan 
plateau.”

Number Games  
to Shift Responsibilities
In 2010, Thailand, Laos, Vietnam, and 
Cambodia sent delegates to the CCP to 
discuss the serious drop in water levels 
in the Mekong River, arguing that CCP’s 
dams on the river were causing the 
drought downstream.

Qin Gang, the CCP’s Ministry of 
Foreign Affairs spokesman at the time, 
denied the claim. Qin Gang claimed that 
the annual flow of the Lancang River 
was only 13.5 percent of the Mekong’s 
flow to the sea, and with such a small 
percentage, it could not affect the overall 
situation.

The CCP’s political counsellor Chen 
Dehai also said that the three reservoirs 
built along the Lancang River, namely 
Manwan, Dachaoshan, and Jinghong, 
were all very small, and their impact was 
not significant.

But Wang says that these are just num-
ber games the CCP played to dodge re-
sponsibilities. Much of the data on 
China’s rivers are kept secret. Even the 
disclosed data are of10 contradictory.

Wang said, for example, the average 
annual outflow of the Lancang River at 
China’s border is about 64 billion cubic 
meters, but there is another estimate that 
puts it at 76 billion cubic meters, a differ-
ence of 12 billion cubic meters of water.

If one takes 76 billion cubic meters as 
the true number, the annual flow of the 
Lancang River would be 16 percent of 
the Mekong’s flow to the sea, and there 
would be a difference of 2.5 percent 
compared with the 13.5 percent claimed 
by Qin Gang.

According to Wang, the CCP once also 
claimed that China has 18.6 percent of 
the water rights of the Lancang-Mekong 
River, meaning that 18.6 percent of the 
water resources belong to China.

So the point is, the CCP’s numbers 
about Lancang-Mekong River keep 
changing, from 13.5 percent to 16 per-
cent, and then to 18.6 percent.

When discussing rights, the CCP chose 
18.6 percent, but when it comes to ac-
countability, it chose 13.5 percent.

Wang said, even if the real number is 
13.5 percent, it does not mean that the 
CCP does not have to bear any respon-
sibilities.

Qin Hui, a professor at Tsinghua Uni-
versity in China, said in an article that 
the 13.5 percent is the result of dividing 
the average annual runoff at the exit of 
the Lancang River by the average annual 
runoff at the mouth of the Mekong River.

However, in most of the river sec-
tions inside China, such as at the Luang 
Prabang section, the outbound flow from 
China accounts for about two-thirds of 
the total water amount of Mekong.

Wang also explained, “The figure 13.5 
percent is meaningless, as you are mea-
suring the amount of water at Sai Kung, 
the mouth of Mekong to the South China 
Sea, so it is 13.5 percent. But the right way 
to measure it is to look at the section of 

the river near China, that is, the section 
right after the Lancang River flows out of 
China. That is, if you check the river sec-
tion that is just out of China, and within 
300 kilometers from the Chinese border, 
you will find that 2/3 of the water comes 
from the upper reaches of China. If you 
stop the water inside China, the people 
downstream will scream that they don’t 
have any water coming down.”

A report jointly issued by the Ministry 
of Water Resources and the Mekong 
River Commission also confirms this 
viewpoint. According to this report, dur-
ing the Mekong’s dry season, the out-
flow from the Jinghuang dam in China 
reached 41 percent of the flow of the 
main stem of the Lancang-Mekong River 
between 2010 and 2015.

When analyzing the impact of the 
dams on the Mekong River,  the report 
says, “Using monthly average discharge 
of 1960–2009 and 2010–2015, average vol-
ume for the dry season (Dec. to May) was 
evaluated at Jinghong and seven other 
hydrological stations along the Mekong 
River. The results show that the operation 
of the Lancang cascade dams increased 
dry season volume at Jinghong from 
11.82 billion m3 (or 21 percent of annual 
volume of 1960–2009) to 17.77 billion 
m3 (or 41 percent of annual volume of 
2010–2015), contributing 5.95 billion m3 
(or 20 percent).”

Qin Hui also criticized the Chinese offi-
cials for saying that there are only “three 
reservoirs” on the Lancang River, namely 
Manwan, Dachaoshan, and Jinghong, 
while not mentioning the Xiaowan Res-
ervoir, which has a capacity of more than 
15 billion cubic meters.

The Xiaowan Hydropower Station start-
ed to generate electricity in September 
2009. The capacity of Xiaowan Reservoir 
is almost five times the combined capac-
ity of Manwan, Dachaoshan, and Jing-
hong, which has a significant impact on 
the downstream flow.

Qin Hui questioned, “How come it 
became ‘almost having no impact’ in the 
mouth of officials?”

According to the report by Eyes on 
Earth, in addition to the Xiaowan Reser-
voir, the CCP has built the larger Nuoza-
du Reservoir on the Lancang River, with 
a capacity of 27.49 billion cubic meters. 
Its first generator was commissioned in 
2012, and the impact on the downstream 
exceeds that of the Xiaowan Reservoir.

A Helping Hand or  
Political Bargaining Chip?
While the CCP chose to ignore the 
drought in the Mekong River Basin in 
2010, it went out of its way to offer help six 
years later.

In 2016, Vietnam, known for its rice and 
fishery products, experienced a severe 
drought, with some coastal areas en-
croached by seawater due to a reduction 
in river water.

According to Chinese state media 
outlet Xinhua, the CCP ex10ded a help-
ing hand to the lower Mekong countries. 
Lu Kang, the Chinese Foreign Ministry 
spokesman at the time, said at a press 
conference that China would provide 
emergency water supply to the lower 
Mekong River from March 15, 2016, to 
April 10, 2016, through China’s Yunnan 
Jinghuang Power Station in Yunnan 
Province.

In October of the same year, the report 
issued jointly by Mekong River Commis-
sion and Ministry of Water Resources 
of China stated that the release of water 
from the cascade dams built by the CCP 
in the upper reaches of the Mekong River 
helped raise the water level during the 
Mekong’s dry season.

The report says, “The operation of the 
Lancang cascade dams increased dry 
season volume at Jinghong from 11.82 
billion m3 (or 21 percent of annual 
volume of 1960-2009) to 17.77 billion m3 
(or 41 percent of annual volume of 2010-
2015), contributing 5.95 billion m3 (or 20 
percent).”

Wang told The Epoch Times that in 
2016, during the CCP’s “disaster relief” 
period, the CCP released at least 1,000 
cubic meters per second of water into the 
lower reaches of the Mekong River every 
day, and the maximum release was more 
than 2,000 cubic meters per second, 

The Mekong river bordering Thailand and Laos from the Thai side in Nong Khai, Thailand, on Oct. 29, 2019.

Soe Zeya Tun/Reuters



Week 10, 20218  |  CHINA INSIDER

FREE newsletter signup

EpochNewsletter.com

Download infographics

ReadEpoch.com/infographics

Subscribe to the paper (print/epaper)

ReadEpoch.com

More information

TheEpochTimes.com/about-us

COVERING  
IMPORTANT NEWS  

OTHER MEDIA 
IGNORE

• Impact on the United States
• Business and economy
• Communist infiltration of our government, businesses, 

schools, universities, popular culture, and more
• Disinformation surrounding U.S.–China trade relations
• Security and espionage
• Influence on media and Hollywood
• Overseas interference and United Front activity

• Illegal Spying on President Trump
• Hillary Clinton and the Uranium One Deal
• China's Military Expansion Into Space
• The Secret Propaganda War on Our Minds

• Spygate: The True Story of Collusion
• Clinton Foundation ‘Pay to Play’ Model  

Under Investigation

The Epoch Times not only reports reliably on U.S. politics and the Trump administration,  
but also publishes authoritative China news, covering topics including:

The Epoch Times has also championed a new method of investigative journalism, steeped 
in the discipline’s traditions of truth and responsibility. Combining this method with quality 
design, our journalists expose corruption and subversion in U.S. politics, and other important 
issues. Our investigative infographics have included:

F O R  T H E  P A S T  1 8  Y E A R S

L E A D I N G  R E P O R T I N G  O N  

T H E  C H I N E S E  C O M M U N I S T  T H R E A T 

TRUTH and TRADITION 


