
Fabrice co
FFrin

i/aFP via Getty im
aGes

CHINA 
INSIDER

WeeK 17, 2020

China Using Facebook Ads 
to Attack America, 
Spread Virus Disinformation 2

COMMUNIST 
SUBVERSION OF
WHO PANDEMIC RESPONSE 

UNDERMINED BY 
BEIJING’S INFLUENCE

See Page  4



Week 17, 2020 Week 17, 20202  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  3

Bowen Xiao

T
he Chinese Com-
munist Party 
(CCP) is using its 
state-run social 
media accounts, 
which boast tens 
of millions of 

followers, to spread disinforma-
tion via Facebook and Instagram 
advertisements in an attempt to 
criticize President Donald Trump 
and alter the narratives on the 
CCP virus pandemic.

The ads, many of which ran 
with no political disclaimer, 
were spread to English-speaking 
audiences across the world 
through China’s major state-
controlled media companies, 
including the Global Times, Xin-
hua News Agency, China Central 
Television (CCTV), and China 
Global Television Network 
(CGTN).

The political ads, which have 
drawn roughly 45 million views 
since Feb. 15, represent another 
escalation of Beijing’s already 
brazen disinformation cam-
paign. As Renée DiResta—the 
technical research manager at 
Stanford’s Internet Observa-
tory—noted, state-run media 
advertisements in 2019 mostly 
included “friendly images of 
pandas and kittens ... and ampli-
fied feel-good political stories.”

That changed when February hit.
“The ads began boosting state 

media coverage of the coronavi-
rus, with dozens of ads praising 
[Chinese leader Xi Jinping] for 
his leadership and emphasizing 
China’s ability to contain the dis-
ease,” DiResta, whose team stud-
ied hundreds of state-run media 
ads, wrote in The Atlantic. “By 
March 2020, angry ads appeared 
in the mix, promoting outraged 
coverage of President Donald 
Trump’s use of the term Chinese 
virus.”

Undisclosed political ads on 
Facebook don’t show information 
such as who was being targeted 
or who had financed the spots; 
however, Facebook later began 
flagging the items. Some of the 
Facebook and Instagram ads 
can be found in their ad library, 
which is searchable online.

“President Trump ... seems 
impatient when it comes to 
epidemic controls. He and his 
team are still misleading Ameri-
can society,” one ad in the Global 
Times as recent as April 13 stated. 
“Racism in ink,” a March 20 ad 
in China Xinhua News read, 
referring to the story of Trump 
crossing out “corona” and replac-
ing it with “Chinese” in his notes.

“China’s efforts to fight #CO-
VID19 were met with incessant 
defamation and stigmatization 
from the beginning ... #Western-
FallaciesDebunked,” one ad that 
ran from March 27 to April 2 in 
the Global Times stated. That ad 
ran without a disclaimer.

“U.S. President Donald Trump 
and his opponents have shame-
lessly politicized one of the 
most naturally occurring things 
ever—a global pandemic,” 
another ad, posted by CCTV, 
stated on April 13. Meanwhile, 
numerous ads have portrayed 
Xi’s response to the outbreak in 
a positive light.

The racism narrative pushed 
by Beijing is one of many gain-
ing traction in U.S. media and 
asserts that calling the pathogen 
“the Wuhan virus” is racist, 
despite the fact that Chinese 
state-run media have used the 
term themselves, as seen in Xin-
hua, the Global Times, and else-
where. Previous diseases such as 
Ebola, Zika, the West Nile virus, 
Lyme disease, and the Spanish 
flu are all named after the places 
where the viruses emerged.

Emerson Brooking, resident 
fellow at the Digital Forensic 

Research Lab of the Atlantic 
Council, told The Epoch Times 
that the barrage of political ad-
vertisements are a “natural next 
step” for Beijing’s digital influ-
ence operations. For example, 
Global Times has more than 52 
million followers on its official 
Facebook account, while The 
New York Times, by comparison, 
has just over 17 million followers.

The CCP seeks to draw at-
tention to the failures of other 
nations as they grapple with CO-
VID-19 and deflect scrutiny from 
their own bungled response, 
Brooking said.

Walter Lohman, director of 
The Heritage Foundation’s Asian 
Studies Center, called the pivot to 
attack ads “another front for the 
CCP to use,” adding that from 
China’s perspective, “this is a 
matter of an existential threat.”

“While outlets like the Wash-
ington Post have been con-
demned for running advertise-
ments from China Daily, those 
had been marked as ‘advertise-
ment,’” Lohman told The Epoch 
Times. “This is different, in that 
the ads are not labeled as ad-
vertisements (nor is the source 
always made explicit).”

Social media platforms have 
been major tools utilized by the 
CCP to push its propaganda. 
State-run media such as Xinhua 
News last month began includ-
ing the hashtags “#Trumpan-
demic” and “#TrumpVirus” on 
its news posts on Facebook and 
Twitter.

In a phone call at the end of 
March, meanwhile, Trump 
and Chinese leader Xi Jinping 
agreed to “tamp down their war 
of words over the novel corona-
virus.”

But Brooking, like other China 
experts, says the truce is tempo-
rary, if at all.

“Just because the informa-
tion war is less visible, this does 
not mean that it has stopped,” 
he said. “The rhetoric between 
Trump and Xi has indeed soft-
ened, but conspiracy theories 
about coronavirus continue to 
spread at an alarming rate.

“This perceptual battle is too 

important to both the United 
States and China for either side 
to abandon it entirely,” Brooking 
added.

Internal government docu-
ments obtained by The Epoch 
Times have highlighted how the 
Chinese regime purposefully 
underreported cases of the CCP 
virus, commonly known as the 
novel coronavirus and which 
causes the disease COVID-19, 
and censored discussions of 
the outbreak, helping to fuel its 
spread.

Lohman said Beijing will do 
whatever it takes to preserve 
its own rule and that this “will 
always involve a sort of public-
opinion warfare aimed at  
the U.S.”

Facebook officials didn’t imme-
diately respond to a request by 
The Epoch Times for comment. 
A spokesperson told VICE News 
that some of the ads weren’t 
caught by their systems even 
though they should have been, 
while others ran “in countries in 
which Facebook does not require 
disclosure.

“We are progressing on our 
plans to label state-controlled 
media pages on Facebook, 
including from China, and will 
have more to share on this soon,” 
the spokesperson said. “We are 
continuing to work with pub-
lishers and third-party experts 
on this issue to ensure that we 
get this right.”

Facebook said the ads not 
labeled as “political” by state-
run media would “simply have 
disappeared once they expired, 

making it virtually impossible 
to assess the full scale of China’s 
propaganda effort,” according to 
VICE.

Last month, almost 15,000 
contractors who moderate Face-
book’s content were placed on 
paid leave due to the pandemic; 
the company is increasingly 
relying on AI and algorithms in 
lieu of human moderators.

‘Soft Power’
The CCP is attempting to use its 
“soft power” to influence public 
opinion around the world, which 
is now turning decisively against 
Beijing, says Steven Mosher, 
president of the Population Re-
search Institute and a founding 
member of the Committee on the 
Present Danger: China.

“In 2007, Hu Jintao (former 
general secretary of the CCP) told 
the Seventeenth Party Congress 
that it was time to fight back 
against the West and launch 
its own soft-power initiative,” 
Mosher told The Epoch Times. 
“Since then, the CCP has spent 
billions to extend its media out-
reach around the world.”

China has deliberately masked 
the total number of COVID-19 
cases in China in a bid to safe-
guard its image both nationally 
and internationally, as a growing 
list of countries express an-
ger and frustration over Beijing’s 
handling of the CCP virus.

Beijing officials have previously 
accused the United States of be-
ing the origin of the CCP virus 
as part of a wider propaganda 
initiative that draws upon every 
weapon in its arsenal, includ-
ing “online, print, and broadcast 
media that it has purchased 
or fostered over the past 12 
years,” Mosher said.

The extent or effect of these ads 
on Americans is unclear.

The “less they know about 
China, the more they will be 
swayed” by disinformation, 
Mosher said. Due to the CCP 
virus, however, more people are 
paying attention to the dan-
gers of the regime in Beijing, he 
added.

“A few Facebook ads are prob-

ably not sufficient to counter the 
fear and anxiety they are feeling 
for themselves and their families 
that the CCP’s evil and incom-
petence have stoked,” he said, 
referring to the American public.

The political ads may “muddy 
the waters,” but Lohman said the 
reaction is far more likely  
to center on people’s confirma-
tion bias.

“Those who already feel favor-
able toward China will feel that 
they are not alone, that there are 
others who feel the same way,” 
he said. “And of course, it will be 
unwittingly picked up by some 
who are motivated principally 
by their political opposition to 
Trump.”

Attila Tomaschek, digital 
privacy expert at ProPrivacy.
com, told The Epoch Times that 
the CCP propaganda machine 
“is working at full tilt” and that 
should come as no surprise be-
cause it’s exactly how the regime 
operates. Despite some political 
advertisements gaining a large 
number of views, he said most 
Americans know to take any-
thing from China’s state-run me-
dia with a “giant grain of salt.”

An April 8 survey from Har-
ris Poll found that 77 per-
cent of Americans nationally 
blame the CCP for the spread 
of the virus. That belief was 
echoed across the political 
spectrum, with 67 percent of 
Democrats, 75 percent of inde-
pendents, and 90 percent of Re-
publicans attributing the virus to 
the communist regime.

At the same time, the CCP 
wants to exploit the pandemic 
to “hold itself up as a ‘model’ 
on how to deal with the epi-
demic,” Mosher said, noting that 
China is worried that other na-
tions will unite against it.

“The ultimate reason is that 
[China] is at war with the United 
States across all domains except 
the kinetic, and is desperately 
and belatedly trying to turn de-
feat into victory where the CCP 
virus is concerned,” he said.

Some China experts told The 
Epoch Times that U.S. tech com-
panies shouldn’t ban Chinese of-
ficials and state-run media from 
their platforms, while others said 
they should.

“Chinese officials and state-
run media are trying to reach a 
global audience. That is why they 
have access to social media,” 
Lohman noted. “The U.S. gov-
ernment, and Americans more 
generally, business and media, 
should miss no opportunity to 
point out this contradiction.”

“I have long thought that we 
should demand absolute parity 
with China in all things,” Mosher 
added.

Some experts suggest that 
the United States is increasingly 
closing its doors to engagement 
with China. Bipartisan opposi-
tion to the CCP may also be at 
an all-time high because of the 
pandemic.

In addition, U.S. lawmak-
ers have called for the Chinese 
regime to be punished for its role 
in covering up and lying about 
the pandemic, which allowed 
the virus to spread to more than 
200 countries.

In the United Kingdom, 
ministers and senior Down-
ing Street officials said China 
now faces a “reckoning” over 
its handling of the outbreak 
and risks becoming a “pariah 
state,” according to a report 
in The Mail on March 28. That 
report detailed how scientific 
advisers warned Prime Minis-
ter Boris Johnson that China’s 
official statistics on the virus 
might be being “downplayed 
by a factor of 15 to 40 times” 
and that Beijing is attempting 
to exploit the pandemic for 
economic gain.

The political ads, which 
have drawn roughly 
45 million views since 
Feb. 15, represent 
another escalation 
of Beijing’s already 
brazen disinformation 
campaign. 

PROPAGANDA

China Using Facebook Ads to Attack 
America, Spread Virus Disinformation

Chinese police officers wear protective masks as they march during a shift change in Beijing on April 14, 2020.   

A screenshot of the text portion of the state-run media ad above. 

Kevin Frayer/Getty Images

Screenshot

Chinese commuters wearing protective masks look at their cellphones while riding the subway in Beijing on April 15, 2020.    

Kevin Frayer/Getty Images

Nicole Hao

The Chinese regime employs online trolls 
to push its agenda on the internet. They 
are commonly referred to as the “50-cent 
army,” so named because they are paid 
50 cents for each online post that praises 
the Communist Party’s policies, or insults 
those who express opinions that stray 
from the Party line.

They are typically ordinary citizens 
hired by internet companies or the re-
gime’s censorship and propaganda de-
partments.

But confidential government docu-
ments obtained by The Epoch Times re-
veal that the Party’s security apparatus, 
known as the Political and Legal Affairs 
Commission (PLAC), is also in direct con-
trol of such troll armies.

The PLAC is a central government 
agency that oversees the country’s police, 
courts, and prisons—and previously had 
no known role in monitoring internet 
speech. It has branches in each province, 
city, and township.

Trolls’ Organization
The documents were from the Fangzheng 
county PLAC, released to different teams 
of trolls under its supervision. Fangzheng 

is a county in the city of Harbin, located 
in northeastern China’s Heilongjiang 
Province.

The PLAC oversees a “professional 
army,” a “local army,” and “internet com-
mentators.”

The “professional army” are those who 
work in government agencies. The “local 
army” are government staff in charge of 
residential areas and villages, as well as 
those who work in state-run companies. 
The “internet commentators” are the 50-
cent trolls hired from society.

Some trolls recently revealed that they 
are now typically paid 70 cents ($0.10) 
per post.

One of the documents explained the 
different armies’ objectives, which was 
to ensure internet speech aligned with 
the Chinese Communist Party.

“[All armies] must make sure to cooper-
ate with each other well ... have meetings 
regularly to discuss the hot internet topics 
and direct public opinion. Each member 
must have his or her goal ... and complete 
their missions,” it states.

Another document listed local mem-
bers of troll armies and their leaders.

For example, the Fangzheng county 
public security bureau, akin to the police 
department, has 31 people working in 

the department in charge of trolls. They 
comprise staff at the county public secu-
rity bureau as well as the smaller police 
stations within the county.

The local prosecutor’s office, court, and 
justice ministry also have their own troll 
teams, according to the documents. Their 
teams are relatively small, with four or 
five members.

Another document listed the trolls in 
the “local army,” with 336 individuals’ 
names, cellphone numbers, and the state-
run company or government agency for 
which they work.

The documents didn’t provide details 
about the people hired from society. On 
April 5, Chinese independent economist 
and dissident Charles posted on Twitter 
a copy of an internal document that de-
tailed the latest recruitment plans for the 
50-cent army. The Epoch Times couldn’t 
independently verify the authenticity of 
the document.

According to the post, the Chinese re-
gime’s goal is to hire 4 million trolls from 
universities and colleges, and another 
6.23 million from society at large. There 
is a quota for each region of the country. 
For example, Beijing would hire 140,000 
trolls from colleges, and 110,000 from 
society. Shandong province would hire 

280,000 students and 500,000 others.

Trolls’ Operations
Another document summarized how 
trolls within government agencies should 
operate.

The trolls receive training and have 
regular performance evaluations.

The trolls undergo an online training 
and testing system, each team monitored 
by a manager.

Every month, the county PLAC asks 
the managers to award or fine members 
according to their performances. The in-
centives include cash rewards and verbal 
praise.

The document asked all trolls to “use 
typical netizen lingo to express the offi-
cial Party opinion” and guide public opin-
ion on news websites, blogs, BBS (online 
forums), Weibo, WeChat, and other social 
media platforms, and so on.

In their posts, trolls should “use words 
that are realistic, easy to accept by people, 
and fitting to everyday life,” the docu-
ment states.

Because different news topics appear 
every day, the document stated that trolls 
should update their knowledge in a time-
ly manner and lead online discussions 
with normal netizens.

PLAC
The first time the Chinese regime tried 
to sway opinion on the internet was in 
1996, when Qiu He, then-deputy mayor 
of Suqian city in eastern China’s Jiangsu 
Province, organized government staff to 
post propaganda articles online.

Qiu was later dismissed from the 
Party for corruption crimes in 2015 
and sentenced to 14 years in prison in 
December 2016.

Since 2004, more information has been 
revealed about the Chinese regime’s troll 
operations.

China’s chief censorship agency, the 
Cyberspace Administration, also hires 
trolls to monitor internet posts, delete 
sensitive information, and post content 
favorable to the Chinese regime.

Liu, a “post deletion officer” working 
for a popular internet platform in China, 
told online magazine Bitter Winter on 
April 10 that his job was deleting “posts 
mostly containing remarks criticizing 
and opposing the government.”

At the internet platform, more than 200 
people were hired to do the same job, Liu 
said. The platform also hires individu-
als to delete articles, audio content, and 
pictures.

With the help of an automated filter, Liu 
said he can delete about 100,000 posts per 
day, which is his daily quota.

Revealing the Operations of China’s  
Official Troll Army System

Provided to The Epoch Times by an Insider

CENSORSHIP

The Fangzheng County Political and Legal Affairs Commission holds a meeting for its team of trolls, in northeastern China’s Heilongjiang 
Province in 2020.



Week 17, 2020 Week 17, 20204  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  5

The World Health Organization withheld crucial information that 
might have prevented the outbreak from becoming a pandemic

WORLD HEALTH ORGANIZATION

Chinese Communist Subversion 
of WHO Undermined Global 
Pandemic Response

WHO Director General Tedros Adhanom Ghebreyesus and Chinese Communist Party leader Xi Jinping in Beijing on Jan. 28, 2020.

since it indicated the virus 
was spreading from person to 
person. The WHO, however, 
ignored it, Taiwan officials 
later said.

It was to be expected of the 
WHO to ignore that warning. 
The CCP considers Taiwan a 
breakaway province and has 
pressed the U.N. to ignore Tai-
wan’s existence as an indepen-
dent country.

Taiwan has been denied 
membership in the WHO, 
whose personnel are prohib-
ited from using documents or 
even information from official 
Taiwan sources without prior 
special permission, according 
to a leaked 2010 WHO memo.

Such permission would 
involve “coordination with the 
Permanent [UN] Mission of 
China in Geneva,” the memo 
stated.

While Taiwan was getting its 
response to the virus under-
way, the situation in Wuhan 
was quickly deteriorating.

On Jan. 2, The Epoch Times 
reported on the efforts of the 
CCP to block information about 
the outbreak and the high 
levels of anxiety spreading 
throughout the city.

A Wuhan Health Commission 
directive prohibited all medi-
cal facilities in the city “from 
publicizing medical informa-
tion without permission,” and 
online discussions about the 
outbreak were quickly cen-
sored. On Jan. 1, Wuhan police 
said that they had detained 
eight locals who had spread 
“rumors” about the outbreak.

As it turned out, at least some 
of the suppressed whistleblow-
ers were doctors who had tried 
to warn colleagues about the 
new virus.

Panicked locals cleared 
Wuhan pharmacies of surgical 
masks and over-the-counter 
preventive Chinese medicines. 
China expert and physician 
Tang Jingyuan warned a gov-
ernment coverup might exac-
erbate the spread of the virus.

Meanwhile, the WHO re-
mained silent.

By Jan. 3, the WHO was in-
formed by Chinese authorities 
of 44 cases, 11 of them severe. 
That was likely the tip of the 
iceberg.

On Jan. 5, The Epoch Times 
reported, citing multiple ex-
perts, that the CCP had likely 
been covering up information 
about the virus, which was 
detrimental to controlling the 
outbreak.

That day, the WHO com-
mented for the first time about 
the outbreak,  disclosing that it 
had known about an outbreak 
of a “pneumonia of unknown 
cause” in Wuhan for five days 
and recommending that it 
should be “handled prudently.” 
But the agency didn’t recom-
mend “any specific measures 
for travelers.”

Instead, it did the opposite.
“WHO advises against the ap-

plication of any travel or trade 

restrictions on China based 
on the information currently 
available on this event,” it said.

Five days later, the WHO ad-
dressed the outbreak again.

“From the currently avail-
able information, preliminary 
investigation suggests that 
there is no significant human-
to-human transmission, and 
no infections among health 
care workers have occurred,” 
the agency stated, contradict-
ing information that had been 
provided by Taiwan.

“WHO does not recommend 
any specific health measures 
for travelers,” WHO said. It in-
stead released general informa-
tion on how to deal with virus 
infections.

On Jan. 12, WHO said there 
was “no clear evidence of hu-
man-to-human transmission,” 
slightly adjusting its language.

“Preliminary investigations 
conducted by the Chinese 
authorities have found no clear 
evidence of human-to-human 
transmission,” WHO an-
nounced two days later, never 
expressing a shadow of a doubt 
about the Chinese communist 
regime’s official statements.

At this time, Taiwan had 
already arranged for its own 
fact-finding team to travel to 
Wuhan.

Preliminary 
investigations 
conducted by the 
Chinese authorities 
have found no clear 
evidence of human-to-
human transmission.
WHO, in a statement on Jan. 14, 
after the outbreak in Wuhan

“They didn’t let us see what 
they didn’t want us to see, 
but our experts sensed the 
situation was not optimistic,” 
Taiwanese government spokes-
person Kolas Yotaka told NBC 
News.

Soon after the team returned, 
Taiwan initiated testing and 
reporting requirements for its 
hospitals.

“Looking after itself, not 
listening to the WHO in this 
particular case, I think actu-
ally helped,” said Dr. William 
Stanton, vice president of the 
National Yang-Ming University 
of Taiwan and a former U.S. 
ambassador to China, in a re-
cent interview with The Epoch 
Times’ Jan Jekielek.

The WHO only managed to 
get its team to Wuhan for “a 
brief field visit” on Jan. 20.

On Jan. 17, the U.S. Centers 
for Disease Control and Pre-
vention (CDC) sent personnel 
to screen travelers coming 
from Wuhan to three major 
U.S. airports—JFK, Los Angeles 
International, and San Francis-
co International, which were 

getting the highest traffic from 
the outbreak’s epicenter. More 
airports were added to the list 
in subsequent weeks.

On Jan. 20, China confirmed 
human-to-human transmission.

On Jan. 23, the day the CCP 
put Wuhan on lockdown, the 
WHO announced that, despite 
some internal disagreements, it 
wouldn’t declare the outbreak 
a “public health emergency of 
international concern.”

By then, cases had already 
started to crop up around the 
world, including in the United 
States.

Three days later, Taiwan 
banned flights from Wuhan 
and arranged special flights to 
return its people from the city.

On Jan. 28, while visiting 
China, the WHO’s Tedros urged 
the countries of the world “to 
remain calm and not to over-
react,” expressing confidence 
in the CCP’s epidemic con-
trol, Chinese state-run media 
reported.

On Feb. 3, three days af-
ter President Donald Trump 
prohibited foreigners who had 
recently been in China from 
traveling to the United States, 
Tedros voiced opposition to 
travel bans, saying measures 
that would “unnecessarily 
interfere with travel and trade” 
weren’t needed.

In a March 20 tweet, Tedros 
repeated CCP propaganda, 
saying that “for the first time, 
#China has reported no domes-
tic #COVID19 cases yesterday.” 
While for China experts, the 
news all but confirmed that 
the CCP numbers were fake, 
Tedros touted it as “an amazing 
achievement, that gives us all 
reassurance that the #corona-
virus can be beaten.”

Statistical modeling, eyewit-
ness accounts, and documents 
provided to The Epoch Times 
have shown that Chinese 
authorities concealed the true 
scale of the outbreak in Wuhan 
and other parts of China.

Tedros, however, repeatedly 
praised China for “transpar-
ency” in its response to the out-
break—something experts and 
government officials around 
the world have emphasized as 
being the most lacking.

The Victims of Commu-
nism Memorial Foundation, 
a nonprofit established in the 
1990s by the U.S. government, 
published on April 10 a detailed 
timeline of the CCP’s coverup 
of the epidemic and of the 
WHO’s culpability in it. The 
organization also announced 
it would be adding the global 
CCP virus deaths to the histori-
cal death toll of communism.

“The WHO has abdicated 
its responsibility to the entire 
world population in order to 
carry water for the Chinese 
Communist regime,”  the 
foundation’s executive director, 
Marion Smith, said in a release.

A Personal Connection
While part of the CCP’s in-

fluence over the WHO was 
coming from the U.N., another 
part of it was played by Tedros 
himself.

Tedros is a former Politburo 
member of the Tigray People’s 
Liberation Front, a Maoist 
group that had waged a guer-
rilla war in the 1980s against 
the Soviet-backed Mengistu 
regime in Ethiopia.

“The nearest you would put 
[Tigray’s ideology] to would be 
North Korea today,” according 
to Trevor Loudon, an expert on 
communist movements and 
front groups.

In the early 1990s, as the re-
gime at the time lost financial 
support from the collapsing So-
viet Union, a coalition of Tigray 
and other groups overthrew 
it and ruled the country until 
2019.

While on the surface, the 
government embraced market 
reforms and democratic elec-
tions, ideologically it remained 
socialist, Loudon said, espe-
cially in terms of foreign policy.

“They still keep up their for-
eign communist connections,” 
he said in a telephone inter-
view with The Epoch Times.

Tedros, a former health 
and later foreign minister of 
the African nation, naturally 
maintained strong ties with the 
CCP, embracing projects such as 
the “Belt and Road” initiative, 
which serves the CCP to expand 
its geostrategic influence.

Tedros scored the WHO’s top 
post in 2017 with strong back-
ing by the CCP’s lobby, despite 
allegations that he had covered 
up three cholera outbreaks 
during his tenure as health 
minister.

“Chinese diplomats had 
campaigned hard for the Ethio-
pian, using Beijing’s financial 
clout and opaque aid budget to 
build support for him among 
developing countries,” Sunday 
Times columnist Rebecca My-
ers wrote at the time.

Tedros denied covering up 
the cholera outbreaks, saying  
it was just “acute watery  
diarrhea.”

He has proven adept at play-
ing into Western sensitivity to 
accusations of oppression.

When an adviser to his Brit-
ish opponent for the WHO 
leadership brought up the chol-
era coverups, he accused him 
of having a “colonial mindset.”

When Taiwan called him out 
for ignoring its information 
about the CCP virus, Tedros ac-
cused Taiwan of racist attacks.

That accusation seems to 
have done little to deflect the 
criticism; a petition calling 
for Tedros’s resignation has 
garnered nearly a million sig-
natures.

“I think we have to take a 
much harder line in terms of 
how the WHO has handled 
this virus,” Stanton said. “Be-
cause it’s clearly been simply 
a mouthpiece, in my view, of 
the PRC [People’s Republic of 
China] government.”

Family nurse 
practitioner Kelly 
Harley shows her 
personal protective 
equipment at an 
AllCare Family 
Medical Clinic in 
Washington, D.C., on 
April 5, 2020.

Samira Bouaou/The Epoch Times

Naohiko Hatta-Pool/Getty Images

Petr Svab

News Analysis

T
he World Health 
Organization (WHO) 
is facing a flurry 
of criticism for its 
response to the CCP 

virus pandemic, and much of 
the problem can be attributed 
to the growing influence the 
communist regime in China 
has on the organization.

Critics mainly point out that 
the WHO was too slow to rec-
ommend travel restrictions and 
some other preventive mea-
sures, and also that the agency 

accepted information from 
China at face value, despite 
numerous red flags.

While China experts were 
sounding alarms about a 
coverup, the WHO continued 
to praise China’s response and 
never warned the world that 
data coming from the regime 
was suspect.

WHO, an agency of the 
United Nations, has long been 
swayed by Beijing’s political 
preferences. Its current head, 
Dr. Tedros Adhanom Ghebr-
eyesus, is a former member of a 
Maoist group in Ethiopia.

As The Epoch Times previ-

ously documented, China has 
been increasing its power over 
U.N. institutions for years. 
Beijing’s clout has now gone so 
far, it undermines WHO’s basic 
functions, such as providing 
timely and accurate informa-
tion about the world’s health 
situation.

Case in point: the CCP virus.

Timeline
The CCP virus, commonly 
known as the novel coronavi-
rus, broke out in the central 
Chinese city of Wuhan around 
November 2019, before spread-
ing across China and the world.

As of April 14, there are some 
2 million confirmed cases of 
the virus, which causes the 
disease COVID-19. Almost 
130,000 deaths have since 
been attributed to the disease 
worldwide.

The WHO has said that Chi-
nese authorities first informed 
it about the outbreak on Dec. 
31, 2019. While that would have 
been a golden opportunity to 
mitigate the spread of the virus 
worldwide, the WHO conveyed 
none of its information to the 
world that day.

It appears that only one coun-
try had its ear close enough 
to the ground at that point to 
respond meaningfully—Taiwan.

By Dec. 31, the island nation 
off the coast of mainland China 
had already started monitor-
ing travelers coming on flights 
from Wuhan. Taiwan authori-
ties also told the WHO that day 
that Taiwanese doctors had 
learned from their mainland 
counterparts that health care 
workers had been falling ill 
with the mysterious new virus.

That was crucial information, 

[The WHO has] 
clearly been simply 
a mouthpiece, in 
my view, of the PRC 
government.    
William Stanton, vice 
president, National Yang-Ming 
University of Taiwan    

FABRICE COFFRINI/AFP via Getty Images

WHO Director General 
Tedros Adhanom 
Ghebreyesus arrives 
prior to a daily press 
briefing on the CCP virus 
at WHO headquarters 
in Geneva on March 9, 
2020.   



Week 17, 2020 Week 17, 20206  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  7

CCP Virus

Pork Plant at Center of South Dakota’s Virus 
Outbreak Had Visit From CCP-Tied Owners

(L–R) Chairman of WH Group Wan Long, then-president and CEO of Smithfield Foods Larry Pope, and then-chief financial officer of Smithfield Foods Kenneth Sullivan attend a press conference in 
Hong Kong on April 14, 2014.   

Philippe Lopez/AFP via Getty Images

Ivan Pentchoukov

Smithfield Foods pork process-
ing plant in Sioux Falls, South 
Dakota, was visited by repre-
sentatives from its Chinese 

Communist Party-tied par-
ent company one month 

before the first COVID-19 case was con-
firmed at the facility, according to three 
employees.

After the first illness was confirmed at 
the plant on March 26, the facility quickly 
became the epicenter of the state’s out-
break of the CCP (Chinese Communist 
Party) virus, commonly known as the 
novel coronavirus. South Dakota Gov. 
Kristi Noem wrote in an April 11 letter 
that 238 plant employees had contracted 
the virus, accounting for 38 percent of the 
state’s confirmed cases at the time.

The outbreak has intensified since. More 
than 518 employees have tested positive for 
the virus as of April 15, in addition to 126 
non-employees who have become infected 
after coming into contact with a Smithfield 
employee, according to the South Dakota 
Department of Health.

Executives from WH Group, Smithfield’s 
parent company in China, regularly visit 
the plant, according to two employees. The 
visit preceding the first confirmed case 
didn’t include a plant tour and was limited 
to meetings in a separate building, another 
employee said. The visit took place roughly 
a month after President Donald Trump 
had banned travel from China, where the 
pandemic originated. All of the employees 
spoke on condition of anonymity.

Three employees told The Epoch Times 
that the company offered workers a $500 
bonus to keep working after the plant had 
its first confirmed case. One employee said 
he or she had informed management mul-
tiple times about feeling ill, but was told 
to keep working. The worker eventually 
tested positive for COVID-19.

“Whenever anyone felt sick or didn’t feel 
the best after we started becoming short-
staffed, they would try [to] keep [you] there 
no matter what,” the employee said.

When asked about management ignor-
ing reports of sickness, another worker 
said the allegation “is completely false.”

“All employees who felt a minimal 

symptom were sent home with a medical 
recommendation,” the worker said, add-
ing that the plant had sanitary and social 
distancing measures in place.

Smithfield Foods declined to comment 
to The Epoch Times; WH Group didn’t re-
spond to a request for comment.

The Sioux Falls plant already was under 
a three-day shutdown related to the out-
break when Gov. Noem asked Smithfield 
to close the plant—which processes 4 to 5 
percent of all pork in the United States—for 
at least two weeks. Smithfield responded 
by shuttering the plant indefinitely.

Smithfield said it would pay its 3,700 em-
ployees for two weeks after the shutdown. 
Kenneth Sullivan, Smithfield’s CEO, de-
scribed the closure of the plant in dire 
terms. The company didn’t say whether 
its Chinese parent company played a role 
in drafting the press release.

“The closure of this facility, combined with 
a growing list of other protein plants that 
have shuttered across our industry, is push-
ing our country perilously close to the edge 
in terms of our meat supply,” Sullivan said. 
“It is impossible to keep our grocery stores 
stocked if our plants are not running.”

The 2013 purchase of Smithfield Foods by 
WH Group was at the time the largest acqui-
sition of a U.S. company by a Chinese firm. 
The purchase made WH Group—known as 
Shuanghui International at the time—the 
world’s largest pork producer. The takeover 
was approved by the Obama administration.

The owner of WH Group, Wan Long, 
holds a seat on the National People’s Con-
gress, the legislature of the CCP. Wan’s 
path to dominance in China’s pork market 
was cleared by Li Keqiang, according to 
an account by the state-run news agency 
Xinhua, cited by The Wall Street Journal. Li 
is now the second-ranking member of the 
Politburo Standing Committee of the CCP.

The connection between the CCP and 
the Smithfield plant fits a pattern of lo-
cales and entities with strong ties to the 
communist regime being hardest-hit by 
the pandemic. Lured by trade benefits or 
caving to Beijing’s pressure, governments 
and officials in many regions have taken 
accommodating stances toward the Chi-
nese regime.

Last year, amid a hog fever outbreak in 
China, Smithfield shifted production in at 

least one U.S. plant to accommodate the 
Chinese market. The company did so with 
the knowledge that the move could create 
a shortage in the United States in 2020. 
Smithfield’s director of raw materials pro-
curement, Arnold Silver, told an industry 
conference in late 2019 that sales to China 
could eventually create bacon and ham 
shortages for U.S. consumers.

“Down the road, if this continues and we 
ship a lot of product to China, certainly I 
think we could see shortages, particularly 
on hams and bellies,” Silver said.

Wan, also the CEO of WH Group, began 
his career at a state-run meat processing 
plant in Luohe, China. After climbing up 
the ranks and leading an expansion, he 
bought the firm from the government in 
2006 for $326 million. A firm co-founded 
by Winston Wen, the son of former CCP 
head Wen Jiabao, invested in the company 
after the buyout and, at one time, held a 4 
percent stake, according to WSJ.

While Smithfield’s Sioux Falls plant isn’t 
the only U.S. meat-processing facility with 
confirmed COVID-19 cases among employees, 
the scale of its outbreak is by far the worst.

Sanderson Farms, the third-largest 
poultry producer in the U.S., reported in 
early April that 15 of its employees tested 
positive for the CCP virus. Tyson Foods, 
the world’s second-largest processor and 
marketer of chicken, beef, and pork, on 
April 14 reported 30 confirmed cases at 
one of its Washington plants.

Maple Leaf Foods, Cargill, West Liberty 
Foods, and JBS have also closed some 
plants after employees or local residents 
were confirmed to have COVID-19.

Meat producers and processors have 
temporarily shuttered plants and reduced 
production as they carried out measures 
to prevent outbreaks. The industry is also 
rapidly adjusting to a massive shift in 
demand toward supermarkets and away 
from restaurants, schools, and other com-
mercial clients that have been shut down 
amid the pandemic.

Meat department retail sales were 41 
percent higher at the beginning of April 
compared to the same time last year, ac-
cording to 210 Analytics.

Epoch Times reporter Jack Phillips and 
Reuters contributed to this report.

Three employees 
said that the 
company offered 
workers a $500 
bonus to keep 
working after the 
plant had its first 
confirmed COVID-
19 case.

A

Fan Yu

C
ross-country capital 
markets participation 
between China and the 
United States has been 
decidedly one-sided.

Over the past two de-
cades, major Chinese companies have 
listed their shares in the U.S. markets, 
and U.S. investment capital has flowed 
into China by the billions. But Chinese 
markets haven’t become more trans-
parent, more open, or more stable.

Recent announcements of fraudu-
lent accounting at U.S.-listed firms 
such as iQiyi and Luckin Coffee have 
underscored the dangers of invest-
ing in Chinese companies. Their par-
ticipation in U.S. capital markets—an 
implicit seal of approval for most re-
tail investors—conceals the fact that 
Chinese companies represent highly 
speculative, volatile investments.

Firstly, banks are profit-seeking 
companies. Absent legislation or sanc-
tions, companies will generally act in 
a way that’s most economically ben-
eficial to its board and shareholders 
within the guardrails of an established 
regulatory framework. That includes 
seeking out and taking on Chinese 
clients.

However, through China’s political 
and economic model, the Chinese 
Communist Party (CCP) directly or in-
directly maintains de facto influence 
over all Chinese companies—public or 
private, state-owned or not.

In addition, the opaque nature of 
these listings and complicated struc-
ture and ownership of Chinese com-
panies render existing regulatory 
guardrails less effective. Further, the 
roles of Wall Street investment banks, 
law firms, and accounting firms as 
advisers to the issuers mean that most 
investors are at a severe disadvantage 
when owning stocks and bonds of 
Chinese companies.

In short, Chinese-listed firms are not 
on a level playing field with their U.S. 
counterparts.

Caveat Emptor Applies
Initial public offerings (IPO) under-
written by multinational investment 
banks and advised by law firms that 
are focused in banking and finance 
shouldn’t be taken as sure things. 
And that’s especially the case with 
companies originating from China, 
where suspect representations occur 
on a more frequent basis.

In an equity or debt sale, investment 
banks work with the issuer to create 
an offering and find investors from 
their client base to buy the securities. 

To be clear, the bank’s job is to provide 
sufficient information—usually using 
representations from the company 
and the company’s audited financials—
in a fancy format that allows investors 
to make their own investment deci-
sions. Caveat emptor applies.

The underwriting bank commits 
fraud when it misleads investors by 
withholding information from inves-
tors or if the bank knows the financial 
data presented is inaccurate or false. 
That’s extremely hard to prove. De-
spite investor lawsuits during the last 
financial crisis with sales of mortgage-
backed securities, and after the IPOs 
of prominent technology firms such as 
Facebook and Lyft, banks have largely 
avoided major controversy.

And banks get a fee, which is typi-
cally 2 to 3 percent of the amount 
raised in the IPO, for its services.

Financial Exposure, but 
Not Transparency
Almost all major Chinese firms list 
their stock in the United States by 
utilizing two innovative tactics: VIE 
structure and ADR (American deposi-
tary receipt) shares.

ADRs aren’t a recent innovation or 
unique to Chinese companies. They 
were devised by Wall Street bank J.P. 
Morgan in 1927 as a way for U.S. in-
vestors to invest in Selfridges, the UK 
department store chain.

An ADR is a construct that allows 
non-U.S. companies to trade on U.S. 
exchanges. And an ADR isn’t a share of 
the company, but a negotiable security 
issued by a U.S. custodian bank that 
represents ownership in the company 
it references. An ADR share is theo-
retically redeemable for a share in the 
company and mirrors its value, allow-
ing a U.S. investor to gain exposure to 
a foreign company otherwise unavail-
able to be traded by U.S. investors.

Theoretically, companies issuing 
ADRs in the United States are subject 
to the same Securities and Exchange 
Commission (SEC) reporting require-
ments as other U.S. companies.

But therein lies an issue.
The ultimate operating company of 

the ADR stock still resides in China 
and is subject to Chinese laws, not U.S. 
ones. Beijing doesn’t allow the SEC 
or U.S. regulators to examine audit 
work papers of Chinese companies. 
The Chinese Communist Party (CCP) 
claims that the books present “na-
tional secrets” that cannot be shared 
with outside parties.

In 2015, the SEC sanctioned four 
China-based accounting and audit 
firms—local affiliates of the “Big Four” 
accounting firms of KPMG, Pricewa-

terhouseCoopers, Ernst & Young, and 
Deloitte—for failing to turn over docu-
ments to support an SEC investiga-
tion, thus violating Section 106 of the 
Sarbanes-Oxley Act.

Chinese companies also implicitly 
answer to local CCP bosses and Party 
cells. This is a certainty for every Chi-
nese company, no matter where its 
stock is traded and is a key reason why 
Huawei—a private company—poses a 
national security risk to the United 
States.

Risky Structure, With 
Wall Street Branding
The VIE (variable interest entity) 
structure is a more recent innovation 
specifically devised for Chinese com-
panies that list in the United States.

It dates to 2000, when Sina.com be-
came the first Chinese company to list 
in the United States. The VIE structure, 
reportedly created by Chinese lawyer 
Liu Gong, was adopted by Sina to avoid 
Chinese regulations barring foreign 
ownership in industries such as tele-
com, media, technology, financial 
services, entertainment, and others.

A domestic Chinese entity is created 
as an operating company, and hous-
es all the employees, databases, and 
equipment that enables the company 
to run its operations. That’s the VIE, 
and, for all intents and purposes, is 
the real company.

Another company is created in 
China, typically referred to legally as 
the wholly foreign-owned enterprise 
(WFOE). This WFOE typically holds 
technology patents and certain intan-
gible assets of the company.

Then an offshore entity is created, 
with its base in the British Virgin 
Islands, Cayman Islands, or some 
other jurisdiction with high legal 
confidentiality. Through a series of 
intermediaries, the offshore entity 
owns the WFOE. The offshore WFOE 
issues ADR shares and is owned by 
U.S. investors.

How do U.S. investors gain “own-
ership” of the company? A series of 
financial contracts are executed be-
tween the VIE and the WFOE, where 
the WFOE (ultimately owned by for-
eign investors) effectively receives 
economic benefits of the operating 
company (the VIE) through legal con-
tracts.

While novel, it’s certainly not an 
ideal way to own a company.

An inherent risk of this structure is 
that investors don’t hold ownership in 
the operating company. Local Chinese 
executives or the CCP could one day 
decide to abandon the offshore entity, 
leaving U.S. investors high and dry.

Wall Street’s Growing Ties 
With Chinese Companies
Who was the lead underwriter on 
Sina.com? New York-based Morgan 
Stanley, which also happens to be the 
first investment bank to enter China.

In 1995, Morgan Stanley entered 
China and built up about a 34 percent 
stake in China International Capital 
Corp. (CICC), the largest domestic 
investment bank, in China’s first fi-
nancial services joint venture with 
a foreign company. Morgan Stanley 
helped to build CICC’s investment 
banking know-how, and by 2010, 
Morgan Stanley received regulatory 
approval to sell the stake to a consor-
tium of other foreign investors.

It made a profit of $700 million on 
the sale.

Its 15-year relationship with CICC 
yielded results as Morgan Stanley 
won the offshore listings of several 
major Chinese companies, including 
Sina.com in 2000, China Petroleum & 
Chemical Corp. in 2000, TAL Educa-
tion Group in 2010, and 51job in 2004.

Morgan Stanley isn’t the only invest-
ment bank to operate in China—most 
of its peers have a presence.

It has been 25 years since U.S. in-
vestment banks landed in China. 
Despite the banks’ initial intentions 
of transforming China’s markets, the 
CCP has barely opened its investments 
industry to outside ownership and its 
financial markets haven’t gained the 
free market mechanisms and stable 
regulatory oversight inherent in West-
ern markets.

Investment banks are defined by 
mercantilism. Their influence has 
brought to U.S. markets Chinese com-
panies that often can’t be held to the 
same standards as their American-
listed peers. In addition, Wall Street 
index firms have helped bring pension 
fund capital to Chinese onshore secu-
rities, which have even less transpar-
ency and stability.

Investing bears risk and nothing is 
guaranteed. But such risk must be as-
sessed within the framework of the 
U.S. regulatory structure. And Chi-
nese companies often operate outside 
of that framework.

The U.S. government should work 
to bar ADR listings from China that 
don’t adhere to the same regulatory 
standards, and prevent public pension 
funds from funneling their capital to 
fund opaque and risky Chinese com-
panies.

Views expressed in this article are 
the opinions of the author and do 
not necessarily reflect the views of 
The Epoch Times.

OPINION

The opaque 
nature of these 
listings and 
complicated 
structure and 
ownership 
of Chinese 
companies 
render existing 
regulatory 
guardrails less 
effective.

US Should Restrict Investments  
in Chinese Companies

Traders wait for Chinese online retail giant Alibaba’s stock to go live on the floor at the New York Stock Exchange on Sept. 19, 2014.  

JEWEL SAMAD/AFP via Getty Images



Week 17, 20208  |  CHINA INSIDER

SHENYUNSHOP.COM| TEL:1.800.208.2384

Thank Your Mom
with a gift inspired by Shen Yun

up to off30%


