
ISSO
UF SAN

O
GO/AFP via Getty Im

ages

CHINA  
INSIDER

WEEK 2, 2020

Chinese 
‘Predatory’ 

Lending

Africa Pushes Back Against

See Page  2

Uyghur Repression Comes 
From ‘Anti-Falun Gong 

Playbook,’ Says Expert  4

Chinese and 
Ivorian technicians 

work on the construc-
tion site of a new con-
tainer terminal at the 
Port of Abidjan on 
March 29, 2019.



Week 2, 2020 Week 2, 20202  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  3

Moreover, “after adopting Hua-
wei’s equipment, countries may 
be ‘locked-in’ by high replace-
ment costs,” the report stated. That 
includes tech upgrades, as well as 
replacement and repair of poorly 
built components.

Debt and National Security
The CSIS report warns that the 
Chinese regime may be “exporting 
authoritarianism” by repurposing 
“facial and license-plate recognition, 
social media monitoring, and other 
surveillance capabilities” associated 
with the programs.

And because most of the proj-
ects are part of the OBOR plan, the 
clients are likely to be saddled with 
debts they can’t pay. There’s cur-
rently no publicly available data 
that show how much debt is caused 
by Huawei. But most of the OBOR 
countries with high debt risks use 
Huawei’s systems.

In 2018, the Washington-based 

Center for Global Development 
(CGD) published a report analyzing 
OBOR-related debts.

The People’s Republic of China 
(PRC) envisions OBOR as a project 
to span at least 68 countries and 
involve as much as $8 trillion in in-
vestments worldwide to build a vast 
network of transportation, energy, 
and telecommunications infra-
structure, primarily linking Europe, 
Africa, and Asia.

To build this network, the Chinese 
regime steered funding to partner 
countries via the China Develop-
ment Bank the Export-Import Bank 
of China, and the Agricultural De-
velopment Bank of China.

In order to qualify for the loans, 
the client states are required to use 
Chinese products.

The report, which integrated the 
countries’ overall public debt-to-
GDP ratio and the concentration of 
that debt with China as the credi-
tor, identified eight countries where 
OBOR appears to create the poten-
tial for debt sustainability problems.

For example, Djibouti’s GDP was 
$1.73 billion in 2016, but it owes 
China $1.2 billion. The other seven 
at-risk countries are Pakistan, Laos, 
Mongolia, Kyrgyzstan, Tajikistan, 
Maldives, and Montenegro.

Kenya owes China $4 billion, 
and is among 15 countries that are 
significantly or highly vulnerable 
to debt distress because of their ac-
ceptance of OBOR loans.

Fan Yu

News Analysis
Yang Jiechi, China’s top diplomat, 
recently made several stops in Af-
rica to monitor Chinese interests 
and bolster bilateral relations on 
the continent.

Yang, the director of the Office 
of Foreign Affairs and a member 
of the Chinese Communist Party 
(CCP) Politburo, also made sure to 
criticize those who accuse the Chi-
nese regime of taking advantage 
of Africa and engaging in “neoco-
lonialism.”

“Some people who are unhappy 
about the growing China–Africa 
relations have made groundless 
accusations to defame and attack 
our cooperation,” Yang said in a 
speech on Dec. 22, as reported 
by Xinhua News, the state-con-
trolled media outlet. “Those who 
attempt to undermine the tradi-
tional friendship between China 
and Africa will only fail.”

The Chinese regime has faced in-
creasing criticism in recent years 
for its engagement with African 
countries. Over the past decade, 
Beijing has become the most im-
portant economic partner to Africa 
across trade, investment, financial 
aid, and infrastructure financing.

But the regime’s goals aren’t 
entirely altruistic. The belief is 
that Beijing ensnares developing 
countries into accepting expensive 
loans, and when incompetent lead-
ers can’t balance the budget to re-
pay such loans, the regime imposes 
heavy punishment such as asset 
takeovers and other concessions.

More than 10,000 Chinese-
owned firms are operating in Af-
rica, with Nigeria, Zambia, and 
Tanzania attracting the most at-
tention from Chinese companies, 
according to a 2017 report by con-
sultancy McKinsey & Co.

“In manufacturing, we estimate 
that 12 percent of Africa’s indus-
trial production—valued at some 
$500 billion a year in total—is al-
ready handled by Chinese firms,” 
according to McKinsey. “In infra-
structure, Chinese firms’ domi-

nance is even more pronounced, 
and they claim nearly 50 percent of 
Africa’s internationally contracted 
construction market.”

The Chinese regime’s most vis-
ible involvement in Africa is in-
frastructure development. Most 
of the new infrastructure proj-
ects—bridges, major highways, 
skyscrapers, and tunnels—are fi-
nanced and built by Chinese firms, 
which use Chinese labor and Chi-
nese materials.

‘Debt Trap’
France, the United States, and 
the UK have faced criticism for 
exploiting Africa historically. To-
day, that role is being played by the 
Chinese regime.

On the surface, the regime’s in-
frastructure investment in Africa 
is to assist in development and to 
increase commerce. But in provid-
ing so much financing, Beijing has 
the future fate of the continent 
under its thumb. Africa is central 
to the regime’s “One Belt, One 
Road” (OBOR, also known as Belt 
and Road) initiative in expanding 
geopolitical influence, which in-
cludes access to Africa’s oil, natural 
resources, and strategic location.

Between 2000 and 2017, Beijing 
loaned more than $140 billion to 
African countries, according to 
a report by Washington-based 
think tank Brookings Institute. 
Most of that lending has been con-
centrated in a few resource-rich 
countries. By sector, lending has 
been focused on the important and 
strategic industries of transporta-
tion, power grid, and mining.

The “debt trap” narrative isn’t go-
ing away. And what’s happened 
recently in Zambia bolsters such 
criticism against the CCP.

Zambia, which has had trouble 
paying the debt it owes the re-
gime, reportedly has offered major 
state assets as collateral. The exact 
amount Zambia owes Beijing is 
debatable—the U.S. government 
claims the figure could be as high as 
$10 billion, but Zambia, according 
to a December 2018 Reuters report, 
claims that only $3.1 billion is owed.

The real debt figure is unknown, 
as “much of its debt to China has 
not been fully accounted for, an ex-
ercise the Lusaka exchequer is not 
anxious to complete, for fear of the 
alarm the figures would cause,” 
Africa Confidential reported.

Zambia held talks with the CCP 
regarding handing over ZESCO, 
the state utility company, to China 
as payment in kind, sources told 
the newsletter.

“China is already in control of 
the country’s broadcasting com-
pany, ZNBC. There are also fears 
the main airport in Lusaka could 
be the next target.”

Attitudes regarding China’s 
presence amid Zambian media is 
highly polarized, with an increas-
ing number of headlines critical 
of Beijing’s motives, as well as the 
quality and longevity of Chinese-
led projects.

Some African countries are 
beginning to push back against 
China’s predatory strategy.

In mid-2019, Tanzania suspended 
plans to team up with China to con-
struct East Africa’s biggest port in 
Bagamoyo, Tanzania. China Mer-

chant Holding International was 
slated to be the sole port operator.

Citing disagreements with Chi-
nese investors over “exploitative 
and awkward” demands, Tanzani-
an President John Pombe Magufuli 
called off the project.

“They want us to give them a 
guarantee of 33 years and a lease of 
99 years, and we should not ques-
tion whoever comes to invest there 
once the port is operational. They 
want to take the land as their own 
but we have to compensate them 
for drilling construction of that 
port,” Magufuli told The Economic 
Times of India last year.

Beijing also demanded from Tan-
zanian government loss compen-
sation during the project, as well 
as tax and customs duty waivers.

Tanzania’s rejection of the Chi-
nese regime follows the cancella-
tion of a Chinese-funded project 
in Sierra Leone in 2018.

A proposed $320 million airport—
to be financed by Beijing—outside 
Sierra Leone’s capital of Freetown 
was scrapped in late 2018, after the 
country deemed the project to be 
uneconomical and unnecessary.

The Chinese 
regime’s most 
visible involvement 
in Africa is 
infrastructure 
development.

Kenya’s police report 
said that crime rates 
in Mombasa never 
decreased following 
the installation, which 
also took place in 2014. 

CHINESE INVESTMENT

SURVEILLANCE

CHINESE INFLUENCE

Africa Beginning to Push Back Against 
China’s ‘Predatory’ Strategy

Huawei ‘Safe City’ Systems Are Ineffective, Crime Figures Show
Faulty cameras and heavy debt characterize much-hyped ‘smart’ 
surveillance infrastructure
Nicole Hao

China has been heavily promoting 
its surveillance technology among 
client governments around the 
world, but apart from miring the 
locals in debt and raising national 
security risks, the projects have 
produced lackluster results.

Multiple cities in Pakistan have 
reported increased crime rates, even 
after installing “Safe City” infra-
structure built by China’s state-
linked tech company Huawei.

Completed in 2016 at a cost of 
about $100 million, the Safe City 
project in Islamabad boasts 1,950 
surveillance cameras. Seventy-two 
screens in the Pakistani capital’s 
police headquarters help officers 
monitor the streets.

Huawei claimed that the endeavor 
would dramatically improve order, 
with a projected 15 percent reduc-
tion in violent crime. But while 
crime in Islamabad did fall in 2016, 
by the end of 2018, it had increased 
by 33 percent.

Pakistan is a key country in the 
“One Belt, One Road” (OBOR) initia-
tive, the Chinese regime’s global 
infrastructure investment project. It 
has also been one of Beijing’s long-
term allies.

Since 2015, Pakistan has engaged 

Huawei to build Safe City systems in 
nine cities.

Huawei claims that the Safe City 
project can substantially improve 
emergency response time, crime 
rates, and case-solving. But data 
from the country’s National Police 
Bureau shows that the overall crime 
rate rose by 11 percent.

A Nov. 12, 2019, report by Bloom-
berg cited a Pakistani legislative 
committee as saying that half of the 
Huawei-produced cameras in Islam-
abad were out of order.

From 2017 to 2018, instances of 
dacoity, a term used on the Indian 
subcontinent to refer to banditry, 
rose by 244 percent, while robbery 
and burglary saw a roughly 62 per-
cent increase. Murders and kidnap-
pings also became more frequent.

Police statistics showed that crime 
rose by about 2.9 percent through-
out Pakistan from 2017 to 2018, 
with the capital seeing the worse 
increases.

More Hype Than Results
Kenya, another country with heavy 
OBOR investments, has also in-
stalled Huawei’s Safe City system 
in its cities, including Mombasa 
and the capital, Nairobi. Accord-
ing to Huawei, the projects helped 
slash crime rates in the cities by 46 

percent year-over-year from 2014 to 
2015.

But Kenya’s National Police 
Service reported different results. 
Its statistics indicated the crime 
rate in Nairobi experienced a slight 
decrease in 2015, but increased in 
subsequent years, reaching a higher 
level by 2017 than before the Safe 
City program was introduced.

The same police report said that 
crime rates in Mombasa didn’t 
decrease following the installa-
tion, which also took place in 2014. 
Kenyan authorities haven’t com-
mented on why the Huawei technol-
ogy failed to work as advertised.

On Nov. 4, 2019, the Washington-
based Center for Strategic & Inter-
national Studies (CSIS) published a 
report that said Huawei used exag-
gerated data to promote Safe City 
projects. The report looked at data 
from Safe City projects installed in 
73 cities across 52 countries; Huawei 
itself claims that the infrastructure 
has been set up in 230 cities in 90 
countries.

CSIS’s report questioned Huawei’s 
claims about the program’s suc-
cess, noting that “all statistics are 
reported for an unspecified location 
and time period and no specific 
data or sources are provided for the 
numbers.”

US Killing of Iran’s Soleimani Sends Signal to Beijing
Cathy He

The recent U.S. airstrike that killed top Ira-
nian general Qassem Soleimani will send 
a strong message to the Chinese regime, 
which is a key Iranian ally, according to a 
China expert.

It signals that Washington will take reso-
lute action to deal with “bad actors,” includ-
ing the Chinese communist regime—one of 
Iran’s top economic and military partners.

“Bad actors take their cues from our reac-
tions to other bad actors,” Gordon Chang, 
the author of “The Coming Collapse of Chi-
na,” told The Epoch Times in an email. “A 
resolute response to one of them results in 
the others shrinking back into the shad-
ows—and vice versa.”

The attack came as the United States and 
the Chinese regime are on the cusp of sign-
ing a “phase one” trade deal that has eased 
tensions in a trade war initiated by Wash-
ington 17 months ago, to combat a range of 
China’s long-standing trade abuses.

Soleimani, a 62-year-old general who led 
the overseas arm of the Islamic Revolution-
ary Guard Corps, was killed in Baghdad on 
Jan. 3 in an airstrike authorized by President 
Donald Trump. The general was regarded as 
the second most powerful figure in Iran after 
Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei.

In response, Iran has vowed to exact revenge.
U.S. Secretary of State Mike Pompeo said 

the strike aimed to disrupt an “imminent 

attack” that would have endangered Ameri-
cans in the Middle East.

Trump told reporters in Florida that the 
attack was to stop a war, not to start one. He 
added that while the United States doesn’t 
pursue “regime change” in Iran, the “re-
gime’s aggression in the region, including 
the use of proxy fighters to destabilize its 
neighbors, must end.”

The killing of Soleimani marks an escala-
tion in the decades-long standoff between 
Tehran and Washington. Tensions rose after 
the Trump administration pulled out of the 
2015 Iran nuclear deal.

China–Iran Ties
As an ally of Iran, the Chinese regime will 
have to support Tehran against the United 
States, June Teufel Dreyer, professor of po-
litical science at the University of Miami told 
The Epoch Times in an email.

On Jan. 3, Chinese foreign ministry spokes-
person Geng Shuang urged the United States 
“to remain calm and exercise restraint to 
avoid further escalation of tensions,” adding 
that “the stability and peace in Middle East 
gulf region should be maintained.”

China is Iran’s top trading partner and 
was also its largest buyer of crude oil prior 
to U.S. sanctions on Iranian oil taking ef-
fect in May 2019. Analysts say the Chinese 
regime continued with some oil imports 
even after the expiration of its exemption 
to the embargo on Iranian crude oil.

The U.S. administration in September 
imposed new sanctions on several Chinese 
entities and individuals it said knowingly 
transferred oil from Iran in violation of 
Washington’s embargo.

“China needs oil and partnerships with 
countries that oppose the U.S.: Iran fits 
both,” Dreyer said.

Beijing uses its relationships with Iran and 
other countries, such as North Korea, to force 
the United States to shift its focus away from 
dealing with the Chinese regime’s threats, 
said retired U.S. Air Force Brig. Gen. Robert 
Spalding, senior fellow at the Washington-
based think tank Hudson Institute.

“So it’s all part of this general approach 
to disrupting the international order and 
... presenting challenges that the U.S. is re-
quired to step up and meet, because it ulti-
mately weakens the U.S.,” Spalding told The 
Epoch Times. He noted that Beijing will be 
able to use that approach as long as it doesn’t 
affect the price of oil.

“To the extent Iran and the terrorist groups 
it sponsors can cause problems for the U.S. 
there, the better for China,” Dreyer said.

The Chinese regime also has a long his-
tory of supplying Iran with weapons, in-
cluding fighter jets, surface-to-air missile 
systems, anti-ship missiles, and attack sub-
marines. According to a 2019 report by the 
U.S. Defense Intelligence Agency, with the 
United Nations’ arms embargo on Iran set 
to end in October 2020, Tehran is already 

“evaluating and discussing military hard-
ware for purchase primarily from Russia 
and, to a lesser extent, China.”

Chang said, “China has always supported 
Iran as it tried to bedevil the United States 
and the West, including supplying, directly 
and through proxies, technology, equip-
ment, and materials for Tehran’s nuclear 
weapons program.”

On Dec. 31, 2019, Iranian Foreign Minister 
Mohammad Javad Zarif visited Beijing to 
meet with his Chinese counterpart Wang 
Yi for the fourth time within a year, un-
derscoring their close relationship. Beijing 
hoped to “deepen practical cooperation” and 
“push forward the comprehensive strategic 
partnership” with Tehran, a Chinese foreign 
ministry spokesperson said.

The two countries, along with Russia, ear-
lier in December conducted joint naval drills 
in the Gulf of Oman.

Apart from rhetorical gestures, the Chi-
nese regime is unlikely to respond to the 
U.S. airstrike with concrete action, the ex-
perts said.

“Trump just hit one of its [China’s] part-
ners and [China] cannot do much about it,” 
Chang said. “Therefore, [Chinese leader] 
Xi Jinping must think he appears—as is 
the case—helpless now that the American 
president has taken down a Chinese asset.”

Reuters and Epoch Times reporter Jack 
Phillips contributed to this report. 

Chinese and Ivorian 
technicians work on the 
construction site of a 
new container terminal at 
the Port of Abidjan, Côte 
d’Ivoire, on March 29, 
2019. The modernization 
of this port is led by 
Chinese engineers and 
workers and is being 
financed by China for 1.1 
trillion Central African 
francs ($1.86 billion). 

ISSOUF SANOGO/AFP via Getty Images

A worker cleans a surveillance 
camera on a street in Nairobi, 
Kenya, on Jan. 18, 2019.

YASUYOSHI CHIBA/AFP via Getty Images

China’s Foreign Minister Wang Yi shakes hands with Iran’s Foreign Minister Mohammad Javad 
Zarif during a meeting in Beijing on Dec. 31, 2019.  

A burning vehicle at the Baghdad International Airport following an airstrike early on Jan. 3, 2020.

Noel Celis - Pool/Getty Images Iraqi Prime Minister Press Office via AP



Week 2, 2020 Week 2, 20204  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  5

Sarah Cook, China 
analyst at Freedom 

House, at a panel 
discussion at the 

Jamestown Foun-
dation in Wash-

ington on Oct. 15, 
2019.

HUMAN RIGHTS

FREE PRESS

Eva Fu

Y
an Yuhua is one among 
the millions who have 
languished in Chinese 
prisons because of their 
faith. The first time she 

was arrested, in 2006, guards put her 
in solitary confinement in an effort 
to force her to sign a renouncement 
of her belief in Falun Gong, a banned 
spiritual practice. Sleeping, shower-
ing, eating, and even lying down were 
luxuries. They poured cold water over 
her body and forced her to stand for 
prolonged periods. They also barred 
her family—parents in their 70s and a 
teenage son—from visiting her.

Later, she was detained at a brain-
washing center for 2 1/2 years. Guards 
made her wear earbuds blasting pro-
paganda that attacked Falun Gong. 
“Watchers” would take turns beating 
and insulting her.

Stories mirroring the experiences of 
Yan and other Falun Gong adherents—
who have suffered such persecution 
since the beginning of the  Chinese 
Communist Party’s campaign against 
them in 1999—are now also occurring in 
China’s northwestern region of Xinjiang.

Origins of the Xinjiang Model
Xinjiang is home to roughly 11 mil-
lion Uyghurs and members of other 
Muslim minorities.

Under the guise of  “eradicating 
extremism,” Chinese authorities 
began a campaign in 2014 to 
monitor, suppress, and per-
secute Muslim minorities, 
including by establishing 
an overarching surveil-
lance network. The regime 
collected biodata from resi-
dents and installed cameras 
and phone apps to monitor 
their activities.

Estimates by the United Na-
tions found that more than a mil-
lion Muslim residents are currently 
detained in internment camps, where 
they are tortured, “re-educated,” and 
forced to swear allegiance to the Chi-
nese Communist Party (CCP), in an 
effort to coerce them into giving up 
their faith.

According to experts, the tactics 
used in the current repression were 
not devised recently, but are the cul-
mination of the regime’s two decades 
of experience in targeting Falun Gong.

The spiritual discipline, which in-
corporates meditative exercises and 
moral teachings based on the princi-
ples of truthfulness, compassion, and 
tolerance, drew roughly 70 million to 
100 million adherents before the CCP 
launched a nationwide campaign to 
eradicate the practice in 1999.

‘Transformation Through 
Education’
The concept of “transformation 
through education,” for example, 
emerged with the persecution of Fa-
lun Gong, according to Sarah Cook, a 
senior China analyst at the watchdog 
organization Freedom House, in a Feb-
ruary 2019 report.

The Chinese regime detains Falun 
Gong practitioners in prisons and 

“legal education centers” (often 
dubbed brainwashing centers), 

and previously sent them en 
masse to labor camps, which 
were abolished in 2013. In 
the prisons and centers, 
detainees are forced to 
watch propaganda videos, 
sing pro-CCP songs, and 
“repent” for their supposed 

crimes of faith. Those who 
resist the pressure are subject 

to torture.
The euphemism “transformation” 

is a way for the Chinese regime to “in-
voke a positive image” and frame the 
process as “compassionate treatment,” 
Cook said.

“It’s such a Falun Gong-oriented 
term that really emerged and took off. 
... Then you see this exact same term 
coming up in Xinjiang,” Cook said in 
an interview with The Epoch Times.

She recalled a 2018 panel about Xin-
jiang, held at the Hudson Institute in 
Washington, where she was surprised 
to hear a China analyst associating the 
term “transformation” with Xinjiang. 
“These scholars ... are not that familiar 
with the specific Party language relat-
ed to Falun Gong, and that was really 
striking when I heard them say that.”

According to an incomplete survey 
from Minghui.org, a clearinghouse 

documenting the persecution of Fa-
lun Gong, there are 449 brainwashing 
centers in 173 cities and 329 districts 
or counties across China.

Such facilities proliferated after the 
Chinese regime abolished the labor 
camp system in 2013, Cook noted. The 
persecution of Falun Gong continues 
unabated.

Officials  
A most telling link between the two 
persecution campaigns, according to 
Cook, is the fact that key officials who 
are now influencing Xinjiang policy 
originally built their careers through 
campaigns against Falun Gong.

Fu Zhenghua is currently China’s 
minister of justice in charge of fund-
ing Xinjiang’s political indoctrination 
programs. From 2015 to 2016, he led 
the 610 Office, an extralegal agency 
created expressly to oversee the Falun 
Gong persecution.

He also held a top post at the Beijing 
municipal police bureau between 2010 
and 2015, during which time Falun 
Gong practitioners who refused to 
renounce their faith were “reported 
to have been directly sent to various 
‘brainwashing centers’” following the 
official dissolution of the labor camp 
system, according to a 2013 Amnesty 
International report.

Sun Jinlong, Party secretary of the 
Xinjiang Production and Construction 
Corps, a state-owned quasi-military 
and business conglomerate, also has 
extended experience with the perse-
cution. In a 2001 national conference, 
Sun made a public speech denounc-
ing Falun Gong and encouraged of-
ficials to “tirelessly struggle against” 
the spiritual practice, according to 
the Party’s mouthpiece newspaper 

The tactics 
used in the 
current Uyghur 
repression 
are but a 
culmination of 
the regime’s 
two decades 
of experience 
targeting 
the spiritual 
discipline Falun 
Gong. 

Beijing Is ‘Following the Anti-Falun Gong 
Playbook’ in Uyghur Crackdown, Says Expert

GREG BAKER/AFP via Getty Images

A Uyghur woman 
(C) goes through 
an entrance 
to a bazaar in 
Hotan, Xinjiang, 
in northwestern 
China, on May 31, 
2019.

Nicole Hao

The Chinese regime has undermined 
press freedom in Hong Kong and Tai-
wan as it seeks to export censorship 
worldwide, according to a recent re-
port by U.S.-based nonprofit.

While the special administrative re-
gion of Hong Kong and the self-ruled 
island of Taiwan have been “bastions 
of civil liberties in East Asia,” their me-
dia markets have come under pressure 
from the communist regime as it seeks 
to influence editorial content and ma-
nipulate public opinion, according to 
a Dec. 16 report by the Committee to 
Protect Journalists (CPJ).

“Hong Kong and Taiwan are on the 
frontlines of this battle [of press free-
dom],” the organization stated.

The report came as Hong Kong has 
been embroiled in more than a half-
year of protests against the regime’s 
growing interference in the city. Mean-
while, the regime’s infiltration in vari-
ous sectors of Taiwanese society, in-
cluding media, has drawn heightened 
scrutiny as the island heads toward a 
presidential election next week.

According to the CPJ, the regime 
has deployed a range of measures to 
influence media including openly or 
covertly taking ownership of media 
outlets, pressuring media owners 
through financial incentives, and in-
timidating journalists.

Hong Kong
Since Hong Kong reverted to Chinese 
rule in 1997, the city’s freedoms, in-
cluding a free press, have come under 
heavy pressure, the report said.

Nine out of 26 mainstream media 
outlets in the city are controlled by 
Chinese regime officials or compa-
nies led by Chinese Communist Party 
(CCP) members, the report stated, cit-
ing a tally by the Hong Kong Journal-
ists Association. These include leading 
TV broadcaster TVB, and English-lan-
guage newspaper South China Morn-
ing Post.

In addition, Chinese businessmen 
who aren’t residents of mainland 
China but have political appointments 
within the regime control other out-
lets, meaning more than half of the 
city’s news organizations have close 
ties to the mainland, the report added.

Meanwhile, outlets that haven’t 
caved to regime pressure have found 

themselves the focus of attacks by the 
regime. For example, Jimmy Lai, chair 
of Next Digital, the company that 
owns independent Chinese-language 
media Apple Daily, was targeted by 
Chinese state-run propaganda outlets 
after he met with U.S. Vice President 
Mike Pence in July 2019.

An August 2019 commentary by Chi-
nese state-run Xinhua had accused 
Lai of spreading disinformation and 
working with foreign forces to inter-
fere in Hong Kong.

In March 2019, former Hong Kong 
Chief Executive Leung Chun-ying, 
now vice-chair of the National Com-
mittee of the Chinese People’s Political 
Consultative Conference, an advisory 
body to the Party, began a social media 
campaign aimed to get people to boy-
cott Apple Daily’s advertisers.

“The squeeze on Apple Daily adver-
tising is consistent with China’s in-
creasing efforts to wield commercial 
muscle against companies that cross 
an ill-defined political red line,” the 
report stated.

Pro-democracy media outlets and 
journalists have been victims of a va-
riety of attacks, the report noted. Lai’s 
home was firebombed in 2015, and 
again in September 2019. His company 
headquarters was also firebombed 
during the attack in 2015.

In February 2014, two assailants at-
tacked Hong Kong journalist Kevin 
Lau, slashing his back six times with 
a cleaver. Lau was editor-in-chief of 
pro-democracy leaning Ming Pao, be-
fore being replaced in January 2014. 
The assailants were arrested and are 
currently serving 19-year jail sentenc-
es over the incident.

In November 2019, the printing 
warehouse of the Hong Kong edition of 
The Epoch Times came under an arson 
attack, when four masked intruders 
set fire to some of the equipment while 
employees were on shift.

“CPJ research overwhelmingly 
shows that when journalists or a pub-
lisher such as Lai are targeted for at-
tack, they’ve been known for critical 
reporting on Hong Kong or China,” 
the report said.

While journalists in Hong Kong are 
also concerned that critical reporting 
of the regime would lead to Beijing 
denying them visas to work in the 
mainland, international correspon-
dents fear that their permission to stay 

in Hong Kong could be revoked.

Taiwan 
Unlike Hong Kong, Taiwan prohibits 
direct ownership of local media com-
panies by mainland Chinese entities 
or individuals.

“That prohibition has nonetheless 
failed to halt China’s efforts to in-
fluence media or prevent individu-
als with strong business interests in 
China, who are potentially vulner-
able to Chinese pressure, from owning 
Taiwanese media,” the report stated.

Taiwan also bans advertising by the 
regime, but not by Chinese commer-
cial entities.

“A cursory look at Taiwan’s news-
papers indicates that papers that are 
critical of China do not carry adver-
tisements from China. It pays to be 
pro-Beijing,” it stated.

The report noted that Chinese influ-
ence in Taiwanese media escalated in 
2008, when China-friendly Taiwanese 
entrepreneur Tsia Eng-meng acquired 
one of the island’s largest media compa-
nies, Want Want Group. The company 
owns The China Times newspaper, five 
other print outlets, three TV broadcast-
ers, and eight news websites or apps.

In March 2012, The China Times ran 
daily reports about a visit to Taiwan by 
Chinese official Su Shulin, then-gov-
ernor of the Southern Chinese prov-
ince of Fujian. The independent news 
site New Talk later revealed that Fujian 
authorities had paid The China Times 
for the coverage to promote tourism.

The paper was fined NT$1.8 million 
($57,368) for illegally running adver-
tising for Chinese authorities.

In April 2019, Nikkei Asian Review 
reported that Want Want had received 
$586.7 million in Chinese state sub-
sidies since 2004. The company re-
sponded that the subsidies had no 
connection to its media business.

In May 2019, Vincent Chen Wen-fan, 
the deputy director-general of the 
National Security Bureau, Taiwan’s 
intelligence agency, told a legislative 
hearing that some Taiwan media 
outlets cooperated with the Chinese 
regime to spread fake news and dis-
information.

In August 2019, Reuters reported, citing 
unnamed sources as well as contracts 
reviewed by the outlet, that mainland 
authorities have paid at least five Taiwan 
media groups for favorable coverage.

Hong Kong and 
Taiwan are on 
the frontlines of 
this battle [for 
press freedom].    
Committee to Protect 
Journalists 

Press Freedom in Hong Kong, Taiwan 
Under Attack by Beijing: Report

Hong Kong pro-democracy legislator Claudia Mo (R) is surrounded by security as she shouts “Free press! No persecution!”, as Chief Executive Carrie Lam (not pictured) arrives to deliver her policy 
address at the Legislative Council in Hong Kong on Oct. 10, 2018.

Anthony Wallace/AFP via Getty Images

People’s Daily.
In 2010, while Sun was Party sec-

retary of Hefei city, Anhui Province, 
he outlined an “overall battle work 
plan” to monitor and harass local Fa-
lun Gong practitioners, including set-
ting up databases of practitioners and 
brainwashing centers for “stubborn” 
adherents, and conducting door-to-
door visits. The plan announced a goal 
to “transform” all “newly identified” 
adherents within a year. Street-level 
officials would receive honorary ti-
tles recognizing their effectiveness 
in those efforts, local government re-
cords showed.

Their “proven track record of harshly 
suppressing innocent religious believ-
ers” seemed to be “precisely” what got 
them to higher ranks, Cook said.

The World Organization to Investi-
gate the Persecution of Falun Gong, 
a U.S.-based nonprofit dedicated to 
documenting the persecution of the 
spiritual discipline, has named both 
officials as human rights violators.

The Learning Curve
The Xinjiang policy bears other hallmarks 
of the campaign against Falun Gong.

In terms of terminology, officials 
executing the suppression in Xinji-
ang and of Falun Gong have framed 
reeducation efforts as “psychological 
counseling” and have assigned target 
quotas for security officers, Cook said.

Authorities also use similar terms 
to refer to the two groups: “die-hard” 
Falun Gong practitioners and “strike 
hard” detainees in Xinjiang, for ex-
ample.

Minghui.org has reported extensive-
ly on how police have eavesdropped 
on Falun Gong practitioners’ phones 
since the early 2000s to collect intel-
ligence on them. A quick search on 
the website reveals a dozen cases of 
prolonged phone tapping, most of 
which were followed by subsequent 
arrests. The 20 years of experience in 
suppressing Falun Gong allowed the 
Chinese regime to quickly pull togeth-
er an apparatus to persecute Muslim 
minorities in Xinjiang.

“It’s like any kind of project man-
agement. Once you’ve done it before, 
it goes that much faster the second 
time,” Cook said. “They know exactly 
what they’re doing.”

She said the recurring patterns 
showing Chinese officials “following 
the anti-Falun Gong playbook in Xin-
jiang” is cause for alarm.

“It indicates that they are playing 
the long game, have little intention 
of reversing the policy, and have few 
qualms about using harsh tactics like 
severe torture or long prison terms to 
achieve their aims,” Cook wrote in her 
February report.

GREG BAKER/AFP via Getty Images

Li Ch
en

/Th
e Epoch

 Tim
es

Buildings of a reeducation camp where mostly Muslim ethnic minorities are detained, 
in Artux City, north of Kashgar in China’s northwestern Xinjiang region, on June 2, 
2019.



Week 2, 2020 Week 2, 20206  |  CHINA INSIDER CHINA INSIDER   |  7

ORGAN HARVESTING

CHINESE INTERFERENCE

Chinese Doctor Discusses a Possible Case of 
Forced Organ Harvesting
Nicole Hao

I
n comments made during 
an interview with The Epoch 
Times, a Chinese surgeon gave 
details about a liver transplant 
operation that he believes may 

be linked to the communist regime’s 
practice of mass organ harvesting 
from prisoners.

On Dec. 19, the Chinese-language 
edition of The Epoch Times inter-
viewed Dr. Zhong, who provided 
documents confirming his identity 
and occupation. In order to protect 
his identity, The Epoch Times omit-
ted Zhong’s full name.

The People’s Republic of China 
(PRC) regime has been accused of 
running a large-scale organ har-
vesting scheme since at least the 
mid-1990s, turning huge profits 
through the murder of those jailed 
for their religious beliefs. According 
to a growing number of witnesses 
and experts, the primary victims 
are practitioners of Falun Gong, a 
banned Chinese spiritual practice.

During his postgraduate stud-
ies, Zhong had the opportunity to 
participate in a variety of surgical 
operations at different hospitals 
in China. In 2011, he took part in 
a “special liver transplant” at the 
First Affiliated Hospital of Zhejiang 
University’s School of Medicine, 
where he was working as an intern 
surgeon.

One night, staff at the hospital 
called Zhong after 11:00 p.m. for a 
transplant. “They said there wasn’t 
a surgeon available and they wanted 
me to perform the operation. I 
wanted to learn and practice more. 
It was really a good opportunity for 
me,” he said.

Upon arriving at the hospital, 
Zhong found police uniforms in the 
locker room. Then he saw several 
people dressed in visitors’ surgi-
cal gowns. They were taller and 
stronger than the average doctors 
and nurses.

“It was very strange,” he recalled. 
“The locker room is for doctors’ and 
nurses’ exclusive use. Why were 
there police uniforms there?”

Zhong then saw several of the 
visitors inside a room adjacent to the 
operating room. When they were to 
start the transplant, a nurse brought 
the liver in from the first room. “I 
believe that the donor was in the op-
erating room next door,” Zhong said.

The patient had cirrhosis. Zhong 
spent about eight hours performing 
the transplant operation, and went 
home directly afterward.

When he returned to the hospital, 
Zhong heard that a cornea trans-
plant operation had been performed 
in the same building during the 
liver transplant.

“Normally, the hospital won’t per-
form a cornea transplant operation 
at the same time as a liver trans-
plant,” Zhong said. “But that night, 
the transplant operations were done 
in parallel with each other. It’s very 
strange.”

“I did surgeries at many hospitals 
in Hangzhou [the capital of Zheji-
ang Province]. I know the hospitals 
well,” Zhong said. “The First Affili-
ated Hospital of Zhejiang University 
School of Medicine is one of the best 
hospitals for hepatobiliary trans-
plantation. It has performed many 
more operations than other hospi-
tals in eastern China.”

Zhong thinks the person who 
supplied the cornea was the same 
person as the liver donor, and that 
it’s likely the hospital used all the 
organs it could get from the donor.

“The donor must be a political 
prisoner. That’s the reason why 
policemen were there,” Zhong said. 
He said he didn’t ask for the do-
nor’s background, but soon after he 
learned that the donor might be a 
Falun Gong practitioner.

Mass Killing 
According to Ethan Gutmann, an 
American investigative journalist, 

China has been harvesting the or-
gans of prisoners since at least the 
mid-1990s, when it was carrying 
out such operations in Xinjiang, a 
province on the far western Chi-
nese border.

In the 2000s, the business as-
sumed a horrific scale. In 1999, the 
Chinese Communist Party (CCP) 
banned Falun Gong, a spiritual 
practice that had tens of millions of 
adherents, and hundreds of thou-
sands of people found themselves 
behind bars, where they were 
beaten or tortured if they refused to 
give up their faith.

In June 2019, the London-based 
China Tribunal concluded that 
organ harvesting was indeed tak-
ing place in China with the CCP’s 
approval, and that it showed no 
signs of stopping. Experts such as 
Canadian rights lawyer David Matas 
suspect that Uyghur Muslims, over 
1 million of whom are believed to be 
incarcerated in labor camps, could 
be replacing Falun Gong practitio-
ners as the biggest source of invol-
untary organ donors.

The first allegations that Falun 
Gong practitioners were being mur-
dered for their organs were raised 
in 2006. However, the difficulty of 
conducting on-the-ground research 
in China has forced investigators to 
rely on circumstantial methods such 
as discrepancies in official statistics 
and witness testimony.

‘There Were Plenty of 
Donors Before’
At the medical school, faculty told 
Zhong and others that the donors 
were executed prisoners, but didn’t 
allow any questions about who they 
were or why they had been killed.

“They knew they [the donors] were 
Falun Gong practitioners,” Zhong 
later realized.

Later, Zhong began working with a 
different team, where he met Zheng 
Shusen, director of organ transplan-
tation at the First Affiliated Hospital 

of Zhejiang University.
Zheng also formerly directed the 

Chinese Transplant Congress and 
chaired the China Organ Procure-
ment Organization Alliance. Be-
tween 2007 and 2017, he was also 
head of the Zhejiang provincial 
branch of the China Anti-Cult As-
sociation. The latter is an important 
Communist Party-controlled orga-
nization for defaming Falun Gong.

According to Chinese media, 
Zheng Shusen’s team had performed 
over 2,300 liver transplant opera-
tions by December 2017.

“Zheng told us that the donors 
were fewer than before ... He didn’t 
draw a comparison with any specific 
year ... He said there were plenty of 
donors before, and they could do a 
lot of medical research,” Zhong said.

Zheng didn’t elaborate on why 
there were fewer donors.

In 2017, Liver International, the of-
ficial journal of the International As-
sociation for the Study of the Liver, 
retracted an article by Zheng Shusen 
because he couldn’t produce “cred-
ible evidence” that the organs used 
in his research had been obtained 
ethically. 

Dr. Zhong said that his experiences 
made him suspect that there was a 
darker background to the Chinese 
organ transplant industry, so he 
decided to become a general surgeon 
instead.

Following graduation, Zhong 
started to look deeper into the back-
ground of the liver transplant he had 
helped perform. He spoke to others 
at the medical school and used VPN 
software to skirt Chinese internet 
censorship and find out more infor-
mation about organ harvesting.

“When I first heard about live or-
gan harvesting, I was very shocked. 
But the facts I learned were so solid 
that it’s impossible to deny,” Zhong 
said. “This is the reason why in-
ternational magazines removed 
Chinese doctors’ work on transplant 
research.”

When I first 
heard about 
live organ 
harvesting, 
I was very 
shocked. But 
the facts I 
learned were 
so solid that it’s 
impossible to 
deny.
Dr. Zhong 

The First Affiliated Hospital College of Medicine Zhejiang University on Dec. 4, 2012. 

Huandy618/Wikimedia Commons [CC BY-SA 3.0 (ept.ms/2Bw5evC)]

Nicole Hao

While audiences in upstate New York 
were preparing to watch a classical 
Chinese dance performance by New 
York-based nonprofit Shen Yun, heck-
lers appeared in front of the venue.

From Dec. 20 to 22, Shen Yun per-
formed four sold-out shows at the 
Performing Arts Center at Purchase 
College in Purchase, New York.

Shen Yun, which means “the beauty 
of divine beings dancing” in Chinese, 
according to its website, seeks to re-
vive 5,000 years of Chinese civilization 
through music and dance. Founded in 
2006 by artists in exile, the company 
was established to present traditional 
Chinese arts, free of censorship from 
the Chinese regime.

So what was the motive behind the 
heckling? To comply with the Chinese 
regime’s censorship agenda.

Beijing has continually sought to 
sabotage Shen Yun’s performances 
in the United States and elsewhere in 
the world; its latest attempt involved 
a New York-based front group for the 
Chinese Communist Party (CCP).

Heckling
At about 6:30 p.m. local time on Dec. 
20, Li Huahong, the head of a CCP 
front group known as the Chinese 
Anti-Cult World Alliance (CACWA), 
led a group of 25 people into the Pur-
chase College theater lobby, claiming 
that they wanted to buy tickets.

The group frequently appears at 
venues where Shen Yun is scheduled 
to perform and displays posters and 
banners that malign the company. 
They are also known to harass and 
intimidate local adherents of Falun 
Dafa, a spiritual group that is current-
ly banned and heavily persecuted in 
mainland China.

Some of Shen Yun’s performances 
depict the ongoing persecution of Fa-
lun Dafa in China.

Li and her entourage didn’t buy 
tickets but instead yelled Chinese-
language insults at Shen Yun staff in 
the lobby.

Soon after, the theater’s security 
staff forced the hecklers to leave. One 
of the security guards told Shen Yun 
staff: “Please don’t worry! We will 
make sure the show can perform 
without interruption. Here is neither 
China nor Hong Kong.”

One audience member shouted, “You 
guys go back to Communist China!”

Once outside, Li and her group held 
poster boards with false messages 
about Shen Yun and Falun Dafa.

The following day, Li and her group 
arrived at the Purchase theater in a 
bus, prior to Shen Yun’s 2 p.m. show. 

They again stood outside the theater 
with their posters. Afterward, the 
group left on the bus.

When the bus returned to the the-
ater in the evening, only some in the 
group stood outside the theater again 
with their posters.

On the third day, local police sent 
more officers to patrol near the theater. 
Li’s group again had noticeably fewer 
members.

Audience’s Opinion
Audience members were critical of the 
Chinese regime’s interference toward 
Shen Yun.

“[Shen Yun is] so fabulous. It’s just 
wonderful. I really love it. Everybody 
should see it. It’s really great,” paint-
er Betsy M. Fowler said in an inter-
view with The Epoch Times after she 
watched the Dec. 22 performance in 
Purchase.

“When I first saw this protest, I felt 
... they were paid to stand there, hold 
the signs that they were told to say,” 
a salesman who identified himself 
as Rudy told the Chinese-language 
Epoch Times on Dec. 21. “They were 
not authentic. They were not genuine. 
They were not emotional. They were 
not with passion.”

A business owner named John told 
the Chinese-language Epoch Times at 
the theater on Dec. 21, “In a situation 
like this, where there is art and music, 
the protest doesn’t belong here.”

After seeing Shen Yun on Dec. 22, a 
clinical research scientist named Dr. 

Thakker told the Chinese-language 
Epoch Times: “They [Li’s group] are 
supported by the Chinese govern-
ment. And I think that is a mistake 
by the Chinese government. If they 
[the regime in Beijing] want to become 
one of the most powerful countries 
in the world, they have to give their 
people complete freedom.”

Li Huahong
Chinese immigrants previously hired 
by Li told The Epoch Times that CAC-
WA receives funding from China’s 
Tianjin City Political and Legal Affairs 
Committee. Those hired by the group 
are paid to participate in the group’s 
activities.

The Political and Legal Affairs Com-
mittee is a CCP agency that oversees all 
law enforcement authorities, includ-
ing the police force, in China. Each 
regional government in China has a 
branch office of this agency.

On Feb. 9, while local residents 
were celebrating the Lunar New Year 
in Flushing, a neighborhood in the 
New York City borough of Queens, Li 
was observed instructing people to 
stand behind police barricades among 
the spectators and carry the Chinese 
regime’s national flag. About 100 flag-
bearers were stationed along the pa-
rade route.

An African American man told a re-
porter that he was paid $200 to carry 
a flag, adding that last year, he was 
paid $20. Another male, an apparent 
coordinator who was giving out flags, 

was observed telling recipients to keep 
their red envelopes safe, adding that 
the payment was $30. Red envelopes 
containing cash gifts are traditionally 
given out during Chinese New Year.

Peter Tu, chairman of the Flushing 
Lunar New Year Parade and executive 
director of the Flushing Chinese Busi-
ness Association, said that the display 
of the flags was upsetting to him, add-
ing that his association had declined to 
allow Li’s group to join the parade, but 
he couldn’t stop people from waving 
Chinese flags on the sidewalks.

In 2013, Li was found guilty and sen-
tenced for assault with intent to cause 
injury, for an incident in which she 
beat a man named Cheng Changhe, 
after the latter tried to stop her from 
assaulting a Falun Dafa practitioner.

The judge ordered that Li undergo 
anger management therapy.

According to court documents, Li has 
been sued multiple times since 2011 
for physically assaulting Falun Dafa 
practitioners in Flushing, where local 
adherents often distribute fliers about 
the persecution of the group in China.

The CCP has used a variety of meth-
ods to interfere with Shen Yun since 
the arts company’s founding, such 
as threatening venues and local gov-
ernments to stop them from hosting 
Shen Yun; sabotaging Shen Yun’s tour 
buses; arranging for China-based per-
forming arts groups to perform at the 
same venues as Shen Yun; and hiring 
internet trolls to sway online opinion 
against the company.

When I first saw 
this protest, I 
felt ... they were 
paid to stand 
there, hold the 
signs that they 
were told to say.    
Rudy, Shen Yun 
audience member

Shen Yun Audiences Criticize Chinese Regime’s 
Latest Attempt at Interference

The Epoch Times

The curtain call for a Shen Yun performance at the Performing Arts Center at Purchase College in Purchase, N.Y., on Dec. 22, 2019. 

Larry Dye/The Epoch Times

Li Huahong (Top 
L wearing black 

cap), a CCP agent 
in New York, and 

her team members 
attempt to interfere 

with Shen Yun’s 
performance at the 

Performing Arts 
Center at Purchase 

College in Purchase, 
N.Y., from Dec. 
20–22, 2019.



Week 2, 20208  |  CHINA INSIDER

FREE newsletter signup

EpochNewsletter.com

Download infographics

ReadEpoch.com/infographics

Subscribe to the paper (print/epaper)

ReadEpoch.com

More information

TheEpochTimes.com/about-us

COVERING  
IMPORTANT NEWS  

OTHER MEDIA 
IGNORE

• Impact on the United States
• Business and economy
• Communist infiltration of our government, businesses, 

schools, universities, popular culture, and more
• Disinformation surrounding U.S.–China trade relations
• Security and espionage
• Influence on media and Hollywood
• Overseas interference and United Front activity

• Illegal Spying on President Trump
• Hillary Clinton and the Uranium One Deal
• China's Military Expansion Into Space
• The Secret Propaganda War on Our Minds

• Spygate: The True Story of Collusion
• Clinton Foundation ‘Pay to Play’ Model  

Under Investigation

The Epoch Times not only reports reliably on U.S. politics and the Trump administration,  
but also publishes authoritative China news, covering topics including:

The Epoch Times has also championed a new method of investigative journalism, steeped 
in the discipline’s traditions of truth and responsibility. Combining this method with quality 
design, our journalists expose corruption and subversion in U.S. politics, and other important 
issues. Our investigative infographics have included:

F O R  T H E  P A S T  1 8  Y E A R S

L E A D I N G  R E P O R T I N G  O N  

T H E  C H I N E S E  C O M M U N I S T  T H R E A T 

TRUTH and TRADITION 


